2020-03-07, 08:49
Medlem
Guzs avatar
Det har visst uppskattats att ca 4 miljoner btc är "förlorade" i den bemärkelsen att ingen vet var nycklarna finns.

Nycklar kan förstås hittas också, så antalet kan ju leva åt båda hållen (=öka och minska).

Men i vilken takt tror nu btc tappas bort nu, t.ex. genom att innhehavaren dör eller förlorar sina nycklar på ett sådant sätt att ingen annan får kontroll över dem i stället?

Och tror ni att antalet som förloras i snitt är högre än det som mineas (just nu 12,5 per ca 10 minuter) + det antal vars nycklar hittas?

Jag antar att den kontinuerliga snittförlusten är väldigt mycket större än ökningen. Men det är förstås svårt att säga, eftersom det både kan hittas och förloras stora mängder btc på en gång.
Citera
2020-03-07, 12:59
Medlem
Troligtvis ca 20-30% är förlorat då det antalet inte rörts på över 5 år. Nu när bitcoin har stort värde är det mycket mindre antal coins som tappas bort. Skulle det tappas bort mer nycklar än det hittas nya bitcoins så skulle det betyda att senaste 18 månader har det tappats bort över 1M btc vilket jag inte tror en sekund på. Har svårt att se ens en bråkdel av det tappas bort nu för tiden.
Citera
2020-03-08, 20:35
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Troligtvis ca 20-30% är förlorat då det antalet inte rörts på över 5 år. Nu när bitcoin har stort värde är det mycket mindre antal coins som tappas bort. Skulle det tappas bort mer nycklar än det hittas nya bitcoins så skulle det betyda att senaste 18 månader har det tappats bort över 1M btc vilket jag inte tror en sekund på. Har svårt att se ens en bråkdel av det tappas bort nu för tiden.

Kan bra hända att du har rätt. Och jo, värdeökningen minskar nog antalet btc som förloras, plus att man väl helt enkelt kan anta att det är de sämst skyddade/ kontrollerade som förloras först, och att de som finns kvar i ägarnas kontroll då - i snitt - är bättre bevakade. Så takten minskar också p.g.a. det.

Men samtidigt: om, låt säga, 4 miljoner är förlorade så räcker det ändå med att en miljontedel av de kvarvarande ca 14 miljoner btc förloras per 10 min för att förlusten ska vara större än minandet. Det kan ju ske t.ex. genom dödsfall, hårdvarukrascher osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in