Citat:
Ursprungligen postat av
Blommonstopp
Är lite tveksam till om arbetsgivare rutinmässigt ringer för att kolla skulder hos kronofogden vid potentiella anställningar om det inte är speciella omständigheter. Tror inte att arbetsgivare generellt sett är så försigkomna, de begär knappt in utdrag från belastningsregistret i de fall det faktiskt behövs.
Jag skulle ha ringt någon av de personer som du var på intervju hos för att fråga vad det var som gjorde att de valde en annan kandidat, säg att det är för att du vill förbättra ditt arbetssökande.
Önskar dig verkligen lycka till i ditt arbetssökande och att få grepp om dina skulder, att du fått gå på så många intervjuer bådar gott!

Först och främst tack för dina ord i slutet. Det är verkligen fint att läsa och det motiverar mig att fortsätta kämpa.
Förövtigr, om du söker på vilket namn som helst I Sverige så kommer du se att sidor som mrkoll, mer info, ratsit etc kommer finnas med på förstasidan. Framgång och efterfrågan. Sidorna hade inte tagit så mycket plats om det inte var för att efterfrågan finns.
Jag kommer ihåg ett informationsmöte jag var på år 2017. Där kom två rekryterare från ett ledande bemanningsföretag och sa sanningen kring detta. De sa först och främst att finns man inte på sociala plattformar (FB, LinkedIn, insta) så existerar man inte i arbetsgivarens ögon.
Med andra ord. Dom söker upp arbetstagarens namn på Google. Har arbetstagaren skulder eller har blivit dömd så kommer sidor som mrkoll, merinfo och Ratsit (m. MÅNGA. fl.) sidor att vara snabba på bollen. Som arbetsgivare är det svårt att missa dessa sidor.
Med andra ord går processen till på följande sätt:
Jag ansöker till ett jobb.
Jag blir kallad till intervju.
Jag går på intervjun.
Dom ska höra av sig.
Dom hör inte av sig.
Jag hör av mig.
Dom kommer med ursäkter så som:
"Vi måste göra en intern förändring"
"Tjänsten är inte längre aktuell"
Båda ovanstående jobb sökte ca 6 nya personer.
Båda ovanstående jobb la ut nya arbetsannonser dagar efter att dom neka mig jobbet.
Nedan följer en sms konversation mellan mig och arbetsgivaren på ett kundtjänst företag där intervjun gick så pass bra att vi till och med spikade lönen på plats.
Jag: Hej X hoppas allt är bra med dig.
Undrar hur det går med jobbet som kundyjänstmedarbetare på X, ag var på intervju utan att ha fått höra något.
Med vänliga hälsningar, X
arbetsgivare:
Hej X. Anledningen att det dragit lite är att en person som arbetar för X utanför X sökt internt. Det har tagit lite tid att se om detta var görbart och hon har nu fått den vakans som var kvar. Du gjorde ett jättebra intryck men det finns nu inga platser lediga. Jättetråkigt, men vi återkommer gärna om vakanser dyker upp. Med vänlig hälsning, X.
Notera att dom sökte fem nya medarbetare för denna tjänsten.
Jag är inte bitter, men jag måste fatta varför jag inte får jobb. Hur som helst .