2020-03-12, 19:23
Medlem
Vad jag menar är hur är de certifikaten konstruerade?

Bygger de på att någon ställer ut säljoptioner? Eller balanseras de mot BULL, typ att varje såld BEAR motsvaras av en såld BULL?

Här tjänas det pengar på BEAR men var kommer de ifrån, vems kassa är det man nallar ur?

Förstår ni frågan?
Citera
2020-03-12, 19:29
Medlem
Om du köper ett certifikat för 100 kr och säljer för 110 kr, så kommer ju din vinst från den personen som köpte sina för 110 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad jag menar är hur är de certifikaten konstruerade?

Bygger de på att någon ställer ut säljoptioner? Eller balanseras de mot BULL, typ att varje såld BEAR motsvaras av en såld BULL?

Här tjänas det pengar på BEAR men var kommer de ifrån, vems kassa är det man nallar ur?

Förstår ni frågan?
Citera
2020-03-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Om du köper ett certifikat för 100 kr och säljer för 110 kr, så kommer ju din vinst från den personen som köpte sina för 110 kr.

Okej, så de är i ständig handel. Jag förstår.

Men vem ställer ut dem från början?

Optioner är ju ett kontrakt. Någon ställer ut, säljer, någon köper.

Funkar BEAR som optioner, eller börjar de på noll på någe vis?
Citera
2020-03-12, 20:52
Medlem
Emittenten ställer ju ut certifikatet precis som vanligt, och utgör också market makern i certifikatet (tillsammans med skaran privatpersoner som handlar).

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej, så de är i ständig handel. Jag förstår.

Men vem ställer ut dem från början?

Optioner är ju ett kontrakt. Någon ställer ut, säljer, någon köper.

Funkar BEAR som optioner, eller börjar de på noll på någe vis?
Citera
2020-03-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Emittenten ställer ju ut certifikatet precis som vanligt, och utgör också market makern i certifikatet (tillsammans med skaran privatpersoner som handlar).

Det funkar alltså i princip som optioner vad jag förstår.
Citera
2020-03-12, 22:55
Medlem
bithaxs avatar
Fondbolaget lär ju blanka i bakgrunden. Blankning går ut på att du lånar en aktie och säljer och sedan köper tillbaka den.

Fondbolaget bedriver förmodligen andra fonder som de kan låna aktier gratis ur. Problemet är väl om det skulle skita sig, då är det hela fondbolaget som konkar och alla förlorar sina pengar. Kul.
Citera
2020-03-12, 22:59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Slå upp termen deltahedge så kommer du förstå ganska exakt hur certifikaten är uppbygda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in