2008-01-21, 20:22
Medlem
c^2s avatar
Skolans upplägg är skit enligt mig. Du får inte dom licenser du behöver för att få göra licensjobben ( enligt mig borde målet med tex industri vara att eleverna under kurser jobbar med att försöka få licenser ).
Citera
2008-01-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Skolans upplägg är skit enligt mig. Du får inte dom licenser du behöver för att få göra licensjobben ( enligt mig borde målet med tex industri vara att eleverna under kurser jobbar med att försöka få licenser ).

Håller med dig om det sistnämnda, det andra om att deras upplägg är skit vet jag inget om. Dock så är det stor skillnad på "Skola" och "YrkesAkademin". På YrkesAkademin så utbildar man sig till Yrkes svetsare, skolan kanske bara har lite grunder.
Citera
2008-04-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaanet
Och som det skrevs här tidigare "En287 och erfarenhet smäller högre än några IW-papper. Det garanterar jag." Tyvärr där missade du huvudet på spiken, helt åt pipan blev det där du skrev. Man kan som sagt inte få IW diplom om man inte klarar EN-287. Klarar man IW, ja då har man klarat av EN-287 och gjort svåra praktiska övningar. Att göra ett helt vanligt EN-287 prov på plåt är ju inga problem, inte rör heller för den delen då jag har cert på rör H-L045 136 135.

Får börja med att ursäkta att jag inte sett din post föräns nu, men när jag såg den kände jag att jag var tvungen att svara.
Jag visste inte att IW krävde en287 cert, men jag försökte förklara skillnaden mellan "oändligt" antal prov och en uppkörning till en287-cert.

Och jag kan inte på något sätt anse att jag missat huvudet på spiken?
Har man erfarenhet och licenser på papper så klingar det bra mycket högre än någon IW-bevis när du söker jobb, detta från anställarens synvinkel.
Notera att jag inte säger att IW är ett sämre upplägg än att bara ta ett cert, men iaf inom den yrkesgruppen jag tillhör så är det yrkeserfarenheten som gör en till en bra svetsare i slutändan. För även om det är svåra moduler så går det inte att jämföra med att jobba ute på industrin.

Sen kan jag inte annat än påstå att det bara är perfekta lägen när man pratar om svetsutbildningar rent allmänt, det är perfekta spalter, bra med utrymme i båsen osv.

Nu har jag bara dryga två år som licenssvetsare i bagaget (HLO-045 på MMA , Svart , Rostfritt tjockväggigt, Rostfritt tunväggigt och HLO-045 på TIG Svart och tunnväggigt rostfritt) men dom jag jobbar med som har 15-30års erfarenhet säger alla samma sak. Det är erfarenheten ute på industrin som räknas och inte vilken sorts utbildning du gått!

Citat:
Ursprungligen postat av Jaanet
Visst jag håller med er om att det inte är svårt att svetsa. Men helt utan orsak så började ni hacka och gnälla när jag försökte vara trevlig och svara på frågor. Jag försökte förklara för er vad IW var och vad det gick ut på men ni verkar tydligen ha missuppfattat mig. Jag har inte påstått att de som går IW är bättre svetsare, jag sa helt enkelt att det är en mycket svårare utbildning än att gå emot ett vanligt cert. De flesta som går IW på MAG går ut på plåt, medans de som går IW på TIG eller MMA går ut på rör. Det är ca 3 gånger fler praktiska övningar på IW. Många går nog mot vanligt cert för att de vill ut och jobba snabbt, och de kanske hade klarat IW galant.

Hoppas att ni uppfattar mig rätt och inte på fel sätt... Ville som sagt bara svara på frågor som ställdes, men det verkade spåra ut efter en liten stund. Jag har inte menat att klanka ner på någon utan bara berätta hur det är i dagsläget inom svetsutbildning. Hoppas att ingen har tagit illa upp utav vad jag skrivit. Jag hoppas även att ni förstår att jag bara har försökt hjälpa till.

Jag har inte gnällt, utan bara försökt förklara det ur min synvinkel. (Men jag antar att denna biten av inlägget inte riktigt var menat till mig... )

Mvh Industrimontör / Rörsvetsare
Citera
2008-06-12, 21:22
Medlem
javisst är erfarenhet bra... väldigt uppskattat av de som söker svetsare... det jag ville få fram var att IW var en utbildning som ställde höga krav. Klarar man av IW så är man duktig på att svetsa, och är man duktig på att svetsa så är ju det possitivt när man är ute på jobb och får erfarenhet. ingen arbetsgivare vill ju ha någon taskig svetsare... Det senaste jobbet jag var på i norge så var det flera gubbar med 20+ års erfarenhet, och de var faktiskt inte så duktiga på att svetsa. Förmannen gav mig de flesta jobben istället för att jag var bättre, alltså gjorde utbildningen susen. Jag får svetsa tryckkärl på MMA och 136/135...

men åter till ämnet... det var snack om bra betalt i norge... visst är det bättre betalt i norge än i sverige... Jag har 200 nok i timmen på vanlig arbetstid. En svetsare i norge har som normal lön mellan 150-200+ nok i timmen. Det var prat om de här superbra betalda jobben också... Ett sådant lyckades jag få tag på... Tjänade på 7 dagar 32800:- i svenska efter skatt. Det tyckte jag var ganska hyffsat. så visst finns det jobb med bra betalt i norge...
Citera
2009-04-15, 19:39
Medlem
Det heter inte licens det heter certefikat!!!!!

Jaanet verkar väl vara den som har ett ganska bra begrepp om hur bra svetsare runt om i världen är. I snitt rätt dåliga. Jag har rest runt i norge en del och har mest inriktat mig på rörtråd och fördjupat mig i ämnet en hel del. Jag träffade väl 4-5 stycken på två år som jag tyckte var riktigt riktigt bra på att köra. 2 var kvinnor
Annars så var många hyfsade på att svetsa men saknade väldigt stor teoretisk kunskap om svetsningen.

Att sitta med armbågarna på ett svetsbord och snurra ihop en 287a kan vilken idiot som helst göra. Ska man bli säker på att svetsa så är reparationsvarv med många dåliga stålarbetare min rekomendation. Dåligt väder och taskiga lägen med dåligt plåtarbete är bra medel för att öka tålamodet och erfaraenheten för vad som är möjligt och omöjligt.

Jag har bara skummat igenom tråden och det verkar väl som att de flesta resonerar som dom flesta 55åriga gubbar man träffat på när man varit ute och rest.

Snappade upp också att någon mena på att det bara var procedurer som utsattes för mekanisk provning. Jag vet iaf att de plåtprover som vissa företag envisas med att ha brytprovas.
Citera
2009-04-15, 19:40
Medlem
tillägg

Certefikaten är personliga. De företag som säger annat har fel.
Citera
2009-04-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsare
tillägg

Certefikaten är personliga. De företag som säger annat har fel.
Vad har du själv för certifikat?
Vilka "svetstyper" hittar man mest jobb med, i Sverige/Norge? Jag testade en polares migsvets och han sa att det är den vanligaste typen idag.
Citera
2009-04-15, 22:53
Medlem
idag har jag på pinne och rörtråd anpassade efter rörbarnchen.. har lagt pinne på 13chrome 40rör t= 5 och på rörtråd fick jag ett nytt i samband med en procedur.. tror det är 114 och t= 6.3.. ska köra upp ett nytt på rörtråd i slutet på månaden då jag är i stålbranchen igen nu. de har bara lite dåliga prover på jobbet nu.. 154 * 12.5.. onödigt stort rör. jag vill köra på 60*12.5 då det är det bäst täckande röret.
Citera
2009-08-24, 14:47
Medlem
Hej, min fråga gäller licenssvetsning, så den passar nog bra att lägga här.

Jag försöker ta reda på vad Materialgrupp W43 är för betäckning? om det är vanligt rostfritt stål eller någon av de andra varianterna. Om någon kan hjälpa mig tyda det så vore det shysst.

NS-EN ISO 9606-4 Metode 141 Materialgruppe W43

Mvh Micke
Citera
2010-02-09, 17:20
Medlem
Slemrottas avatar
Lånar tråden lite

Funderar på att utbilda mig till cert. svetsare genom AF:s utbildningar.

Är lite halvtaskig på att räkna matte, var precis så jag klarade av Matte A på teknikprogrammet på gymnasiet.

Så jag undrar vad det är för matematik som ingår i en svetsutbildning?
Citera
2010-02-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemrotta
Lånar tråden lite

Funderar på att utbilda mig till cert. svetsare genom AF:s utbildningar.

Är lite halvtaskig på att räkna matte, var precis så jag klarade av Matte A på teknikprogrammet på gymnasiet.

Så jag undrar vad det är för matematik som ingår i en svetsutbildning?

Hmm själva mattebiten vad gäller tex lernias svetsutbildningar är inte avancerad, det rör sig om 9:ans matte upp till gymnasiets matte a...Jag minns att alla fick göra ett grundläggande test för att kolla nivån.

Sen fick vi som skulle gå svets lära oss lite geometri och pythagoras sats, ska du sen svetsa rör så bör du kunna räkna ut volymen på själva röret för att ta reda på hur mycket rotgas som ska användas, thats it.

Till sist ett litet tips om du ska gå en svetsutbildning som AF betalar. Ta reda på så mycket fakta om just den typen av svetsning som du vill jobba med innan du börjar, låt inte nån pajas på af som inte vet något om svetsning styra dina val, dessa människor strävar ofta efter att utbildningarna ska gå så snabbt som möjligt samt vara så billiga som möjligt om det sen leder till jobb verkar vara mindre intressant, precis detta hände nämligen mig.
Citera
2010-02-09, 21:21
Medlem
Slemrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dante73
Hmm själva mattebiten vad gäller tex lernias svetsutbildningar är inte avancerad, det rör sig om 9:ans matte upp till gymnasiets matte a...Jag minns att alla fick göra ett grundläggande test för att kolla nivån.

Sen fick vi som skulle gå svets lära oss lite geometri och pythagoras sats, ska du sen svetsa rör så bör du kunna räkna ut volymen på själva röret för att ta reda på hur mycket rotgas som ska användas, thats it.

Till sist ett litet tips om du ska gå en svetsutbildning som AF betalar. Ta reda på så mycket fakta om just den typen av svetsning som du vill jobba med innan du börjar, låt inte nån pajas på af som inte vet något om svetsning styra dina val, dessa människor strävar ofta efter att utbildningarna ska gå så snabbt som möjligt samt vara så billiga som möjligt om det sen leder till jobb verkar vara mindre intressant, precis detta hände nämligen mig.

Okej, det låter bra på matte-biten =)

Ang. vad jag ska ha för svetsning, så ska jag ha så många olika det bara går.
Det tyckte både Lernia och jag.

Tack för kanonsvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in