2020-03-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon annan som får lite ont i halsen varje gång de går ut? För att sedan gå över efter 3-4 timmar.
Hänt varenda gång jag gått ut den senaste veckan.
Det är ju forfarande väldigt kallt i hela Sverige. Torrt. Blåsigt väder.

Hur som helst. Märkligt.

Har känningar av halsont till och från. Kanske främst morgon/kväll, inget som brutit ut.
Citera
2020-03-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyomayo
Ok. Jag är nu inne på dag 18 som sjuk. Första 8-9 dagarna som en mild förkylning men nu jäkligt kass. Så här var/är mina symptom.

Började med en torrhosta, lite slem bildning i halsen(Särskilt när jag cyklade till jobbet) och ja, jag var dum och arbetade de första ca 7-8 dagarna.
De på jobb sa till mig att jag såg lite trött och röd i ögonen ut samt var hes i rösten men inget värre än så. Insåg efter 7-8 dagar att jag kanske borde ta och stanna hemma några dagar då Corona Hysterin var i full gång och alla med förkylningssymptom borde göra så.

Ringde till chefen och sjukade mig. Sa att jag stannar hemma en vecka för säkerhets skull och samma kväll smällde febern igång. Har ingen temp mätare hemma men skulle nog säga att det var en låg feber samt trött som fan, värk i leder å kropp. Låg å kurerade mig i ca 5 dagar å bad min kära mamma att leverera mat utanför dörren.

Började nu känna mig lite bättre och hoppades på att vad det än var jag gått igenom så är det nog på bättringsvägen. Samma kväll kom den tunga andningen. Helt plötsligt ligger jag och andas varje andetag som att jämföra med när man går ca 10-15 trappsteg. Började nu självklart nojja och googla runt på symptom och patienter som berättade vad dom gått igenom med Covid-19. Låg emellanåt på mage för att kunna andas samt gick å drack te eller kokande hett vatten med buljong då det underlättade. Näsan helt igen täppt samt slem i halsen som vägrar komma upp då jag har en torr hosta.

Är nu inne på dag 4 med dessa problem och har för övrigt upplevt min första panikångestattack någonsin. Det var något av det sjukaste jag varit med om och vill aldrig uppleva igen, kan jag säga. Är 29 år gammal, frisk, inga bakomliggande sjukdomar, fest rökare( Slutade för ca 7 år sen) och tränar fakking cardio minst en , ibland två gånge ri veckan.

Nu till det jävliga. Har börjat inse att det kommer i vågor. Ena sekunden känner jag mig rätt bra, andningen är ok men tung som fan, helt plötsligt blir den värre och jag måste koka varmt vatten med desamma, då det utvidgar lungorna på ett otroligt skönt sätt samt lugna ner mig för att inte få panik. Kan säga att jag har en hemsk pollen allergioch har upplevt en liknande "Astma" attack ca 2 gånger för många år sedan när jag kombinerade rödvin och cigaretter. Nu är jag inne på att det kan ha satt sig på luftrören och jag har fått katarr eller en tillfällig förkylningsastma då symptomen stämmer in mer på detta. Kommer på kväll och natt, går i vågor samt kan ge extrem ångest då man har svårt att andas. Enligt vårdguiden Behöver man i detta fall inhalator då det i värsta fall kan ge kroniska skador på lungor etc.

Eftersom det pågått i nu 4 dagar och varken blivit värre eller sämre så kontaktade jag Kry och berätta allt. Dom rekommenderade att jag skulle ta mig till närmsta vårdcentral och få kollat lungorna. Ok. Ringde till vårdcentralen och dom ber mig att stanna hemma då jag kan bära på smitta. De sa att mitt enda alternativ just nu är att ta mig till akuten ifall jag känner mig orolig eller blir sämre. Jag kan sätta en tusenlapp på att akuten inte kommer ta mig på allvar heller då jag inte ingår i någon riskgrupp, och självklart inte behöver intensiv vård, iallfall ännu.

Har gått igenom influensa många gånger. Legat på toagolvet i fosterställning å spytt tarmarna ur mig, svettat ner hela sängen i 40 dagars feber och allvarligt talat trott man ska dö hehe, men fy fan när det ger sig på andningen är det ruggigt. Och 18 dagar allt som allt.

Har lovat mig själv att blir det en lika hemsk natt som denna så blir det akuten imorgon. Samtidigt är man ju självklart orolig att man inte har Covid-19 men kommer bli behandlad som en sjuk råtta och inkastad i deras karantän( Bor i en storstad). I Såna fall måste mitt immunförsvar ligga på 1 av 10 just nu. Ville bara ventilera mig lite då man inte vet var man ska vända sig i dessa tider samt säga till alla er som röker. Sluta nu. Med desamma. Jag lovar och svär på allt jag står för att jag aldrig någonsin kommer röra en igen.

Jag är ingen läkare, men såhär tänker jag:

Har samma skit med tung andning (och hosta) som kommer och går. Har astma i botten men har aldrig haft så jävliga symptom av den som jag har/haft av detta. Så jag lider med dig!
Jag tror inte att du behöver oroa dig över bestående skador på lungorna av astman, jag själv och flera andra jag känner har ibland haft astmaanfall som man antingen inte haft möjligheten att medicinera, eller som inte svarat på akutbehandling. Min astma svarar jävligt dåligt på luftrörsvidgande överlag så jag har fått vänta ut astmaanfall ett antal gånger, men min lungfunktion är bättre än väntevärdet för en frisk person i min storlek och ålder. Så jag tror inte du ska oroa dig över det. Men, jag är ingen läkare.
Visst kan det vara så att virushelvetet i sig kan ge skador på lungorna, men det kan de inte göra något åt på VC eller akuten i alla fall, som jag förstått det hela.
För egen del tänker jag att om det jag har inte är corona så vill jag för allt i världen inte bli smittad av det nu när mina lungor är kassa ändå! Så jag väntar hellre ut det,
jag tror inte vården skulle kunna göra så mycket ändå. Vad jag läst så skickar man hem patienter som ej behöver syrgas med kortisoninhalator och luftrörsvidgande, vilket är medicin jag ändå har hemma. Och det hjälper inte nämnvärt, så ...

Jag ringde 1177 och de tyckte att jag skulle söka mig till min vårdcentral, men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Sannolikt skulle de lyssna på mina lungor, konstatera att jag har en infektion i kroppen och säga till mig att trappa upp på den förebyggande medicinen och ta det lugnt. Jag har tillgång till alla tänkbara astmamediciner hemma (förutom kortisontabletter behöver jag använda hela arsenalen under pollensäsongen och mår ändå sådär, så jag bad om mer medicin tills de skakade på huvudet och sa att de hade gett mig allt..) så jag tror att oddsen att det över huvud taget finns någon mirakelmedin för detta är rätt små.
Jag frågade också personen på 1177 om när jag skulle söka akut, och fick svaret att om jag känner att jag inte får luft och det inte går över trots medicin och jag börjar bli allmänpåverkad, då ska jag söka akut, annars inte. Så risken är att om man kommer dit och mår "för bra" så kör de ut en. Och har vi inte redan corona så får vi det då...
Citera
2020-03-25, 15:59
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag antar att många här i tråden skulle vilja bli testade men regeringen och idioten Tegnell prioriterar inte det.

Österrike inleder masstester på hundratusentals människor för att stoppa coronasmittan och WHO rekommenderar att testa testa testa. Men vad gör Sverige?

.

Ännu värre är givetvis de som inte har några symptom men som sprider runt smittan.

Vi borde satsa miljarder på att bygga ut vår förmåga att göra fler test, om det behövs så mycket. det skulle vi spara pengar på i längden.
Citera
2020-03-25, 16:03
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumfi
Fick för drygt två veckor sedan ont i huvudet två dagar.
Upplevde väldigt kortvarig yrsel nån enstaka gång.

På fredagskvällen fick jag mild syrebrist. (hade astma som liten och detta var inte likt) inga problem att andas, men känslan var att jag inte blev ordentligt syresatt. Detta försvann dagen efter för att sedan återkomma under en och en halv vecka. Bara då och då oftast på kvällen. i samma veva fick jag "känningar" i bägge lungorna. Inte direkt smärta mer som att nånting händer i lungorna.

För någon dag sedan försvann det mesta. Nu har jag en mild känning i övre luftvägarna, som ett litet obehag.

Ingen feber (kände mig febrig i början men hade 36,5 i temp).
ingen torrhosta, mer rethosta som varit otroligt mild med nån hostning per dag.

Inga andra symptom.

Dags att ta fram ett test så man kan se om man haft sjukdomen eller ej.
Tog du tempen fler gånger? Har också 36.5 och tagit o sett temperaturen öka vagt. 36.9 nu. Känns likadant som vid 36.6 Någon skrev om 18 dagar med mycket milda symptom i början 😱 Har läst att det är dag 1 febern kommer om man får den, vilket inte stämmer på mig. Jag mår förövrigt bättre nu än de dagar som gått men känns som om jag har feber som ska bryta ut. Känt så sedan förmiddags. Men osäker då om det bara var huvudvärk. Är det inte covid-19, tycks fler ha liknande symptom och förlopp och så är det möjligen något som går parallellt.
Citera
2020-03-25, 16:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Rinnande näsa, halsont och hosta i två dagar och diffusa, skumma symptom har jag haft. Saken är att jag aldrig blir förkyld faktiskt. Känns inte som om jag åkt på coronan eftersom jag haft influensa två ggr förr och då med hög feber. Så är mitt immunförsvar i lika bra toppskick som förr och det är covid-19 eller är det dåligt och jag är känslig för lite små virus? Jag har enbart haft hosta igår fm och i förrgår fm. I morse kändes halsen läkt men utmattad och svårare att svälja. Tog en och en halv timme innan jag inte kunde hålla tillbaka känslan av att vilja hosta och då nös. Sedan haft enstaka lätta hostningar eftersom jag känner att jag har något som behöver harklas bort. Ingen temperaturhöjning.

Så... Säg inte bara förkylning när vi inte vet. Jag väntade och blev sedan sjuk. Extremt milt men ändå. Hoppas det var det så man har skiten avklarad och utan bekymmer.

https://www.expressen.se/nyheter/bilden-visar-hur-snabbt-corona-kan-spridas-/

Immunförsvar kan vara luriga. Är normalt känslig för förkylning och blir rejält symptomatisk. Säsongsinfluensan gör mig extremsjuk.

Dessa sjukdomar ska ju kroppen halvt känna till och bekämpa bra.

Svininfluensan var ny, covid är nytt. Folk ska bli sjuka lättare och svårare pga ingen igenkänning hos immunförsvaret.

Hade svininfluensan. Var bra på 5 dagar, inte så plågsam. Jämför med vanliga influensan där jag ligger på 40 i feber i 12 dagar.

Kanske samma fenomen nu. Kanske hade covid men det blev något paradoxalt.

För sopigt immunförsvar för att ens reagera.
Citera
2020-03-25, 16:06
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag antar att många här i tråden skulle vilja bli testade men regeringen och idioten Tegnell prioriterar inte det.

Österrike inleder masstester på hundratusentals människor för att stoppa coronasmittan och WHO rekommenderar att testa testa testa. Men vad gör Sverige?

.

Ännu värre är givetvis de som inte har några symptom men som sprider runt smittan.

Vi borde satsa miljarder på att bygga ut vår förmåga att göra fler test, om det behövs så mycket. det skulle vi spara pengar på i längden.

Absolut vore det fint att bli testad! Men som det ser ut i Sverige för tillfället så är kapaciteten att testa inte tillräcklig, och det tar tid att bygga ut. Därför prioriteras det att testa vårdpersonal och personer som har större risk att bli allvarligt sjuka.

Ska man satsa miljarder just nu så tycker jag att man gör bäst i att utöka intensivvården.
Citera
2020-03-25, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon annan som får lite ont i halsen varje gång de går ut? För att sedan gå över efter 3-4 timmar.
Hänt varenda gång jag gått ut den senaste veckan.
Det är ju forfarande väldigt kallt i hela Sverige. Torrt. Blåsigt väder.

Hur som helst. Märkligt.

Samma här. Obehag o lite andfådd.
Citera
2020-03-25, 16:08
Medlem
musicbangers avatar
Tycker ändå det är riktigt sjukt att det inte tas emot / hjälpes folk trots att dom har platser och säger till alla "stanna hemma" trots att många kan ha andra sjukdomar som måste tas tag i direkt. Det är så jävla löjligt att man läser i den andra tråden med läkare om hur situationen ser ut och alla skriver "Jo det är lugnt här, fan sverige hanterar det bra"

Jo för att dom tar inte hand om några fall alls.
Citera
2020-03-25, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Samma här. Obehag o lite andfådd.

Jag tror det kan bero på pollen, samma för mig, har ont i halsen varje morgon men går över sedan på kvällen, känns som en klump och att lungkapaciteten är sämre än vanligt.
Pollensäsongen har ju kommit tidigare än vanligt också.
Citera
2020-03-25, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror det kan bero på pollen, samma för mig, har ont i halsen varje morgon men går över sedan på kvällen, känns som en klump och att lungkapaciteten är sämre än vanligt.
Pollensäsongen har ju kommit tidigare än vanligt också.

Hm. Kan absolut vara så, men jag har fan aldrig haft problem med pollen innan?

Sen finns det knappt några träd här heller. Men vem vet? Det kan ju gott vara skogarna runt om som blåser in över staden.
Citera
2020-03-25, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Hm. Kan absolut vara så, men jag har fan aldrig haft problem med pollen innan?

Sen finns det knappt några träd här heller. Men vem vet? Det kan ju gott vara skogarna runt om som blåser in över staden.

Ja och pollen kan ge samma symtom som Corona sägs det.
Jag nyser också lite mer nu på grund av pollen.
Citera
2020-03-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Tycker ändå det är riktigt sjukt att det inte tas emot / hjälpes folk trots att dom har platser och säger till alla "stanna hemma" trots att många kan ha andra sjukdomar som måste tas tag i direkt. Det är så jävla löjligt att man läser i den andra tråden med läkare om hur situationen ser ut och alla skriver "Jo det är lugnt här, fan sverige hanterar det bra"

Jo för att dom tar inte hand om några fall alls.

Precis så. Inte som att andra akuta sjukdomar försvinner under piss pandemin eller behandling kan behövas sättas in. Inte bra tajming att åka på något alls just nu. Vad fan gör vårdcentralen ens? Flesta vågar väl inte sig dit som annars hade besökt för minsta lilla, å resten blir tillsagda per telefon av sjuksköterska” Nä stanna hemma å rid ut skiten vad det än är, kontakta 112 ifall det blir akut!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in