2020-03-15, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Hej Prinsessan- Life is a killer.

Ska vi stänga samhället för influenca också? Du må vara offentligt anställd som uttalar dig som en sosse. Det kommer vara värre för dom sjuka senare när inga skattepengar trillar in i ett redan havererat samhälle.

Du där hallå du ja... håll käften och cykla hem till Bahamas din lattesvenne. Influencian har långt mindre spridningsrisk och är kartlagd vilket Corona inte är.
Citera
2020-03-15, 15:25
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stairwaytohell
Någon här som fått Corona med endast milda symptom som följd? Enligt statistik så får 20% inte ens feber. Jag har känt mig kraftlös och trött de senaste tre dagarna (dock ingen feber) samt känslan av att någon håller en hand på min hals med ganska lätt tryck. Jag är ca 30 år och kärnfrisk/vältränad så för min egen del lär det vara hyfsat piano.

Arbetar inom en samhällsviktig sektor, dock inte vården. Arbete imorgon, sjukanmäla sig eller inte.. Man känner sig som en astöntig hypokondriker, men det kanske är mest rätt ändå just in case?

Stanna hemma. Karensdagen är ju slopad.
Citera
2020-03-15, 15:29
Avslutad
52 år, astmatiker, boende i Stockholm. Var sjuk från onsd i v 9 (sportlovsvecka i Stockholm) med tydliga Coronasymptom = 39 graders feber i tre dar, mkt mkt hosta, tungandad, lät täppt från bihålorna men var inte snorig. Det här var dock innan Corona blev stort, det var först när Italienresenärerna kom hem några dagar senare som man pratade om att Corona fanns i Stockholm. Jag trodde därför att det omöjligen kunde vara Corona som jag hade, så efter 1 vecka hemma har jag sporadiskt varit tillbaka till jobbet (från V 10). Har jobbat hemifrån varvat med enstaka halvdagar på jobbet. Har inte känt mig bra på hela tiden, flåsig, andfådd, trött. Var i tisdags till läkare o fick kortison + antibiotika. Har inte varit på jobbet on-fr. Nu känner jag mig bättre men inte helt bra. Fortfarande andfådd om jag gör något, men det kan ju vara att konditionen gått ner de här veckorna. Imorgon tänkte jag gå till jobbet. Det innebär kollektivtrafik... Jag äter antibiotika o ska så göra några dar till.

Fråga 1) Tror ni att jag har haft Corona? Sörmland har sportlov v 8, veckan innan Stockholm, och vi har flera på mitt jobb som bor i Sörmland. Många i kollektivtrafiken också från omgivande län. Corona kan ju ha kommit till Sverige redan med Sörmlandsresenärer, dvs en vecka innan man konstaterade Corona-förekomsten efter Stockholms sportlov. Vad tror ni om det?

Fråga 2) I England går man ut med att det kan bli aktuellt för yngre i riskgrupper att isolera sig i 4 månader (!). Det får en ju att fundera över om man ska ge sig ut i kollektivtrafiken i morgon. Råd, funderingar?
Citera
2020-03-15, 15:32
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Känns ju inte jätte säkert att låta andra laga maten, dra till affären och handla iställe.

Ursäkta otydligheten.

Jag beställer torrvaror och konserver online som lämnas utanför dörren.
Citera
2020-03-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
52 år, astmatiker, boende i Stockholm. Var sjuk från onsd i v 9 (sportlovsvecka i Stockholm) med tydliga Coronasymptom = 39 graders feber i tre dar, mkt mkt hosta, tungandad, lät täppt från bihålorna men var inte snorig. Det här var dock innan Corona blev stort, det var först när Italienresenärerna kom hem några dagar senare som man pratade om att Corona fanns i Stockholm. Jag trodde därför att det omöjligen kunde vara Corona som jag hade, så efter 1 vecka hemma har jag sporadiskt varit tillbaka till jobbet (från V 10). Har jobbat hemifrån varvat med enstaka halvdagar på jobbet. Har inte känt mig bra på hela tiden, flåsig, andfådd, trött. Var i tisdags till läkare o fick kortison + antibiotika. Har inte varit på jobbet on-fr. Nu känner jag mig bättre men inte helt bra. Fortfarande andfådd om jag gör något, men det kan ju vara att konditionen gått ner de här veckorna. Imorgon tänkte jag gå till jobbet. Det innebär kollektivtrafik... Jag äter antibiotika o ska så göra några dar till.

Fråga 1) Tror ni att jag har haft Corona? Sörmland har sportlov v 8, veckan innan Stockholm, och vi har flera på mitt jobb som bor i Sörmland. Många i kollektivtrafiken också från omgivande län. Corona kan ju ha kommit till Sverige redan med Sörmlandsresenärer, dvs en vecka innan man konstaterade Corona-förekomsten efter Stockholms sportlov. Vad tror ni om det?

Fråga 2) I England går man ut med att det kan bli aktuellt för yngre i riskgrupper att isolera sig i 4 månader (!). Det får en ju att fundera över om man ska ge sig ut i kollektivtrafiken i morgon. Råd, funderingar?

Vad fick du för antibiotika... amimox?
Citera
2020-03-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InomEnSnarFramtid
I skrivande stund har jag stora säkra symptom att jag har lunginflammation. Jag har svårt att andas och har otroligt ont i lungorna. Är rätt säker på att jag har corona nu. Försökte ringa 1177 men kommer ej fram. Min sambo börjar bli bättre och dottern inget alls. Men jag är förstörd.

Är inte så sugen på nån karantän men vet inte riktigt vad jag ska göra. Ligger i sängen nu med kontinuerliga bröst smärtor..

Du måste hålla dig i karantän, du är ju för fan en eventuell smittbärare. Du kan fan ha ihjäl folk. Och som lök på laxen verkar du eventuellt ha lunginflammation. Sitt lugn i båten hemma, avvakta. Hade du tänkt dra till jobbet imorgon? Glöm det.
Citera
2020-03-15, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Vad fick du för antibiotika... amimox?
Doxyferm. Fick en tredagarskur Betapred (kortison).
Citera
2020-03-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Så här står det på 117

Vilka är symtomen på smitta med det nya viruset?
Luftvägssymtom, feber och hosta. De flesta blir inte allvarligt sjuka men ett antal fall av svårare symtom har rapporterats, liksom dödsfall. Inkubationstiden för coronavirus är 2–14 dagar enligt WHO.

Hur sjuk blir man av det nya coronaviruset?
De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation. Kunskapen om viruset utvecklas hela tiden.

Men alltså . . . vad är det för tramsig skitsjukdom? Jag trodde man dör.

Själv har jag blivit förkyld (?) med först snuva och kraftig slembildning (utomordentligt seg slem), och efter någon dag, hosta.mest torrhosta. Ingen feber. Lite ont i huvudet.
Jag är vaccinerad mot influensa och även mot lunginflammation.

Någon risk att jag haft corona och därför inte får gå ut?
Senast redigerad av kungbyxlos 2020-03-15 kl. 16:09.
Citera
2020-03-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Nån som vet om jag bör oroa mig?

Hade lite halsont i morse men tror jag är förkyld. Kroppen och huvudet känns tungt, men i övrigt mår jag bra.
Ingen värk och ingen hosta på hundra mil.

Tror det är en vanlig förkylning, har själv dem symptomen i tre dagar nu efter en lång runda ute under blåst.
Citera
2020-03-15, 16:20
Medlem
flaskborstes avatar
Detta är ett kansske viktigt tips till er som är smittade.. Enligt Franska forskare verkar det som om antiinflamatoriska värktabletter kan "irritera" viruset så att det agerar värre än utan..

Så man skall undvika ex piller som innehåller ibuprofen eller cortison baserade febernedsättande medel Dessa verkar göra sjukdomsförloppet värre.

Anti-inflammatories may aggravate Covid-19, France advises

French minister says patients should take paracetamol rather than ibuprofen or cortisone

Health officials point out that anti-inflammatory drugs are known to be a risk for those with infectious illnesses because they tend to diminish the response of the body’s immune system.

Källa: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/14/anti-inflammatory-drugs-may-aggravate-coronavirus-infection

Paracetamol och Acetylsalicylsyra verkar kunna vara det som skall användas istället
(sorry till er som hamstrat Ipren och liknande preparat)
Citera
2020-03-15, 16:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Satt tränade och fick blixtrar för ögonen. Varit stressad hela dagen och trodde det var ångest. Puls normal, faktisktsänkt! Skakig och huvudvärken börjar 30 min senare.

Huvudvärk ifrån helvetet!! Ont i höger öra. 0400 två kaskadspyor.

Nu 0600 lättat medvärken men ökat illamående då hag åt en snicker.

Diagnostisera min sjuka🤮🤮
Migrän?
Citera
2020-03-15, 16:25
Medlem
Dille24s avatar
Förstod det som att även acetylsalicylsyra skulle undvikas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in