• 2
  • 3
2020-03-18, 20:32
Medlem
[quote=Brodrude|70776215]Man får inte skuldsanering om man inte har ett jobb och i princip betalar av så mycket man kan och visar papper på det så din fråga är helt överflödig.[/QUOTE

Oj, ja du vet väl bäst. 😂
Citera
2020-03-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Oj, ja du vet väl bäst. 😂
Förr var det så att man skulle ha någon form av inkomst av något slag i vilket fall... men vist det kanske har ändrats.
Senast redigerad av Brodrude 2020-03-18 kl. 20:56.
Citera
2020-03-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Har haft minst 10 arbersintervjuer på bättre jobb som gått sjukt bra men där arbetsgivaren inte hört av sig efteråt och jag är mer eller mindre säker på att det är för att jag är i kronofogden.

Jag förstår visserligen att man inte vill anställa någon som är i kronofogden. Personen i fråga kan uppfattas som ansvarslös etc.

Inför nästa intervju jag har planerar jag på att ändra approach och vara ärlig med att jag är i kronofogden på intervjun. Jag menar, det är uppenbart att företagen kollar upp sånt och jag tänker att de senaste intervjuerna gått jätte bra men sen har dom sagt nej/inte hört av sig för att dom sett att jag är i kronofogden så denna gång tänker jag att jag är ärlig redan i intervjun och jag får helt enkelt hoppas att dom förstår mig.

Jobbet gäller som receptionist och det är ett stort och välkänt bemanningsföretag som rekryterar.

Vad hade ni gjort? Ska jag skita i att säga det själv och hoppas att dom inte kollar upp det? Eller vara ärlig och hoppas på sympati?

Är lite tveksam till om arbetsgivare rutinmässigt ringer för att kolla skulder hos kronofogden vid potentiella anställningar om det inte är speciella omständigheter. Tror inte att arbetsgivare generellt sett är så försigkomna, de begär knappt in utdrag från belastningsregistret i de fall det faktiskt behövs.
Jag skulle ha ringt någon av de personer som du var på intervju hos för att fråga vad det var som gjorde att de valde en annan kandidat, säg att det är för att du vill förbättra ditt arbetssökande.
Önskar dig verkligen lycka till i ditt arbetssökande och att få grepp om dina skulder, att du fått gå på så många intervjuer bådar gott!
Citera
2020-03-19, 01:16
Medlem
Loveisgones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommonstopp
Är lite tveksam till om arbetsgivare rutinmässigt ringer för att kolla skulder hos kronofogden vid potentiella anställningar om det inte är speciella omständigheter. Tror inte att arbetsgivare generellt sett är så försigkomna, de begär knappt in utdrag från belastningsregistret i de fall det faktiskt behövs.
Jag skulle ha ringt någon av de personer som du var på intervju hos för att fråga vad det var som gjorde att de valde en annan kandidat, säg att det är för att du vill förbättra ditt arbetssökande.
Önskar dig verkligen lycka till i ditt arbetssökande och att få grepp om dina skulder, att du fått gå på så många intervjuer bådar gott!

Först och främst tack för dina ord i slutet. Det är verkligen fint att läsa och det motiverar mig att fortsätta kämpa.

Förövtigr, om du söker på vilket namn som helst I Sverige så kommer du se att sidor som mrkoll, mer info, ratsit etc kommer finnas med på förstasidan. Framgång och efterfrågan. Sidorna hade inte tagit så mycket plats om det inte var för att efterfrågan finns.

Jag kommer ihåg ett informationsmöte jag var på år 2017. Där kom två rekryterare från ett ledande bemanningsföretag och sa sanningen kring detta. De sa först och främst att finns man inte på sociala plattformar (FB, LinkedIn, insta) så existerar man inte i arbetsgivarens ögon.

Med andra ord. Dom söker upp arbetstagarens namn på Google. Har arbetstagaren skulder eller har blivit dömd så kommer sidor som mrkoll, merinfo och Ratsit (m. MÅNGA. fl.) sidor att vara snabba på bollen. Som arbetsgivare är det svårt att missa dessa sidor.

Med andra ord går processen till på följande sätt:

Jag ansöker till ett jobb.
Jag blir kallad till intervju.
Jag går på intervjun.
Dom ska höra av sig.
Dom hör inte av sig.
Jag hör av mig.
Dom kommer med ursäkter så som:
"Vi måste göra en intern förändring"
"Tjänsten är inte längre aktuell"

Båda ovanstående jobb sökte ca 6 nya personer.
Båda ovanstående jobb la ut nya arbetsannonser dagar efter att dom neka mig jobbet.

Nedan följer en sms konversation mellan mig och arbetsgivaren på ett kundtjänst företag där intervjun gick så pass bra att vi till och med spikade lönen på plats.

Jag: Hej X hoppas allt är bra med dig.

Undrar hur det går med jobbet som kundyjänstmedarbetare på X, ag var på intervju utan att ha fått höra något.

Med vänliga hälsningar, X

arbetsgivare:
Hej X. Anledningen att det dragit lite är att en person som arbetar för X utanför X sökt internt. Det har tagit lite tid att se om detta var görbart och hon har nu fått den vakans som var kvar. Du gjorde ett jättebra intryck men det finns nu inga platser lediga. Jättetråkigt, men vi återkommer gärna om vakanser dyker upp. Med vänlig hälsning, X.

Notera att dom sökte fem nya medarbetare för denna tjänsten.

Jag är inte bitter, men jag måste fatta varför jag inte får jobb. Hur som helst .
Citera
2020-03-19, 21:10
Medlem
Citat:
Först och främst tack för dina ord i slutet. Det är verkligen fint att läsa och det motiverar mig att fortsätta kämpa.

Förövtigr, om du söker på vilket namn som helst I Sverige så kommer du se att sidor som mrkoll, mer info, ratsit etc kommer finnas med på förstasidan. Framgång och efterfrågan. Sidorna hade inte tagit så mycket plats om det inte var för att efterfrågan finns.

Jag kommer ihåg ett informationsmöte jag var på år 2017. Där kom två rekryterare från ett ledande bemanningsföretag och sa sanningen kring detta. De sa först och främst att finns man inte på sociala plattformar (FB, LinkedIn, insta) så existerar man inte i arbetsgivarens ögon.

Med andra ord. Dom söker upp arbetstagarens namn på Google. Har arbetstagaren skulder eller har blivit dömd så kommer sidor som mrkoll, merinfo och Ratsit (m. MÅNGA. fl.) sidor att vara snabba på bollen. Som arbetsgivare är det svårt att missa dessa sidor.

Jag går på intervjun.
Dom ska höra av sig.
Dom hör inte av sig.
Jag hör av mig.

Båda ovanstående jobb la ut nya arbetsannonser dagar efter att dom neka mig jobbet.

Nedan följer en sms konversation mellan mig och arbetsgivaren på ett kundtjänst företag där intervjun gick så pass bra att vi till och med spikade lönen på plats.

Undrar hur det går med jobbet som kundyjänstmedarbetare på X, ag var på intervju utan att ha fått höra något.

arbetsgivare:
Hej X. Anledningen att det dragit lite är att en person som arbetar för X utanför X sökt internt. Det har tagit lite tid att se om detta var görbart och hon har nu fått den vakans som var kvar. Du gjorde ett jättebra intryck men det finns nu inga platser lediga. Jättetråkigt, men vi återkommer gärna om vakanser dyker upp. Med vänlig hälsning, X.

Jag är inte bitter, men jag måste fatta varför jag inte får jobb. Hur som helst .

ta det lite lugnt nu,,, men sök lite jobb ändå för övningens skull. Alla är lite oroliga nu och vill inte anställa någon alls på grund av coronan...

Du är som en jobbig jäkel som all inte vill veta något av just nu men du ska se så fort corronan är över så kommer du ses som gudasänd när alla vill ha ta på folk överallt.

fortsätt söka jobb men passa på att kolla på någon utbildning, att utbillda sig under dåliga tider är jättebra och staten kommer satsa på det en hel del under krisen...
Citera
2020-03-19, 22:44
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Jag går på intervjun.
Dom ska höra av sig.
Dom hör inte av sig.
Jag hör av mig.

arbetsgivare:

Helt ärligt. Du har varit missbrukare, en klassisk grupp med väldigt dålig självinsikt och mycket problem med orsak och verkan. Det är alltid yttre omständigheter. Har du funderat på att du kanske gör ett sämre intryck än de andra helt enkelt?

Jag är arbetsgivare på ett väldigt stort och korrekt företag. Vi gör inte bakgrundskontroll eller kontroll hos KF på okvalificerade tjänster. Det är inte bara ett telefonsamtal pga GDPR, kostnader och andra regler. Skulle vi göra det hade jag inte brytt mig om receptionisten har skulder heller. De har inte tillgång till ett skit av värde. Inte ens nycklar.

6-10 intervjuer är ingenting! Sök fler jobb och gå på intervjuer. Får du inte det så fråga varför. Kommer de med något svepande så fråga rakt ut om det handlar om dina skulder. Så vet du och slipper sitta och hitta på anledningar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in