• 1
  • 2
2020-03-09, 20:06
Medlem
Grundregeln är tio år, för fordringar som rör köp av tjänster eller varor av privatperson från näringsidkare gäller tre år. Kredit hos en bank eller liknande lär vara tio år på. Skatter och vissa andra statliga fordringar faller efter fem år.

I ts fall kan vi nog utgå från att en inloggning i deras system varvid framgick att en skuld finns räknas som preskribtionsavbrott.
Citera
2020-03-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför loggar du in med BankID hos företag som du inte längre har med att göra? Bara för att upptäcka att du mot förmodan hade med dem att göra?

Till att börja med kan det vara bra att veta när senaste preskriptionsavbrottet skedde. När du sist betalade pengar till dem? När du sist blev delgiven skulden? Eller något annat liknande. Är det mindre än tre år så är det inte lönt att dra det kortet.

Sen kan det vara bra att meddela dem att du menar att skulden är preskriberad och meddela att du inte anser att din inloggning utgör preskriptionsavbrott. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det finns lägen där preskriberad skuld kan återupplivas med preskriptionsavbrott (har jag för mig). Detta för att det inte skall framstå som att du accepterar skulden som aktiv.

Sen låter du dem ha bollen. Om de inte har några bra argument så var konsekvent och meddela dem ovanstående varje gång de kontaktar dig angående skulden. Blir de tjatigt så får du dra in datainspektionen(?), jag tycker inte det är god inkassosed att försöka jaga en tvistig fordran - då skall man gå till domstolen och lösa tvisten.

Varför jag loggade in är för att jag ändå vill ha koll, hade jag inte kommit på detta hade den väl legat och tickat?

Jag kan göra som du säger, påpeka preskriptionen och att jag inte blivit informerad. Även informera om datainspektionen och inkassoaseden?

Jag slänger iväg ett mail imorgon och ser vad dom säger om detta!
Citera
2020-03-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Grundregeln är tio år, för fordringar som rör köp av tjänster eller varor av privatperson från näringsidkare gäller tre år. Kredit hos en bank eller liknande lär vara tio år på. Skatter och vissa andra statliga fordringar faller efter fem år.

I ts fall kan vi nog utgå från att en inloggning i deras system varvid framgick att en skuld finns räknas som preskribtionsavbrott.

Ja det bästa hade kanske varit och ringt och hört mig för om det fanns skuld.

Men jag testar och mailar dom angående preskriberingen och att jag motstrider skulden.

Och i annat fall ska jag få till ackordsuppgörelse, borde vara enkelt när skulden är så gammal?
Citera
2020-03-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Ja det bästa hade kanske varit och ringt och hört mig för om det fanns skuld.

Men jag testar och mailar dom angående preskriberingen och att jag motstrider skulden.

Och i annat fall ska jag få till ackordsuppgörelse, borde vara enkelt när skulden är så gammal?

Hur gamla är skulderna? Är de av sådan typ att det är 10 år som gäller och den tiden ännu inte förflutit är det inte stor idé att ifrågasätta giltigheten.

Varför skulle ett ackord accepteras? Det plägar sällan förekomma förutom vid skuldsanering och vid företagsrekonstruktioner.
Citera
2020-03-09, 22:40
Medlem
Citat:
Hur gamla är skulderna? Är de av sådan typ att det är 10 år som gäller och den tiden ännu inte förflutit är det inte stor idé att ifrågasätta giltigheten.

Varför skulle ett ackord accepteras? Det plägar sällan förekomma förutom vid skuldsanering och vid företagsrekonstruktioner.

Dom vill väl ha betalt? Skulden är 6 år. Och har dom inte fått in något på 6 år borde dom väl vara villiga att kompromissa?

För dom köper väl skulderna billigt? Jag får helt enkelt testa preskribering på nån skuld, och sedan få bort räntan och betala ursprungsfakturan belopp.
Citera
2020-03-09, 22:46
Medlem
Citat:
Varför jag loggade in är för att jag ändå vill ha koll, hade jag inte kommit på detta hade den väl legat och tickat?

Jag kan göra som du säger, påpeka preskriptionen och att jag inte blivit informerad. Även informera om datainspektionen och inkassoaseden?

Jag slänger iväg ett mail imorgon och ser vad dom säger om detta!

Inkassoseden och datainspektionen behöver du inte ta upp direkt. Det är inte dålig inkassosed att ha en kundreskontra. Det är heller inte dålig inkassosed att bemöta ditt mail, isht om de anger varför de anser att den inte är preskriberad.

Det är först om korrespondensen hamnar i en tvistig loop som man kan börja ifrågasätta det.
Citera
2020-03-09, 22:51
Medlem
Citat:
Dom vill väl ha betalt? Skulden är 6 år. Och har dom inte fått in något på 6 år borde dom väl vara villiga att kompromissa?

För dom köper väl skulderna billigt? Jag får helt enkelt testa preskribering på nån skuld, och sedan få bort räntan och betala ursprungsfakturan belopp.
Det är sällan inkassobolagen köper skulder, i allmänhet agerar de ombud åt ursprunglig fordringsägare.
Citera
2020-03-10, 05:47
Medlem
Citat:
Det är sällan inkassobolagen köper skulder, i allmänhet agerar de ombud åt ursprunglig fordringsägare.

Okej men jag får testa förhandla med inkassobolaget, annars får jag höra av mig till företagen. Visst kan dom dra tillbaka skulderna från inkasso? Och isåfall kan jag erbjuda att betala tillbaka allt för ursprungsfakturan till dom.
Citera
2020-03-10, 06:24
Medlem
Citat:
Okej men jag får testa förhandla med inkassobolaget, annars får jag höra av mig till företagen. Visst kan dom dra tillbaka skulderna från inkasso? Och isåfall kan jag erbjuda att betala tillbaka allt för ursprungsfakturan till dom.
Ja, så länge de inte sålt fakturan, och det sker i så fall redan vid faktureringen samt står på fakturan, så kan de återkalla eller ge nya direktiv kring sin fordran.

Inkassobolagen kan givetvis köpa förfallna fordringar också, men inget som är vanligt, då kan det å andra sidan ske sent i processen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in