2020-04-13, 10:27
Medlem
Jag börjar få lite panik över att andningen inte kommer tillbaka. Jag är inte testad och har tänkt att det ska bli bättre. Det blir det inte... Min rädsla är att lungorna är skadade och att jag aldrig ska kunna andas normalt igen!!!
Citera
2020-04-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Inte smittad, men nyfiken:

När det blir tungt att andas, känns det som att man inte kan fylla lungorna, eller som att man kan andas som vanligt men att luften inte "tar"?

Både och för mig.
Vid vila känns det tungt att andas, som om jag måste använda kraft för att andas vanligt. Gör jag det inte blir andetagen ytliga. Dock inte trångt i luftvägarna.

Vid liten ansträngning ändras det. Då blir jag väldigt anfådd, andetagen "tar inte" som du sa. Man får yrsel och svimningskänsla.

Som någon annan skrev, att borsta tänderna är jobbigt. Dels står man upp, samtidigt som man tenderar att hålla andan lite grann.
Citera
2020-04-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Inne på dag åtta nu. Andnöden har avtagit sedan några dagar tillbaka, vilket är förjävla skönt. Däremot har jag fortfarande ”strålningar” runt bröstet. Känner även att lungorna värker generellt, speciellt när jag ligger ned. På vänstra sidan har smärtan riktat sig neråt, till njuren. Milda smärtor fortfarande, som går att minska om jag ligger/sitter på ett visst sätt. Får hoppas att det inte blir mer än så.

Den vandrande smärtan i lungorna, bak i ryggen, har hitintills varit jobbigast för mig. Värre än andnöden.
Ett tips, varma bad samt att rikta duschstrålen mot områdena har hjälpt.
Här skulle man kunna argumentera för att det då nog är musklerna som är stela istället.
De är de. Men, det hjälper även mot den tungandade känslan och mot det som känns som inre stelhet/knaster.
Citera
2020-04-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
En hel dag utan hosta. Plötsligt kan jag andas utan problem. 4 veckor med intensiv Torrhosta är helt borta. Jag är så lycklig. Hoppas det inte kommer tillbaka.

Va härligt att höra!
Hoppas det är min tur snart lol.
Citera
2020-04-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Min mamma jobbade med en konstaterad coronasmittad patient för ca 2 veckor sedan. Min mamma har sannerligen åkt på corona då hon nu har haft feber i 8 dagar med hosta och idag ringde hon och sa att det börjar kännas tungt i bröstet. Min pappa har också blivit sjuk nu i dagarna med lite hosta, men än så länge relativt milt...

Otäckt

Riktigt läskigt. Uppmana dem att dricka och äta ordentligt. Många äldre som togs in var uttorkade.
Citera
2020-04-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ju mer jag läser i den här tråden ju mer börjar jag undra om jag faktiskt har haft smittan i 4 veckor utan att förstå det. I mitten på mars var jag den del utomhus och frös, t ex 2-3 timmar i kyla, därefter in i värme, och nästa dag ut och frysa 3 timmar igen, och fick liksom en sådan där "förkylning" man kan få ibland när det är vinter men som alltid beror på kombo kyla/värme och inte på att man smittats av något. Några dagar senare kröp det på en slags retning långt ner i halsen ungefär som rethosta men utan att man behöver hosta. En konstant känsla av att "snart hostar jag", men det behövs inte. Brukar ha en del "snor-produktion" men den försvann och jag var liksom torr i hela systemet. Har inte tänkt tanken att jag har covid-19 då jag inte haft några andra symptom överhuvudtaget. Enbart retning i halsen och torr i näsan. Satt väl i 3 veckor men förra veckan hade jag en del punktsmärtor i vänster sida av bröstet. Trodde först det var hjärtat och det kom väl 8-10 ggr under två dygn, men plötsligt fick jag samma sak på höger sida. Men sedan kom uppenbara smärtor från hjärtat vid några tillfällen - säg tot vid 4-5 tillfällen under två dygn. Vaknade även några ggr under två nätter och upplevde att jag hade problem att andas, men när jag vaknade var det inga problem och kommer knappt ihåg vad jag egentligen kände på natten. Tänkte att jag nog börjar får KOL och det är dags att sluta röka. Tyckte det var en bra idé att testa lite jogging i skogen för att kolla om lungorna funkar och om hjärtat orkar, och joggade lite lätt förra veckan. Inga som helst problem, förutom att jag otränad. (har varit bra tränad fram till för ett par år sedan när ryggen stoppade joggingturerna). Senaste dagarna har jag bara haft en lättare retning i halsen och börjat få tillbaka lite "snor-produktion". Har alltså inte haft några andra symptom under dessa 4 veckor. Ingen huvudvärk, ingen feber, ingen trötthet, känner lukt och smak, osv.

Är väl just det där med rethosta utan att behöva hosta samt de märkliga punktsmärts-attackerna som jag känner igen lite från tråden. Men jag har ju inte varit det minsta sjuk och inte ens tänkt tanken att jag har covid-19. Men f-n vet om jag kanske fått en släng, trots allt. I så fall är enda smittkällan i början på mars, när jag under 3-4 dagar jobbade nära ganska många olika människor varav åtminstone några ev hade varit i Italien/Österrike, men det är inget jag vet. Sedan dess har jag hållt mig undan folk för att slippa bli smittad, men vore ju märkligt om det tvärtom är jag som undvikit att smitta andra. Tror fortfarande inte jag har skiten, eftersom jag blev jäkligt kass senaste gången jag hade influensa (2018) med djupa hostningar och pip i lungor/luftrör under 3-4 veckor. Gick f-n aldrig över, kändes det som. Käkar/dricker ingefära sedan månader tillbaka och käkar starkt kryddad mat (inkl chilli) minst 3 dagar i veckan. Kanske har hjälpt på något vis. Är av typen "jag blir väl aldrig sjuk och när jag väl är väldigt sjuk så slösar jag ogärna på vårdens resurser - dvs definitivt ingen hypokondriker.

Om någon annan har hört talas om någon som konstaterats smittad och bara haft liknade symptom som ovan, så svara gärna. Känner att jag behöver forska lite i ämnet vad f-n "lindriga symptom" faktiskt innebär och hur stor chans/risk det är att jag faktiskt har skiten.

Svårt. Lite kittlingar i hals. Lite hugg i bröstet.

Tränar förkyld?

Hjärtmuskelinflammation kan man ju få om man tränar med feber. Nu hade du ju inte feber. Men huggen skulle kunna vara pga att du tränar med en förkylning i kroppen.
Å andra sidan är ca 5/10 helt symtomfria (om nu detta stämmer) så visst kan du ha covid 19.
Vilka symtom som faller in under begreppet "lindriga" är klurigt. Fhm har lagt till symtom på sin lista allt eftersom. Kittlingar i hals kan nog räknas som en mkt lindrig version av ont.

På det hela taget svårt att säga.
Citera
2020-04-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Jag börjar få lite panik över att andningen inte kommer tillbaka. Jag är inte testad och har tänkt att det ska bli bättre. Det blir det inte... Min rädsla är att lungorna är skadade och att jag aldrig ska kunna andas normalt igen!!!

Det kan vara som så att andningen är jobbig nu pga nedsatt ork snarare än som en komplikation av covid 19.
Ta hand om dig. Bygg upp ditt allmäntillstånd.
Jag tänker så här. Man får utgå från att kondiden efter detta är noll. Sakta men säkert får man bygga upp den igen. Det måste få ta ett tag.
Längre fram i tiden kan man dra slutsatsen om man förlorade lite av lungkapasiteten för alltid.
Lungkapasiteten minskar fö hela tiden ändå, med stigande ålder. Det finns en reserv att ta på.
Oroa dig inte
Citera
2020-04-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Inser att jag måste isolera mig igen eftersom tempen pendlade tidigare och jag nu har ont i kroppen och inte bara hosta då o då.

Börjar bli less. Måste skaffa några rutiner och göra något vettigt om jag ska sitta inne mer. Måste dock posta något brev 🤔 irriterande sjuktid. Börjar kännas som det pågår för länge för att vara covid-19.

Vid samtal med vc sa de att väldigt många ringer in med sega och långdragna symtom.
Jag skulle utgå från att det är covid 19 så jag inte råkar smitta ngn annan.
Men ring din vc imorgon och hör med dem
Citera
2020-04-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag börjar undra om det finns nån bortre gräns för hur länge man kan vara sjuk. Jag är inte testad, så kan inte veta säkert att det är corona, men jag har haft typiska symptom av och till sen slutet av februari. Fem veckor har jag suttit hemma, fördelat på två omgångar. Har aldrig varit med om nåt liknande. Men hoppet är det sista som överger också denna människan och nu har jag inte hostat sen i förrgår. Herregud vad härligt det ska bli att få sticka ut och springa en runda igen, när den dagen kommer.

Många som varit hemma minst 4 veckor när jag läser runt på fb. Har även sett 6-7 veckor.
Hoppas du blir frisk snart
Citera
2020-04-13, 12:43
Medlem
Ducadreams avatar
Dag 12:

Mår väldigt bra just nu. Känner väldigt svag lukt, så luktsinnet börjar komma tillbaka.
Citera
2020-04-13, 12:49
Medlem
Jag ser nu i min träningsdagbok att dom första förkylningssymptomen dök upp den 17 mars så det är 4 veckor. Det var mycket mer i halsen tidigare och svag luftrörshosta, aldrig någon huvudvärk. Jag har kunnat träna två gånger i veckan, så jag drog ned på det. Sista dagarna nu har en en mycket stor förbättring. Inte alls ont i halsen, bara lite snuva som ibland är tunnare och ibland segare. När det rinner från bihålorna ner i halsen är det lätt att hosta upp det.

Underbart, jag blir starkare för varje dag. Träning i morgon kl 10:00, jag kommer att köra stenhårt. Förmodligen har jag också lite pollenallergi, den får jag leva med i evighet.

Detta kan inte ha varit corona.
Citera
2020-04-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Dag 12:

Mår väldigt bra just nu. Känner väldigt svag lukt, så luktsinnet börjar komma tillbaka.

Har du bara haft det i 12 dagar? Jag har haft det i 28 dagar men i mitt fall är jag säker på att det inte är corona. Jag har dock inte vågat springa hårt när det blåser kalla vindar. Du kan ha haft svag corona och det tar väl 14 dagar till innan du är helt frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in