2020-03-10, 06:54
Medlem
Torsuss avatar
Jag tänker så här:

Rimligen borde antalet videokonferenser öka för att företagen är rädda för att medarbetarna reser.
När allt detta sedan är över så kanske en del multinationella företag inser att man MÅSTE INTE
resa, konferenser kan man ha på distans. Likadant kanske för universiteten. Föreläsningar kan hållas
online.

Hemarbete för många kontorsarbetare blir permanent...det sparar kostnad för lokaler.
Och så vidare.

Jag tänker också att en stor anledning fram tills nu varför man ändå har arbetat på kontor beror
på många gamla inskränkta chefer som anser att arbete skall utföras på en bestämd plats mellan
vissa tider, annars räknas det inte som riktigt jobb. Nu kanske man måste tänka om

Ytterligare en positiv bieffekt borde ju vara att miljön skonas med mindre flygresor.

Vad tror ni andra?
Citera
2020-03-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tänker så här:

Rimligen borde antalet videokonferenser öka för att företagen är rädda för att medarbetarna reser.
När allt detta sedan är över så kanske en del multinationella företag inser att man MÅSTE INTE
resa, konferenser kan man ha på distans. Likadant kanske för universiteten. Föreläsningar kan hållas
online.
Har du varit på en konferens, för eller med ett företag? Det verkar inte som det.
Finns redan kallas webbinar, är inte speciellt populärt. Har sina tillämpningar.

Citat:
Hemarbete för många kontorsarbetare blir permanent...det sparar kostnad för lokaler.
Och så vidare.
Sure, för alla har plats för ett kontor hemma? Eller har möjlighet att jobba ostört. Har du varit högskolestudent ??

Citat:
Jag tänker också att en stor anledning fram tills nu varför man ändå har arbetat på kontor beror
på många gamla inskränkta chefer som anser att arbete skall utföras på en bestämd plats mellan
vissa tider, annars räknas det inte som riktigt jobb. Nu kanske man måste tänka om.
Tror du att arbeta hemifrån är en ny idé?
Varför tror du inte det fungerar?
Googla nu på varför.
På vilket sätt löser corona viruset dom problemen? Inte ALLS?

Citat:
Ytterligare en positiv bieffekt borde ju vara att miljön skonas med mindre flygresor.
Vad tror ni andra?
Varför är det positivt om folk reser mindre?
Världen krymper med mer resande och förståelsen för andra platser & kulturer ökar, vänskaps band knyts osv så varför viill ni (vissa av er) att alla ska sitta hemma och aldrig sticka ut huvudet utanför dörren?
Vad jag tror är att du har fel på varje punkt. Och jag är fruktansvärt intresserad av hur du resonerat fram till dessa positiva effekter.
Listar du det som en positiv sak eller negativ sak att flera tusen dött? Färre människor på jorden därav kan ju deras mat mätta andra munnar (inte för att världen fungerar så, men i teorin är det ju så).
Citera
2020-03-10, 07:25
Bannlyst
Ett enormt uppsving för de som köpt aktier i krematorieföretag och fler arbetstillfällen för de som jobbar på Fonus.

Färre släktingar att köpa julklappar till i år.
Citera
2020-03-10, 07:39
Medlem
Armyants avatar
Jag tänker att det är väldigt bra bieffekter du tar upp. Resa, öppna kontorslandskap, möten och allt du nämner är sådan normen blivit på senare år. Dessa aktiviteter lever upp för det extraverta idealen och passar de extraverta väldigt väl. Nu är inte alla extraverta och till exempel hemarbete skulle passa en introvert väldigt väl. Tyvärr har jag svårt att se att stora omställningar för den rådande normen på arbetsplatsen och annat skall ske, dels för att de extraverta är i majoritet dels för att detta är det nya rådanade idealet i väst. Ända sedan den svarta kvinnan vägrade att sitta längst bak i bussen i USA så har man i väst gett företräde för de som kan argumentera för sin sak etcetera. Sådana attribut förefaller de extraverta och jag har svårt att se att extraverta hellre är hemma dagarna i ände istället för att exempelvis brainstorma i ett möte på arbetsplatsen. Undantagsvis om det råder en extrem rädsla för smittspridningar sådana som corona.

Jag vill understryka att min stora dröm är att den "Tysta revolutionen" skall slå igenom och att vi introverta skall kunna ha större avtryck i hur den rådande normen förefaller. Jag skulle gärna ha hemarbete, online föreläsningar på universitet etcetera. Idag finner du inga annonser till arbete som efterfrågar en introvert personlighet. Möjligen är lokförare yrket det enda. I framtiden vill jag se en förändring varpå inte alla jobbannonser efterfrågar sociala individer som dessutom skall leva upp till massvis med andra kompetenser som är orimliga. I dagsläget kommer de sociala människorna väldigt långt ändå. Jag har svårt att se att de introverta jämt vill eller kan vara sociala och trevliga åtta timmar i följd. Det sistnämnda applicerar främst på mig själv och de nära och kära jag har i min närhet. För övriga kan jag inte uttala mig, men nämn gärna om du känner likadant och är introvert. Det viktigaste en arbetsgivare skall ta till sig i framtiden är att främst efterfråga social kompetens vilket både vi introverta och extraverta kan inneha.
Senast redigerad av Armyant 2020-03-10 kl. 07:52.
Citera
2020-03-10, 08:37
Medlem
kalkryggars avatar
Möjligtvis så kan det spara in skattepengar där kommunpampar inte åker till Bulgarien på spa för att ha möte med mera. Men i övrigt så håller jag till stor del med inlägg 2 i tråden.

Men positivt kan vara att vi ser hur fucked up sjukvården är i Sverige. Säg att vi drabbas som Italien. Då är det nog inte många som litar på att svetsaren kommer skydda oss.

En annan positiv sak är om viruset lyckas slå ut några hundra miljoner människor från planeten. Det behövs verkligen. Egentligen så skulle jorden behöva ett virus som tar bort ett par miljarder människor från planeten. Med lite tur så kan det komma en mycket dödligare variant av Corona. Den kommer nog då få namnet Supercorona tror jag.
Citera
2020-03-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Möjligtvis så kan det spara in skattepengar där kommunpampar inte åker till Bulgarien på spa för att ha möte med mera. Men i övrigt så håller jag till stor del med inlägg 2 i tråden.

Men positivt kan vara att vi ser hur fucked up sjukvården är i Sverige. Säg att vi drabbas som Italien. Då är det nog inte många som litar på att svetsaren kommer skydda oss.

En annan positiv sak är om viruset lyckas slå ut några hundra miljoner människor från planeten. Det behövs verkligen. Egentligen så skulle jorden behöva ett virus som tar bort ett par miljarder människor från planeten. Med lite tur så kan det komma en mycket dödligare variant av Corona. Den kommer nog då få namnet Supercorona tror jag.

Mm. den omedelbara effekten är ju i teori positivt (cyniskt och sinnesjukt i praktiken). men när hirarkier faller så händer.... inte så bra saker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Death
Citera
2020-03-10, 14:52
Medlem
En positiv långtidseffekt torde vara ökat immunförsvar hos de som tillfrisknar.
Ökat kunnande om att begränsa smittspridning kanske man också kan räkna in.
Citera
2020-03-10, 14:54
Medlem
Mindre flygresor är inte speciellt positivt för turistnäringen.
Citera
2020-03-16, 17:37
Medlem
TuffRobbans avatar
Tänkte nyss på en positiv effekt. Man har ju hört att folk blir utbrända och man har själv oftast någon gång i livet varit fast i ekorrehjulet. Tänk på de perfekta föräldrarna, de perfekta makarna, de perfekta arbetskollegorna osv. De som innan corona var på gränsen till att stupa med vårångesten. De blir tvungna att stanna hemma med det kommande utegångsförbudet och får trettio dagar lugnare tempo utan att behöva sjukskriva sig eller att någon behöver veta att de var utmattade.

En annan grej kan vara ett 28-30 års par mitt i karriären som var på väg att komma ifrån varandra pga. skilda arbetstider och knappast någon tid över för varandra. Nu kan det bli nykära med romantiska middagar i stället för att behöva stå ut med en massa after-work på var sitt håll. Samma sak gäller ett par som stressar för mycket och kan inte få barn. Nu lär det kramas då de blir instängda mest av dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in