2020-03-11, 21:07
Medlem
Min situation: Är relativt ny som investerare av fonder, kör månadssparande sen 9 månader tillbaka och
ligger självklart minus med nuvarande situation på börsen. Tanken var initialt att spara varje månad oavsett vad som händer och det är väl inte helt uteslutet. Men jag börjar ändå att se mig om efter alternativa sätt att få avkastning. I nuläget har jag drygt 90% i cash på ett bankkonto med insättningsgaranti och resterande i fonder. Dock är mitt autogiro inställt så att en ganska stor del av mitt sparande för varje månad pumpas in i fondkontot och en liten del till bankkontot, så gör jag ingen förändring så ökar ju fondandelen och knappar med tiden in på bankkontot. Jag vill självklart ha bästa möjliga avkastning, men föredrar sparande med mindre risk. Vad säger ni?
Citera
2020-03-11, 21:20
Medlem
Utdelningsaktier är en idé men de är inte säkrade mot värdeminskning de heller, hur kan mina pengar jobba på bästa sätt och samtidigt låter mig sova gott?
Citera
2020-03-11, 21:24
Medlem
HarryManbacks avatar
Hög avkastning tenderar att ha hög risk. Det går liksom hand i hand.

Globala indexfonder avkastar väl 7-8% per år men det är hyfsad risk, som nu när det dyker rejält.

På sikt går börsen upp men det svänger. Hur mycket avkastning vill du ha per år?
Citera
2020-03-11, 21:26
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Om det hade funnits några sådana så hade folk som Bill Gates och alla andra miljardärer investerat i dem för länge sen. Alla marknader, valutor, börsen, aktier osv är redan fullständigt genomlysta. Det är bara om du har inside information som det kan gå bättre än genomsnittet, krona eller klave typ ..
Citera
2020-03-11, 21:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Min situation: Är relativt ny som investerare av fonder, kör månadssparande sen 9 månader tillbaka och
ligger självklart minus med nuvarande situation på börsen. Tanken var initialt att spara varje månad oavsett vad som händer och det är väl inte helt uteslutet. Men jag börjar ändå att se mig om efter alternativa sätt att få avkastning. I nuläget har jag drygt 90% i cash på ett bankkonto med insättningsgaranti och resterande i fonder. Dock är mitt autogiro inställt så att en ganska stor del av mitt sparande för varje månad pumpas in i fondkontot och en liten del till bankkontot, så gör jag ingen förändring så ökar ju fondandelen och knappar med tiden in på bankkontot. Jag vill självklart ha bästa möjliga avkastning, men föredrar sparande med mindre risk. Vad säger ni?

I dagsläget så gör man inga långsiktiga placeringar. Ett bra avkastningstips som dock kräver lite tur och skicklighet är att vänta in/pricka in absoluta börsbottnen som dyker upp, och storköpa då.
Frågan är bara när den dyker upp...
Citera
2020-03-11, 21:31
Medlem
Helst skulle jag väl vilja ha 7-8 procent per år, men får jag enstaka procent då får det väl vara så, 3-4 procent vore inte så tokigt.
Citera
2020-03-11, 21:40
Medlem
HarryManbacks avatar
Vill du ha 7-8 så gå för breda indexfonder. Men tänk på att det kan backa rejält. Som en globalfond jag har som backat 18% på 1 månad.

Är det för jobbigt så slänger du in en del räntefonder. En lösning kan vara att ha 60% av kapitalet i aktiefonder och 40 % i räntefonder. Då bör du ligga runt 3-5% / år.

Detta är inget jag hittat på själv utan är taget från rikatillsammans. Bra site som jag kan rekommendera.

Sen om du vill göra det ännu enklare så finns det fondrobotar som Lysa och Opti som gör allt automatiskt. Du ställer in hur mycket aktier och räntor du vill ha och svarar på några frågor så sköter dom resten. Ja och sen pytsa in pengar.
Citera
2020-03-11, 22:39
Medlem
Jag är bekant med rikatillsammans, har funderat på räntefonder, problemet är väl att dock att de avkastar så otroligt lite om de hör till de varianter av räntefonder som fortfarande har relativt högrisk.
Varför välja en räntefond som inte ger mer än ett bankkonto och där det fortfarande finns viss marknadsrisk, eller har jag missat något bra alternativ på räntefonder?
Citera
2020-03-11, 22:45
Medlem
Om de inte hör till varianterna som fortfarande har relativ hög risk ska det självklart stå
Citera
2020-03-12, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai

Nu är inte historia ett facit, men historiskt sett har börsen alltid återhämtat ett ras och kommit tillbaka starkare. Vad är skillnaden nu?

Se det som att det är rea nu istället, och att det du petar in nu kommer vara en bättre investering än det du petade in för 9 månader sedan om 10 år. Men troligtvis kommer börsen om 10 år stå bra mycket högre än den gör idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in