2020-05-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
80% av dom som har haft Covid-19 får lymphopenia, ett annat ord är corona-AIDS. Frågan är om detta blir bestående, vilket vi kommer få se snart. Något som talar för att det blir bestående är att ni är sjuka månad efter månad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lymphocytopenia
Among patients with laboratory-confirmed COVID-19 in Wuhan China through January 29th, 2020, 83.2 percent had Lymphocytopenia at admission.

Om ni vill läsa vad coronan gör med erat immunförsvar så läs de 4-5 sista sidorna i denna tråden
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Nja, så fattar jag inte det.
Är ju vita blodkroppar som är lågt och dåligt,
efter alla inflammationer som man kan få när man har "C".
Därför är Immunförsvaret lågt och ansträngt.

Lymphocytopenia is the condition of having an abnormally low level of lymphocytes in the blood. Lymphocytes are a white blood cell with important functions in the immune system. It is also called lymphopenia. The opposite is lymphocytosis, which refers to an excessive level of lymphocytes. Lymphocytopenia may be present as part of a pancytopenia, when the total numbers of all types of blood cells are reduced.
Citera
2020-05-26, 19:12
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Govenor
Skulle säga att den akuta sjukdomsperioden var 2 veckor, men samtidigt nu, sex veckor senare så har jag fortfarande svårt att gå uppför en trappa. Lungorna känns helt slut.

Ja inne på vecka 9 så är jag fortf öm i bröstbenet och lungorna. Har läkartid på torsdag, tänkte försöka tjata till mig en lungröntgen. Undrar hur stor chansen är.
Citera
2020-05-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Ja inne på vecka 9 så är jag fortf öm i bröstbenet och lungorna. Har läkartid på torsdag, tänkte försöka tjata till mig en lungröntgen. Undrar hur stor chansen är.

Är det dina enda symptom? Blir du andfådd när du rör dig? Hostar du blod? Om inte så tror jag chansen är ganska liten, men jag killgissar bara.
Citera
2020-05-26, 19:46
Medlem
sedrisss avatar
Haft ont i ryggen i cirka 3-4 veckor nu, med viss tunghet att andas. Det har gått i vågor, ibland är det så illa så jag måste lägga mig på golvet och fokusera på andningen, ibland känns det knappt någonting. Senaste veckan har jag fått "hotflashes", dvs att jag periodvis blir sjukt varm och får feberkänslor. Dom har brukat gå över efter 15-60 minuter. Ingen hosta, förrutom lite slemhosta då och då som man normalt kan ha. Ingen huvudvärk att tala om.

Jag gissar att mitt ryggont egentligen är lungorna, eller? Det jävliga är ju att allting går i vågor, man kan tro att man är på bättringsvägen och sen slår det till igen nästa dag. Känns som skiten aldrig kommer att gå över.
Citera
2020-05-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedriss
Haft ont i ryggen i cirka 3-4 veckor nu, med viss tunghet att andas. Det har gått i vågor, ibland är det så illa så jag måste lägga mig på golvet och fokusera på andningen, ibland känns det knappt någonting. Senaste veckan har jag fått "hotflashes", dvs att jag periodvis blir sjukt varm och får feberkänslor. Dom har brukat gå över efter 15-60 minuter. Ingen hosta, förrutom lite slemhosta då och då som man normalt kan ha. Ingen huvudvärk att tala om.

Jag gissar att mitt ryggont egentligen är lungorna, eller? Det jävliga är ju att allting går i vågor, man kan tro att man är på bättringsvägen och sen slår det till igen nästa dag. Känns som skiten aldrig kommer att gå över.

Du låter som min mormor. Skärp till dig.
Citera
2020-05-26, 21:57
Medlem
sedrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Du låter som min mormor. Skärp till dig.

Tack, nu är jag botad.
Citera
2020-05-26, 22:40
Medlem
Muwltipliers avatar
Bekant till mig (kvinna) fick bekräftat corona eftersom hon jobbar inom vården med just Covid19-patienter.

Symptom?

- Förlorat lukt och smaksinne (1 vecka)
- Trötthet

Alltså ingen feber eller något sådant. Mycket lätt snuva (som knappt kunde kallas snuva) begav sig i början av sjukdomsförloppet.

Nu efter 2 veckor sjukskrivning med dessa milda symptom är hon tillbaka på sin arbetsplats igen.
Senast redigerad av Muwltiplier 2020-05-26 kl. 22:43.
Citera
2020-05-27, 05:57
Medlem
SvartaVargens avatar
Har senaste 2v haft rejäla problem med andningen, känts som andnöd då jag vaknat på natten och i stort sätt kippat efter andan

Får det på dagarna också, men kommer bara under korta perioder och försvinner sen.

Haft lite ont i halsen, torrhosta bara ibland och under ett fåtal korta perioder på dagen.

Problemet är att jag inte vet om detta är pollen eller symptom på Covid-19?

vettas även som en gris på natten och under mitt gympass igår fick jag också problem med andningen i slutet.

Har inte pollenallergi konstaterat och en kollega ligger just nu i covid-19 , eller misstänkt covid-19 iaf
Citera
2020-05-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Bekant till mig (kvinna) fick bekräftat corona eftersom hon jobbar inom vården med just Covid19-patienter.

Symptom?

- Trötthet

Alltså ingen feber eller något sådant. Mycket lätt snuva (som knappt kunde kallas snuva) begav sig i början av sjukdomsförloppet.

Nu efter 2 veckor sjukskrivning med dessa milda symptom är hon tillbaka på sin arbetsplats igen.

Det slår väldigt olika tydligen
En vän till mej tillfriskna för några veckor sedan men jobbar nu igen...
3 veckor med hosta o feber sen nästan 3 veckor helt matt o orkeslös, men aldrig andnöd under denna tid
Han är runt 60 så nästan 6 veckor för honom borta från jobbet
Citera
2020-05-27, 08:30
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Har senaste 2v haft rejäla problem med andningen, känts som andnöd då jag vaknat på natten och i stort sätt kippat efter andan

Får det på dagarna också, men kommer bara under korta perioder och försvinner sen.

Haft lite ont i halsen, torrhosta bara ibland och under ett fåtal korta perioder på dagen.

Problemet är att jag inte vet om detta är pollen eller symptom på Covid-19?

vettas även som en gris på natten och under mitt gympass igår fick jag också problem med andningen i slutet.

Har inte pollenallergi konstaterat och en kollega ligger just nu i covid-19 , eller misstänkt covid-19 iaf

Vad gör du ens på gymmet med de symptomen? Håll dig undan för andra och din skull.
Citera
2020-05-27, 09:23
Medlem
Weedmans avatar
Rapport från de senaste dagarna.

Dag 1 (fredag) - frossat under natten något enormt. Tog tempen som visade 38,5. Brukar vanligtvis ligga 36,7+-.

Väldigt ont i lederna.

Dag 2 (lördag) - samma visa. Hög temp och ont i lederna, frossa. Ont i ryggen. Andningen är okej. Äger en oximeter som visar bra resultat på 97%.

Dag 3 (söndag) - tempen har gått ned till 37,9. Fortfarande ont i lederna men nu har en huvudvärk inlett som går åt migränhållet.

Dag 4 (måndag) - tempen går ned mer och mer. 37,5. Är helt slut och rätt tung i andningen. Huvudvärken ger sig inte. Ledvärken har blivit bättre.

Dag 5 (tisdag) - samma som dag 4. Äter panodil men huvudvärken släpper ej. Huvudvärken är klart det jobbigaste. Temp 37,3.

Dag 6 (idag onsdag) - fortfarande helt slut. Ont i huvudet och något flåsig. Temp 37,2

Oximetern visar runt 97% varje dag.
Tempen går ned för varje dag sedan febern i helgen. Har okej matlust sedan i söndags.
Men är totalt slut och orkar inte göra något mer avancerat än att laga mat.
Citera
2020-05-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier

Symptom?

- Trötthet

Många av dem som är "asymptomatiska" eller endast känt "mycket lätta symptom" har egentligen känt mer än de säger och när de får reda på att det är corona eller får sjukt dåligt samvete så går de hem och sjukskriver sig och påstår för sig själva och andra att de inte känt nått tidigare.

Jag säger inte att det är så för din vän, men det är fallet för många.

De flesta går nästan alltid till jobbet oavsett förkylningssymptom annars skulle alla människor vara sjukskrivna en månad om året typ. Man trycker bort det och kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in