2020-03-08, 20:24
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Varför har han då vid flertalet tillfällen hittills själv medgett att han varit för optimistisk och haft fel?

Därför att vare sig han eller någon annan är synsk.
Citera
2020-03-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud.

I slutet av januari påstod Tegnell att viruset antagligen inte smittade mellan människor öht. För inte så länge sen påstod han att det var onödigt att desinficera ytor eftersom viruset inte överlevde på ytor mer än några minuter. I förra veckan sa han att vi passerat kulmen på epidemin och han påstår fortfarande att det inte föreligger någon smitting i det svenska samhället trots att t.o.m WHO gör bedömningen att det gör det.

Om "bedömningarna inte har visat sig vara felaktiga" måste jag fråga hur fan du klarade en universitetsexamen?

Det som sagts är det som vid tillfället kunnat styrkas genom studier. I ett tidigt skede såg viruset ut att ha begränsad förmåga att spridas från människa till människa. Likaså antydde data från Kina att viruset inte överlevde länge på ytor. Kulmen för epidemin bedömer jag kommer nås någon gång i början av nästa vecka.
Citera
2020-03-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Därför att vare sig han eller någon annan är synsk.

Nästa gång du svarar är det ju bra du bemödar dig med att kolla vad diskussionen handlar om

Citat:
Det bör tilläggas att de bedömningar som gjorts av Tegnell har visat sig helt korrekta samt att det inte pågår någon spridning i samhället.

Som jag bemötte med att herr Tegnell själv medgivit varit fel.
Citera
2020-03-08, 20:27
Avslutad
Att den här mannen fortfarande sitter där han sitter och tillåts fortsätta uttala sig i frågan är ju fan ett under. Hur kan folk eller ens journalister tillåta att det här fortgår? Jag förstår ej.

Jämför med vad andra länders, (t.ex. brittiska) myndigheter/media går ut och säger till sitt folk. Sveriges myndigheter verkar vara bland de mest oärliga i hela världen när det kommer till det här viruset.
Citera
2020-03-08, 20:29
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Sådan är min bedömning i nuläget.

Jag tror inte att denna smittspårningen fungerar av den enkla anledningen att man har enbart testat enligt vissa kriterier och därför så har man missat de som faller mellan stolarna = ingen kontroll på spridningen.
Hade man även testat de andra som hade samma symptom så hade läget varit annorlunda.
Citera
2020-03-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Att den här mannen fortfarande sitter där han sitter och tillåts fortsätta uttala sig i frågan är ju fan ett under. Hur kan folk eller ens journalister tillåta att det här fortgår? Jag förstår ej.

Jämför med vad andra länders, (t.ex. brittiska) myndigheter/media går ut och säger till sitt folk. Sveriges myndigheter verkar vara bland de mest oärliga i hela världen när det kommer till det här viruset.

På vilket sätt då?

Man säger det som senaste forskningen säger.
Man har koll på vem som smittas och vart ifrån.
Att det skulle öka efter att Italien spårade ur var inte så konstigt då många i Sverigr åker till norra Italien och åker skidor.

Än så länge är det fler som skadar sig i skidbacken än som är smittade och vaksamheten hos befolkningen är så pass stor att många är försiktigare än normalt.

Allt detta utan att behöva stänga ner ett helt land. Mycket kan man säga om svenska myndigheter men det här är fan inte ett av dom tillfällena.
Citera
2020-03-08, 20:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Att endast testa människor som varit i Asien, Iran eller norra Italien och så få som TOTALT ENDAST 3000 personer räknas inte som ett bevis på att det inte råder någon spridning.

Italien hade så tidigt som förra veckan redan testat över 200 000 personer.

Vad har du för källa på det? Enligt denna översikt hade Italien testat 23000 i måndags förra veckan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

Så du ligger en tiopotens fel. Med 3000 testade ligger vi på samma nivå som Italien (300 per miljon kontra 386).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag tror inte att denna smittspårningen fungerar av den enkla anledningen att man har enbart testat enligt vissa kriterier och därför så har man missat de som faller mellan stolarna = ingen kontroll på spridningen.
Hade man även testat de andra som hade samma symptom så hade läget varit annorlunda.

Man kommer alltid missa så många verkar få ganska milda symptom.
Och då det är vanliga influensatider så har säkert många av dom som inte uppsöker sjukvården vanliga influensan.

Så jag tror inte mörkertalet är så stort.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det som sagts är det som vid tillfället kunnat styrkas genom studier. I ett tidigt skede såg viruset ut att ha begränsad förmåga att spridas från människa till människa.

Då måste jag ändå fråga hur du med ditt höga läkar-IQ trodde att de tusentalet bekräftade smittade personer hade blivit smittade när Tegnell briserade med sitt smarta uttalande? Och vilket är ditt Alma Mater? Man får ju ingen tilltro till den svenska läkarkåren alls just nu.

Citat:
Likaså antydde data från Kina att viruset inte överlevde länge på ytor.

Får man fråga läkaren när DU trodde att viruset inte överlevde på ytor och exakt vilken jävla studie som du använde som beslutsunderlag på det? För jag visste om det här i början av februari och jag har inte tillgång till alla studier som Tegnell har.

Är det konstigt att folk kritiserar svensk sjukvård när "experter" vet mindre än lekmän?
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Nästa gång du svarar är det ju bra du bemödar dig med att kolla vad diskussionen handlar om

Goddag yxskaft. AT erkänner att han haft fel när han haft fel. Du beklagar dig.
Vad tycker du att han skulle ha gjort istället?
Citera
2020-03-08, 20:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Kanske några skulle göra så. De flesta svenskar skulle ändå förstå poängen och vara lydiga. Det hade effekt på inreseförbudet från Iran vilket fall. Grov majoritet av fallen har på senaste varit från Italien.

Jaså, vad menar du resten hade gjort? Utökat semestern i Italien med ett par månader?
Citera
2020-03-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Då måste jag ändå fråga hur du med ditt höga läkar-IQ trodde att de tusentalet bekräftade smittade personer hade blivit smittade när Tegnell briserade med sitt smarta uttalande? Och vilket är ditt Alma Mater? Man får ju ingen tilltro till den svenska läkarkåren alls just nu.

Får man fråga läkaren när DU trodde att viruset inte överlevde på ytor och exakt vilken jävla studie som du använde som beslutsunderlag på det? För jag visste om det här i början av februari och jag har inte tillgång till alla studier som Tegnell har.

Är det konstigt att folk kritiserar svensk sjukvård när "experter" vet mindre än lekmän?

Experter väljer orden och talar bara fastslagen fakta, till skillnad från lekmän. Vad vi förstod så överlevde viruset inte längre än några minuter utan en värd varvid den bedömningen gjordes, att ytor inte behöver desinfekteras i annat än undantagsfall. Den bedömningen har vi fått anledning att ompröva och våra nya rekommendationer är att ytor bör desinfekteras då viruset kan smitta via ytor en något länge tid äv vad vi tidigare trott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in