Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-12, 00:46
Medlem
Hej alla hackers... jag klarar inte av att få min gamla ASUS VK222S skärm att funka som som sekundärskärm...

Den startar som 640*480... oanvändbart alltså.

Har laddat ner den enda drivrutin jag kan hitta på nätet som funkar med win10 64bit.
Efter detta så laddade jag ned och installerade .net 3.5 som krävdes.

Installerade fint, men vid uppstart så skriker drivrutinen att den endast fungerar med ASUS produkter (min primära skärm är en PHILIPS 27IE som är ansluten via HDMI) och gamlingen jag vill ansluta som sekundärskärm är ansluten via VGA porten..

Min undran är om man kan "tvinga" windows 10 att använda högre upplösning på denna gamla skärm än 640*480?

Vill verkligen inte kasta denna 15 år gamla skärmen i älven och köpa en ny..
Citera
2020-03-12, 01:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du kollat om du kan gå via grafikkortets drivrutiner?
Citera
2020-03-12, 07:17
Medlem
Använder du någon konstig adapter?
Vad är det för grafikkort, vilka portar har den?
Du har inte råkat koppla skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Det du har laddat ned verka bara vara nåt extra Asus verktyg. Ser ingenting om hjälp med upplösning när jag leta info om verktyget.
Senast redigerad av panpo98 2020-03-12 kl. 07:20.
Citera
2020-03-12, 18:58
Medlem
Tack alla för svar!
Borde naturligtvis tänkt på att uppge vad jag har för prylar..

Moderkortet är ett ASRock B450M Pro4.

Det är ett kort med integrerad grafik och jag använder alltså detta moderkorts portar till skärmarna (HDMI till primärskärmen och VGA till gamlingen)

Har även testat DVI med adapter, men då funkar det inte alls... skärmen startar inte upp alls då.

Jag har inte något separat grafikkort installerat.

Än en gång tack för eran hjälp!
Citera
2020-03-12, 21:36
Medlem
oldeubois avatar
Skärmen är ju inte riktigt så gammal, men nästan. Jag har aldrig varit med om att man behöver drivrutiner för en skärm. Även om den startar med 640, kan du inte ändra i Windows skärminställningar och öka upplösningen? Vad står den på för HZ? Den verkar klara 75Hz.
Citera
2020-03-12, 22:49
Medlem
Nej, skärmen är låst till 640*480 och inga alternativ finns.
Däremot så funkar den som den skall som "utökad" skärm... jag kan föra över muspekaren till den.

Den är låst till 60Hz

men som sagt 640*480 är ju fullkomligt oanvändbart...
Citera
2020-03-12, 23:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du kollat vad som händer om hdmi-skärmen kopplas ut? om upplösningen fortfarande är låst till 640x480?

Med reservation för att jag knappt använt dubbelskärm men kan vara så att hårdvaran inte stödjer 2 skärmar med olika signaler i högupplösning.
Att dvi-adapter inte fungerar kan bero på att dvi kan vara begränsad till enbart digitala signaler, beror på hur tillverkaren väljer att sätta upp systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabarbervin
men som sagt 640*480 är ju fullkomligt oanvändbart...
Commodore 64 har en upplösning på 320x200 och det funkar utmärkt
Citera
2020-03-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Commodore 64 har en upplösning på 320x200 och det funkar utmärkt

HAHA.. minns min commodore 128 och hur jävla imponerad jag var över den... det handlar ju faktiskt om att jag skall ändra attityd och inställning till 640*480 formatet... behöver nog ett gäng pilsner för att göra mig mera ödmjuk inför lägre upplösningar...

Jag skall kolla om det blir nån förändring om jag drar ur HDMI:n.. om så är fallet så antar jag att jag måste skaffa ett separat grafikkort?

Men borde inte en modern hårdvara som detta moderkort ju är, stödja fler skärmar med olika signaler, när separata grafikkort gjort detta "sen urminnes tider"?
Citera
2020-03-13, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
sökte på moderkortet och fick upp detta "Graphics Output: HDMI, DVI-D, D-Sub"
DVI-D = DVI-DIGITAL, behöver DVI-A(analog) för vga.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabarbervin
Men borde inte en modern hårdvara som detta moderkort ju är, stödja fler skärmar med olika signaler, när separata grafikkort gjort detta "sen urminnes tider"?
Är väl processorn idag som står för grafiken?
Citera
2020-03-13, 01:33
Medlem
okey,tack... då gav du svaret på varför DVI adaptern inte fungerar!
men jag fattar inte varför vga är låst till 640*480; skärmen hittas ju av windows och går att användas som utökad skärm i detta läge.

Har ännu inte kunnat rycka HDMI kabeln eftersom jag har jobb på gång just nu, men när jag testar detta och då (kanske) ser att skärmupplösningen på VK222:an kan ändras.. betyder det då att mitt enda alternativ till att använda denna skärm är att köpa ett nytt grafikkort och installera det?

Om jag köper en likadan skärm som jag har nu (philips 27IE) och ansluter den via DVI, skulle det funka?

Det är väl iofs billigare med ett grafikkort..

Men jag TYCKER att det borde gå att "tvinga" windows eller moderkortet att acceptera en högre upplösning än 640*480
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in