2020-03-10, 13:55
Medlem
Hej!

Jag var med om en singelolycka för några månader sedan, vilket slutade med att min bil total-kvaddades och fick bärgas till skroten.

Nu har Trygghansa uppdaterat ärendet och vi väntar på inlösen för bilen.

Det var en 2016 VW Golf R, rullat 6000 mil, inte sportskombin. Bilen köpte jag 4 månader innan krocken.

Är chansen stor att Trygghansa kommer med skambud till att börja med?
Citera
2020-03-10, 14:19
Medlem
zoombos avatar
Tja, runt 100% skulle jag tro.
Dom vill givetvis komma så billigt undan som möjligt, nåt annat vore ut ett företagsekonomiskt perspektiv helt fel.
Dom bjuder lågt för att kolla läget men det är bara att stå på sig för det finns alltid utrymme att få ett bättre bud. Lite efterforskningar på Blocket m fl innan dom bjuder kan vara på sin plats för så jobbar dom själva.
Citera
2020-03-10, 14:23
Medlem
LagomLats avatar
Har du kvitton med mera på vad du betalat för bilen så lär det gå bra, då du köpte den rätt nyligen, det är värre med femton år gamla pärlor, där är värderingarna rena lotteriet.

Hoppas du klarade dig oskadd.

LL
Citera
2020-03-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Tja, runt 100% skulle jag tro.
Dom vill givetvis komma så billigt undan som möjligt, nåt annat vore ut ett företagsekonomiskt perspektiv helt fel.
Dom bjuder lågt för att kolla läget men det är bara att stå på sig för det finns alltid utrymme att få ett bättre bud. Lite efterforskningar på Blocket m fl innan dom bjuder kan vara på sin plats för så jobbar dom själva.

Jag vet värdet av bilen, så att lura mig gällande värdet kan dom inte göra. Dock så hade jag hoppats på att dom bjuder genuint och ärligt istället för att försöka förhandla.
Citera
2020-03-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Har du kvitton med mera på vad du betalat för bilen så lär det gå bra, då du köpte den rätt nyligen, det är värre med femton år gamla pärlor, där är värderingarna rena lotteriet.

Hoppas du klarade dig oskadd.

LL

Tjena, absolut kan jag lösa kvittot på bilen. Den köptes för 278tkr efter prut, den var annonserad för 299tkr i Juli, krocken skedde i November.

Jag är oskadd, tack!
Citera
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Banjuicy
Hej!

Jag var med om en singelolycka för några månader sedan, vilket slutade med att min bil total-kvaddades och fick bärgas till skroten.

Nu har Trygghansa uppdaterat ärendet och vi väntar på inlösen för bilen.

Det var en 2016 VW Golf R, rullat 6000 mil, inte sportskombin. Bilen köpte jag 4 månader innan krocken.

Är chansen stor att Trygghansa kommer med skambud till att börja med?
Var påläst, ha koll på vad du skulle få betala för motsvarande bil idag.

Edit: Vad du betalt för den är inte intressant, endast vad du kan köpa en likadan för.
Citera
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Tjena, absolut kan jag lösa kvittot på bilen. Den köptes för 278tkr efter prut, den var annonserad för 299tkr i Juli, krocken skedde i November.

Jag är oskadd, tack!

Jag kollade på bytbil, det är ett helt normalt pris!

LL
Citera
2020-03-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Var påläst, ha koll på vad du skulle få betala för motsvarande bil idag.

Svårt att säga exakt, med tanke på att den långa sportskombin är billigare än den lilla modellen Golf R. Sen så hade min bil en speciell svart färg, vilket inga av dessa har. Men runt 260-280tkr är den värd idag.
Citera
2020-03-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag kollade på bytbil, det är ett helt normalt pris!

LL

Visst är det, jag hoppas dom förstår och inte försöker bolla med mig.
Citera
2020-03-10, 14:32
Moderator
Citat:
Svårt att säga exakt, med tanke på att den långa sportskombin är billigare än den lilla modellen Golf R. Sen så hade min bil en speciell svart färg, vilket inga av dessa har. Men runt 260-280tkr är den värd idag.
Då har du det som utgångsläge när du förhandlar, jag gjorde en edit på förra inlägget att vad du betalt inte är intressant i sammanhanget, så kvitton på bilen finns det ingen anledning att börja prata om.
Citera
2020-03-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då har du det som utgångsläge när du förhandlar, jag gjorde en edit på förra inlägget att vad du betalt inte är intressant i sammanhanget, så kvitton på bilen finns det ingen anledning att börja prata om.

Det förstår jag, priserna ser nästan precis likadana ut i dagsläget då det endast var månader sedan den köptes. Hur funkar det gällande min bils utrustning? Kan man ljuga angående det, till exempel att den hade Navigation inbyggt även fast den inte hade det? Kan dom kolla upp bilens specifikationer?
Citera
2020-03-10, 14:37
Medlem
Citat:
Det förstår jag, priserna ser nästan precis likadana ut i dagsläget då det endast var månader sedan den köptes. Hur funkar det gällande min bils utrustning? Kan man ljuga angående det, till exempel att den hade Navigation inbyggt även fast den inte hade det? Kan dom kolla upp bilens specifikationer?

Kan man dessutom påpeka jag var andra ägaren på bilen? Fler ägare på bilar är ju en sjukt stor värdeminskning. Kollar dom så djupt när dom värderar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in