2020-03-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag börjar bli orolig. Det var nästan tomt på Stockholms gator ikväll. Om detta håller i sig i en månad är det tack och godnatt.

Ja det är overkligt. Även galleriorna som normalt är fulla av folk såg dystert ut. Restaurangerna och pizzerior, hur i "helv" skall dom överleva detta? Går mot fullständig kollaps.
Citera
2020-03-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hur är det på krogarna?
Är det något folk på restauranger och pubar eller är det helt tomt?

Inte helt dött. Men väldigt lite medelålders och äldre. Mest yngre människor men inte många ändå. Men jag tror faktiskt att ungdomarna kan hålla uppe en del restauranger och krogar. Men vi får se, detta är bara början av krisen.
Citera
2020-03-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kommer fall 70-90% inom 18-24 månader.

Detta är den största bubblan vi sett i modern historia. Kreditbubblan har spruckit och med det den svenska bostadsbubblan som aldrig sprack -08.

När man säger bubblan ska spricka, det betyder att priset sänks rejält, men nu efter 08 har världens central banker lärt sig att lösa problem med helikopter pengar, d.v.s. trycka hur mycket som helst pengar att lifta upp priset för börsen/bostad/värdepapper ... och det har fungerat ganska bra. Och nu vill central bankerna trycka någon hundra miljarder i förberedelse, så allting ser bra ut
Citera
2020-03-14, 23:36
Medlem
JustZlatans avatar
UD avråder nu från alla utlandsresor i en månad och resebolagen lyder och ställer in alla flygningar i en hel jävla månad.

Nu handlar det inte längre om hundratusentals människor som riskerar att förlora jobbet. Nu pratar vi om miljontals.
Citera
2020-03-14, 23:48
Medlem
Citat:
UD avråder nu från alla utlandsresor i en månad och resebolagen lyder och ställer in alla flygningar i en hel jävla månad.

Nu handlar det inte längre om hundratusentals människor som riskerar att förlora jobbet. Nu pratar vi om miljontals.

Lugnt, jag sitter här i Kina i nästan 2 månader, nu har de flesta företag börjat jobba och ingen har förlorat sitt job. Restaurangen fick mindre kund men de fick bidrag från staten att få en månads hyran
Citera
2020-03-14, 23:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Lugnt, jag sitter här i Kina i nästan 2 månader, nu har de flesta företag börjat jobba och ingen har förlorat sitt job. Restaurangen fick mindre kund men de fick bidrag från staten att få en månads hyran

Ja, det funkar så i Kina kanske. Men här i Sverige kommer det aldrig hända att staten ger bidrag till alla företagare och betalar hyran till alla i en månad. Skatten ska in den 12:e varje månad. Skatteverket kanske ger uppskov tillsvidare?
Citera
2020-03-15, 00:17
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013

Du menar du sitter i Kinna/Västergötland i din mammas källare och skriver på FB.
Sov nu istället!
Citera
2020-03-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ja, det funkar så i Kina kanske. Men här i Sverige kommer det aldrig hända att staten ger bidrag till alla företagare och betalar hyran till alla i en månad. Skatten ska in den 12:e varje månad. Skatteverket kanske ger uppskov tillsvidare?

Riksbanken har producerat 500 miljarder, det kommer att låna till de som behöver det, om man ta rätt åtgärder, det är max en månad innan alla virus dö av sig själv eller i sjukhuset
Citera
2020-03-15, 00:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hört talas om talas om köpkraft, likvida medel, artificiell låg ränta (gratis pengar) och således exponentiell prishöjning på bostäder.
Grundläggande ekonomisk kunskap.

Tyvärr kan jag upplysa dig att finns inget som heter evig exponentiell tillväxt.

Ja, men inte enbart efterfrågan och utbud. Men som sagt.
Välkommen till post-Corona-tider.

Välkomna ditt eget öde eller gå under.
Själv grunnar jag mest över vilka aktier jag skall köpa. Det har skett en överdriven avsäljning.
Dock inte i resenäringen.

Om några månader är det business as usual. Och lönsamheten återställs.
Men fram tills dess är det naturligtvis tufft för en del.
Citera
2020-03-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Corona är en vanlig influensa med något högre dödlighet för äldre och sjuka.
Sverige har en av västvärldens lägsta statsskulder.

Ovanstående är två positiva fakta... tyvärr hjälper inte det tror jag.

Vi riskerar pga att de flesta länder nu överreagerar att hamna i depression. Detta i ett läge när världsekonomin mattas av. USA som brukar vara draglok är skuldsatt upp över öronen och har en president som inte förstår vare sig nationalekonomi eller internationella relationer. Vita husets hela fokus ligger på valet i höst och ingenting annat.

Jag var med 1991. När jag ryckte in i lumpen hade alla gubbar ett jobb som väntade efteråt... när vi muckade hade ingen längre något jobb att gå till (detta i Stockholm).

Tyvärr tror jag det blir värre den här gången, fullt möjligt i klass med 1929.

Tillhör samma generation, Days Of Thunder gick på biografen när jag mönstrade. Var få bland lumparpolarna som faktiskt hade ett jobb kvar efter muck (Skåne).

Delar i stort dina tankar.
Citera
2020-03-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Själv grunnar jag mest över vilka aktier jag skall köpa. Det har skett en överdriven avsäljning.
Dock inte i resenäringen.

Om några månader är det business as usual. Och lönsamheten återställs.
Men fram tills dess är det naturligtvis tufft för en del.

Nej, det här kommer inte försvinna på någon månad. Det här kommer sannolikt visa alla brister som finns i systemet. Du kan nog räkna med att 2008 kommer vara en parantes jämförelsevis, 1929 är nog det närmsta jämförbara.
Citera
2020-03-15, 07:59
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Det kommer bli slakt. Alla jag känner inom restaurangbranschen har blivit varslade. Utan en enda kund, omöjligt att betala löner. Snart kommer ingen heller låta tvätta bilen, handla förutom det livsnödvändigaste, klippa håret, anlita städhjälp -- vilket förstås sätter igång en lavin av massarbetslöshet.

Hur ska alla människor kunna betala hyran, elräkningen, räntorna på de skyhöga lånen etc etc?
Redan om en månad kommer fullt kaos ha utbrutit. Massa hungriga människor som inte har råd att köpa mat kommer driva omkring och ställa till oreda, bryta sig in överallt för att sno mat, råna folk. Husdjur kommer att stjälas och bli uppätna. Vansinniga neger-arab-kravaller blossar upp i alla ghetton.

Folk kommer inte ens ha råd att knarka vilket får till följd att alla kriminella immigranter som lever av knarkhandel kommer löpa amok i medelklassens bostadsområden. Besinningslösa och beväpnade afrikaner och afghaner i tusental kommer likt gräshoppssvärmar dra fram i städer och samhällen.

Gud bevare Sverige, detta ser mycket mörkt ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in