Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-08, 21:11
  #1
Medlem
Hej, jag har bytt vajer för att öppna motorhuven, men behöver bilen imorgon. Så jag var tvungen att skruva ihop allt. Men nu låser den inte på dom två yttersta låsen, utan bara det i mitten som man öppnar med handtag framme vid motorhuven. Är det någon fara att köra så? Vad kan det kosta att anlita någon till att fixa det? Vajern är köpt och jag har redan dragit den mellan slutdestinationerna.
__________________
Senast redigerad av RobinJacobsson 2020-03-08 kl. 21:14.
Citera
2020-03-09, 00:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag har bytt vajer för att öppna motorhuven, men behöver bilen imorgon. Så jag var tvungen att skruva ihop allt. Men nu låser den inte på dom två yttersta låsen, utan bara det i mitten som man öppnar med handtag framme vid motorhuven. Är det någon fara att köra så? Vad kan det kosta att anlita någon till att fixa det? Vajern är köpt och jag har redan dragit den mellan slutdestinationerna.

Faran med att bara köra med det i mitten är väl att huven kan åka upp i fart och slå sönder rutan och taket och förhindra siktet så du råkar ut för något.

Men det låter ju som vajern är för spänd om det fungerade innan. Borde inte vara alltför svårt att se vad felet är.

Lycka till.
Citera
2020-03-09, 05:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag har bytt vajer för att öppna motorhuven, men behöver bilen imorgon. Så jag var tvungen att skruva ihop allt. Men nu låser den inte på dom två yttersta låsen, utan bara det i mitten som man öppnar med handtag framme vid motorhuven. Är det någon fara att köra så? Vad kan det kosta att anlita någon till att fixa det? Vajern är köpt och jag har redan dragit den mellan slutdestinationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Faran med att bara köra med det i mitten är väl att huven kan åka upp i fart och slå sönder rutan och taket och förhindra siktet så du råkar ut för något.

Men det låter ju som vajern är för spänd om det fungerade innan. Borde inte vara alltför svårt att se vad felet är.

Lycka till.

Alla motorhuvar ska ha en säkerhetspärr, som måste frigöras för att kunna lyfta huven efter att man dragit i spaken inne i bilen för huvlåset. Denna ska hålla för motorvägsfarter med.

Så risken att huven ska flyga upp är försumbar så länge du inte fipplat med den säkerhetsspärren med vilket du knappas har gjort, utan bara skrivit med låswiren.

Så kolla du att huven bara går upp ett litet stycke sen stoppar mot denna säkerhetsspärr, så kan du köra till jobbet sen, men undvik motorvägsfarter för säkerhets skull.

Som en liten hint om vilka krafter som det kan vara tal om så vet jag att när Saab testkörde prototyp/förseriebilar på Nardo (testbana i Italien) Under utvecklingen av 9-5, så hade de initialt planerat bara ett huvlås, vilket dessa bilar var utrustade med.
Men när man mätte att att det var ca 400kg som slet uppåt i huvlåset vid farter uppe mot 250, så obestämde man sig för dubbla huvlås istället... För övrigt upptäckte man att bilarnas blinkerslyktor hade en tendens att sugas ur sina fästen och bli dinglandes i elkablarna i dessa farter, så det blev modifiering av deras införstående med.

Som or99 säger så torde det inte vara så svårt att sen vid tillfälle lokalisera vad som trilskas och kunna korrigera det, så att alla huvlåsen fungerar som de ska.
Citera
2020-03-09, 17:08
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som en liten hint om vilka krafter som det kan vara tal om så vet jag att när Saab testkörde prototyp/förseriebilar på Nardo (testbana i Italien) Under utvecklingen av 9-5, så hade de initialt planerat bara ett huvlås, vilket dessa bilar var utrustade med.
Men när man mätte att att det var ca 400kg som slet uppåt i huvlåset vid farter uppe mot 250, så obestämde man sig för dubbla huvlås istället... För övrigt upptäckte man att bilarnas blinkerslyktor hade en tendens att sugas ur sina fästen och bli dinglandes i elkablarna i dessa farter, så det blev modifiering av deras införstående med.
Första versionen av blinkers på 9-5 som är skruvade lossnar aldrig. Modellen 02-05 sitter bara med en plastflärp och dessa lyktor lossnar ibland. Flärpen förstärktes med ett metallclips men vet i fan om det blev bättre.
Citera
2020-03-09, 18:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Första versionen av blinkers på 9-5 som är skruvade lossnar aldrig. Modellen 02-05 sitter bara med en plastflärp och dessa lyktor lossnar ibland. Flärpen förstärktes med ett metallclips men vet i fan om det blev bättre.


Det var det första versionen deg handlade om, men alltså på testbilar innan det gick i produktion. Så de införde ändringar till produktionsbilarna för blinkerslyktorna ploppade loss i höga farter på testbilarna.
Citera
2020-03-12, 09:27
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var det första versionen deg handlade om, men alltså på testbilar innan det gick i produktion. Så de införde ändringar till produktionsbilarna för blinkerslyktorna ploppade loss i höga farter på testbilarna.
Ja, så långt är jag med. Men dom fick det alltså att funka för att sen göra om igen, efter ett par år, till nåt som inte funkade nåt vidare och som dom också fick ta fram ett extra clips till. Ibland får jag känslan av att vissa konstruktörer på Saab hade lite för lite att göra. Men visst, det blir billigare i produktionen att bara banka dit blinkersen med näven än att behöva fästa den med en skruv...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback