Citat:
Ursprungligen postat av Jaanet
Och som det skrevs här tidigare "En287 och erfarenhet smäller högre än några IW-papper. Det garanterar jag." Tyvärr där missade du huvudet på spiken, helt åt pipan blev det där du skrev. Man kan som sagt inte få IW diplom om man inte klarar EN-287. Klarar man IW, ja då har man klarat av EN-287 och gjort svåra praktiska övningar. Att göra ett helt vanligt EN-287 prov på plåt är ju inga problem, inte rör heller för den delen då jag har cert på rör H-L045 136 135.
Får börja med att ursäkta att jag inte sett din post föräns nu, men när jag såg den kände jag att jag var tvungen att svara.
Jag visste inte att IW krävde en287 cert, men jag försökte förklara skillnaden mellan "oändligt" antal prov och en uppkörning till en287-cert.
Och jag kan inte på något sätt anse att jag missat huvudet på spiken?
Har man erfarenhet och licenser på papper så klingar det bra mycket högre än någon IW-bevis när du söker jobb, detta från anställarens synvinkel.
Notera att jag inte säger att IW är ett sämre upplägg än att bara ta ett cert, men iaf inom den yrkesgruppen jag tillhör så är det yrkeserfarenheten som gör en till en bra svetsare i slutändan. För även om det är svåra moduler så går det inte att jämföra med att jobba ute på industrin.
Sen kan jag inte annat än påstå att det bara är perfekta lägen när man pratar om svetsutbildningar rent allmänt, det är perfekta spalter, bra med utrymme i båsen osv.
Nu har jag bara dryga två år som licenssvetsare i bagaget (HLO-045 på MMA , Svart , Rostfritt tjockväggigt, Rostfritt tunväggigt och HLO-045 på TIG Svart och tunnväggigt rostfritt) men dom jag jobbar med som har 15-30års erfarenhet säger alla samma sak. Det är erfarenheten ute på industrin som räknas och inte vilken sorts utbildning du gått!
Citat:
Ursprungligen postat av Jaanet
Visst jag håller med er om att det inte är svårt att svetsa. Men helt utan orsak så började ni hacka och gnälla när jag försökte vara trevlig och svara på frågor. Jag försökte förklara för er vad IW var och vad det gick ut på men ni verkar tydligen ha missuppfattat mig. Jag har inte påstått att de som går IW är bättre svetsare, jag sa helt enkelt att det är en mycket svårare utbildning än att gå emot ett vanligt cert. De flesta som går IW på MAG går ut på plåt, medans de som går IW på TIG eller MMA går ut på rör. Det är ca 3 gånger fler praktiska övningar på IW. Många går nog mot vanligt cert för att de vill ut och jobba snabbt, och de kanske hade klarat IW galant.
Hoppas att ni uppfattar mig rätt och inte på fel sätt... Ville som sagt bara svara på frågor som ställdes, men det verkade spåra ut efter en liten stund. Jag har inte menat att klanka ner på någon utan bara berätta hur det är i dagsläget inom svetsutbildning. Hoppas att ingen har tagit illa upp utav vad jag skrivit. Jag hoppas även att ni förstår att jag bara har försökt hjälpa till.
Jag har inte gnällt, utan bara försökt förklara det ur min synvinkel. (Men jag antar att denna biten av inlägget inte riktigt var menat till mig... )
Mvh Industrimontör / Rörsvetsare