Citat:
Ursprungligen postat av
modernsamurai
Min situation: Är relativt ny som investerare av fonder, kör månadssparande sen 9 månader tillbaka och
ligger självklart minus med nuvarande situation på börsen. Tanken var initialt att spara varje månad oavsett vad som händer och det är väl inte helt uteslutet. Men jag börjar ändå att se mig om efter alternativa sätt att få avkastning. I nuläget har jag drygt 90% i cash på ett bankkonto med insättningsgaranti och resterande i fonder. Dock är mitt autogiro inställt så att en ganska stor del av mitt sparande för varje månad pumpas in i fondkontot och en liten del till bankkontot, så gör jag ingen förändring så ökar ju fondandelen och knappar med tiden in på bankkontot. Jag vill självklart ha bästa möjliga avkastning, men föredrar sparande med mindre risk. Vad säger ni?
Nu är inte historia ett facit, men historiskt sett har börsen alltid återhämtat ett ras och kommit tillbaka starkare. Vad är skillnaden nu?
Se det som att det är rea nu istället, och att det du petar in nu kommer vara en bättre investering än det du petade in för 9 månader sedan om 10 år. Men troligtvis kommer börsen om 10 år stå bra mycket högre än den gör idag.