Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2020-03-11, 02:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ.Ausonius
Varför det? Elmätaren ägs av nätbolaget, i denna sitter ingen jfb.

Tänkte mer på helheten, om de dragit om elen i lägenheten så lär det vara allt nytt, elcentral med ny elmätare och jordfelsbrytare.

"Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett*krav*i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem. Från den 1 juli 2004 utökades*kravet*att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. En jordfelsbrytare ska installeras av elinstallatör."
Citera
2020-03-11, 12:05
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja, det tror jag inte det orkar upp till, dessutom har väl en sådan värmefläkt en termostat!
Fan för alla snorungar som fattar noll Har du haft en fläkt någon gång ? Termostat
Citera
2020-03-11, 12:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Fan för alla snorungar som fattar noll Har du haft en fläkt någon gång ? Termostat

En låtsaseld med värme som i dethär fallet lär ha termostat efersom den även ska värma rummet! Eller tror du han bara har en höfläkt på 2000W som står och brummar i vardagsrummet? Brum! Brum!

En fläkt för att bara svalka sig hemma på sommaren är har naturligtvis ingen termostat men de är inte på 2000W!
Citera
2020-03-11, 12:54
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
En låtsaseld med värme som i dethär fallet lär ha termostat efersom den även ska värma rummet! Eller tror du han bara har en höfläkt på 2000W som står och brummar i vardagsrummet? Brum! Brum!

En fläkt för att bara svalka sig hemma på sommaren är har naturligtvis ingen termostat men de är inte på 2000W!
Ni e så korkade som jag trodde Klart en värmefläkt har termostat. Har du fattat hur dom fungerar annars ska jag lära dig. Termostaten till vänster, Avstängd. Termostat längst till höger, maximum. OM du ställer fläkten i ett litet rum så slår termostaten av beroende vad du ställt den på. Stort rum typ sal så kommer den stå på hela tiden pga värmen inte uppnås. Höfläktar å stora fläktar e kanske på 5000w.40m2 blir lätt iallafall 40 grader m 2000w fläkt. Jag som e snål har 370watts fläktar från TVshoppen å dom funkar på 20m2 rum.
.
Citera
2020-03-11, 12:55
Medlem
Dollmens avatar
Pga inget att göra på jobbet har jag tid att utbilda snorungar
Citera
2020-03-11, 16:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Ni e så korkade som jag trodde Klart en värmefläkt har termostat. Har du fattat hur dom fungerar annars ska jag lära dig. Termostaten till vänster, Avstängd. Termostat längst till höger, maximum. OM du ställer fläkten i ett litet rum så slår termostaten av beroende vad du ställt den på. Stort rum typ sal så kommer den stå på hela tiden pga värmen inte uppnås. Höfläktar å stora fläktar e kanske på 5000w.40m2 blir lätt iallafall 40 grader m 2000w fläkt. Jag som e snål har 370watts fläktar från TVshoppen å dom funkar på 20m2 rum.
.

Hur ska du ha det? Jag sa att TS fläkt hade termostat och du idiotförklarade mig! Nu säger du att jag är en idiot som påpekar det självklara i att fläkten har termostat.

Utöver trollvarningen i dina inlägg så har du gått varvet runt nu och är inte rolig längre!

De andra i tråden förstod direkt vad jag menade och har gått vidare med sina liv nu! Hej då...
Citera
2020-04-05, 23:24
Medlem
DJ.Ausoniuss avatar
Citat:
Tänkte mer på helheten, om de dragit om elen i lägenheten så lär det vara allt nytt, elcentral med ny elmätare och jordfelsbrytare.

"Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett*krav*i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem. Från den 1 juli 2004 utökades*kravet*att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. En jordfelsbrytare ska installeras av elinstallatör."
Varför ska nätägaren bekosta en ny elmätare bara för att kunden dragit om elen? Nej du, även om du sätter upp en ny mätartavla, eller smäller upp ett fasadskåp. Den gamla mätaren hänger med om den fungerar.
Citera
2020-04-05, 23:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ.Ausonius
Varför ska nätägaren bekosta en ny elmätare bara för att kunden dragit om elen? Nej du, även om du sätter upp en ny mätartavla, eller smäller upp ett fasadskåp. Den gamla mätaren hänger med om den fungerar.

Nya elmätarna har i regel fjärravläsning vilket är billigare för elmeverantören och därför byter de gärna elmätare.
Citera
2020-04-06, 08:42
Medlem
Citat:
Nya elmätarna har i regel fjärravläsning vilket är billigare för elmeverantören och därför byter de gärna elmätare.

Ja, men nätägaren byter mätaren nör det passar dem och inte beroende på vad kunden gör med sin anläggning.
Citera
2020-04-06, 08:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men nätägaren byter mätaren nör det passar dem och inte beroende på vad kunden gör med sin anläggning.

Sant! Nu minns jag att de drog om elen hos mig ett år innan de bytte elmätare!
Citera
2020-04-06, 14:05
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdidasNike
Hej alla som har koll. (jag har det inte)

Jag bor i en liten hyrestvåa på typ 47 kvadrat. I åratal har jag betalat sjukt mkt för elen. Då jag inget haft att jämföra med, så har jag bara pyntat och antagit att det är ok. I Oktober förra året drogs all el om i fastigheten inför kommande stambyte. Den renoveringen innebar att jag fick klinkers med elbaserad golvvärme samt elvärmd handdukstork. Till saken hör att jag har en sk dekorationsbrasa i vardagsrummet som drar 2000w. Ad rem. Jag fruktade min elräkning som anlände efter December månad. Medveten om att jag förbrukat mer el än någonsin. När jag till sist vågade öppna kuvertet såg jag att jag förbrukat mindre än någonsin! Min fråga nu är, kan jag förvänta mig någon återbetalning från värden för pissigt underhåll utav kåken? Den är från typ 50-talet och inga renoveringar har gjorts tills nu. Någon som har koll på slikt? Det är uppenbart när jag ser staplarna på räkningen som visar nuvarande år mot förra, att elen har eldats för kråkor hos mig.

Tack på förhand för sva.
Det kan vara så att en del av din el användes utanför din lägenhet, och att någon visste om det. Hört det några gånger hända.
Citera
2020-04-06, 22:35
Medlem
glajarns avatar
Hur mycket el (kw) har du i förbrukning per år?
Har du även gjort ett aktivt val på din el så du har bunden eller rörligt? Annars betalt du ett tillsvidare pris som är betydlig dyrare. Är många som gör detta misstaget.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in