2020-03-10, 21:41
Medlem
carminaburanas avatar
Finns ju fördelar och nackdelar med båda. Jag har som sagt en Renault master, ligger väl på en total vikt nu på 3200 kg fullastad. Om man hamnar i diket, ska man ha med sig den här statiska linan från biltema avsedd för 5000kg,

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bogserlinor/bogserlina-2000032521

eller ska man köra på den här elastiska på 3.5 ton.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilsakerhet/bogserlinor/bogserlina-002718/

Statisk blir det ju ett ryck, och elastisk kan ju gå sönder och har man otur sitter det en krok i bakdörrarna.

Vi har sämre erfarenheter av de elastisk, tror vi köpte 3 st när vi försökte bogsera hem en v70.

Just nu lutar det åt den statiska, men era erfarenheter uppskattas!
Citera
2020-03-10, 21:47
Medlem
Sooks avatar
Min erfarenhet är att det är svårt som fan att bogsera på ett bra sätt testat bägge och vetefan vad som är bäst. Tror en bra förare klarar av det oavsett lina och en usel är katastrof med bägge sorterna.
Citera
2020-03-10, 21:55
Medlem
Går det år tre linor för att få hem en V70 så ska man ha så klen lina som möjligt.

Tänk vilka skador det hade kunnat bli på bilarna om linan inte gått av.
Citera
2020-03-10, 21:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Går det år tre linor för att få hem en V70 så ska man ha så klen lina som möjligt.

Tänk vilka skador det hade kunnat bli på bilarna om linan inte gått av.

ja det var statoil linor på den tiden och inget annat var öppet.
Citera
2020-03-10, 21:58
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Min erfarenhet är att det är svårt som fan att bogsera på ett bra sätt testat bägge och vetefan vad som är bäst. Tror en bra förare klarar av det oavsett lina och en usel är katastrof med bägge sorterna.

ja det är sant! jag tänker kanske mer på att dra upp min bil ur ett dike eller en lerig åker när man campat. eller så klart hjälpa nån annan ur samma situation.
Citera
2020-03-10, 22:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ja det är sant! jag tänker kanske mer på att dra upp min bil ur ett dike eller en lerig åker när man campat. eller så klart hjälpa nån annan ur samma situation.
Ahh typ bärga en bil...
Citera
2020-03-10, 22:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ahh typ bärga en bil...

precis, så frågan är vilken vore bästa köpet.

Med en elastisk så kan man ju få lite bättre kraft på sin egna bil om man drar upp en annan, om du förstår vad jag menar, medans om man har en statiskt så blir det "stumt", men å andra sidan är den statiska från Biltema 6 meter långt, så man kan nog se till att man själv inte står lerigt och spinner däck.
Citera
2020-03-10, 22:52
Medlem
HeddonBorborellos avatar
En elastisk lina blir det om jag köper, annars tas det som finns. Den elastiska är bra för ovana bogserare eftersom den jämnar ut rycken, personer som kan bogsera klarar sig med en fast lina och då bromsar den bogserade och ser till att linan aldrig blir slak.
Citera
2020-03-10, 22:53
Medlem
sommarlovs avatar
Att bogsera borde ingå i körkortsutbildningen, exempelvis vid halkbanan!
Vi har väl alla upplevt eller hört om fruktansvärt usla bogseringar?
Min egna föräldrar rök ihop något så fördjävligt om det en gång...
Citera
2020-03-10, 23:25
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
En elastisk lina blir det om jag köper, annars tas det som finns. Den elastiska är bra för ovana bogserare eftersom den jämnar ut rycken, personer som kan bogsera klarar sig med en fast lina och då bromsar den bogserade och ser till att linan aldrig blir slak.

det har du ju helt rätt i, det är den andre föraren med som ska veta vad de sysslar med. Nu har jag själv bara behövt bogsera någon 3-4 gånger under mina 20 år som bilförare.
Citera
2020-03-11, 08:42
Medlem
Du MÅSTE skilja på de båda typerna av bogserings-/lossdragningsutrustning.
För lossdragning av en fastsittande bil, i dike eller lerigt underlag, använder man RYCKSTROPP.
För bogsering, av icke fastsittande bil, använder man bogserstropp/-lina.
ALDRIG ALDRIG tvärt om.

En ryckstropp är mycket skonsammare för båda bilarna när man "rycker loss".

Att bogsera med annat än bogserstropp/-lina är "olidligt".

En elastisk lina, liksom ryckstropp, ger gummibandseffekt och blir mycket mycket svårt att bogsera med.

Har provat flera olika ryckstroppar i olika prisklasser från över 2.000:- till under 400:-.
Ska man rycka loss bilar i upp till 2-tonsklassen så duger Biltemas för (då jag köpte) 399:-.
Jula har en utmärkt bogserlina för (då jag köpte) 199:-.

Mina erfarenheter baserade på 20 års användning i och utanför "spenaten".
Citera
2020-03-11, 09:06
Medlem
Om man bogserar ofta kan man investera i, eller tillverka själv som jag gjort, en bogserstång.
Otymplig att ha med sig om man inte har, som jag, en demonterbar bogserstång.
Men då måste den dragande bilen vara utrustad med "kula".
Det stora problemet blir att många "moderna" bilar har plastschok/-bumpers fram så inget finns att koppla i.
De medföljande "skruvöglorna" brukar inte gå att använda eftersom ingen underhåller gängan i bilen som rostar sönder efter bortåt 5 år*). (borde ingå i Bilprovningens kontrollprogram).

*) Enligt bärgare jag känner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in