Citat:
Ursprungligen postat av
Eyomayo
Ok. Jag är nu inne på dag 18 som sjuk. Första 8-9 dagarna som en mild förkylning men nu jäkligt kass. Så här var/är mina symptom.
Började med en torrhosta, lite slem bildning i halsen(Särskilt när jag cyklade till jobbet) och ja, jag var dum och arbetade de första ca 7-8 dagarna.
De på jobb sa till mig att jag såg lite trött och röd i ögonen ut samt var hes i rösten men inget värre än så. Insåg efter 7-8 dagar att jag kanske borde ta och stanna hemma några dagar då Corona Hysterin var i full gång och alla med förkylningssymptom borde göra så.
Ringde till chefen och sjukade mig. Sa att jag stannar hemma en vecka för säkerhets skull och samma kväll smällde febern igång. Har ingen temp mätare hemma men skulle nog säga att det var en låg feber samt trött som fan, värk i leder å kropp. Låg å kurerade mig i ca 5 dagar å bad min kära mamma att leverera mat utanför dörren.
Började nu känna mig lite bättre och hoppades på att vad det än var jag gått igenom så är det nog på bättringsvägen. Samma kväll kom den tunga andningen. Helt plötsligt ligger jag och andas varje andetag som att jämföra med när man går ca 10-15 trappsteg. Började nu självklart nojja och googla runt på symptom och patienter som berättade vad dom gått igenom med Covid-19. Låg emellanåt på mage för att kunna andas samt gick å drack te eller kokande hett vatten med buljong då det underlättade. Näsan helt igen täppt samt slem i halsen som vägrar komma upp då jag har en torr hosta.
Är nu inne på dag 4 med dessa problem och har för övrigt upplevt min första panikångestattack någonsin. Det var något av det sjukaste jag varit med om och vill aldrig uppleva igen, kan jag säga. Är 29 år gammal, frisk, inga bakomliggande sjukdomar, fest rökare( Slutade för ca 7 år sen) och tränar fakking cardio minst en , ibland två gånge ri veckan.
Nu till det jävliga. Har börjat inse att det kommer i vågor. Ena sekunden känner jag mig rätt bra, andningen är ok men tung som fan, helt plötsligt blir den värre och jag måste koka varmt vatten med desamma, då det utvidgar lungorna på ett otroligt skönt sätt samt lugna ner mig för att inte få panik. Kan säga att jag har en hemsk pollen allergioch har upplevt en liknande "Astma" attack ca 2 gånger för många år sedan när jag kombinerade rödvin och cigaretter. Nu är jag inne på att det kan ha satt sig på luftrören och jag har fått katarr eller en tillfällig förkylningsastma då symptomen stämmer in mer på detta. Kommer på kväll och natt, går i vågor samt kan ge extrem ångest då man har svårt att andas. Enligt vårdguiden Behöver man i detta fall inhalator då det i värsta fall kan ge kroniska skador på lungor etc.
Eftersom det pågått i nu 4 dagar och varken blivit värre eller sämre så kontaktade jag Kry och berätta allt. Dom rekommenderade att jag skulle ta mig till närmsta vårdcentral och få kollat lungorna. Ok. Ringde till vårdcentralen och dom ber mig att stanna hemma då jag kan bära på smitta. De sa att mitt enda alternativ just nu är att ta mig till akuten ifall jag känner mig orolig eller blir sämre. Jag kan sätta en tusenlapp på att akuten inte kommer ta mig på allvar heller då jag inte ingår i någon riskgrupp, och självklart inte behöver intensiv vård, iallfall ännu.
Har gått igenom influensa många gånger. Legat på toagolvet i fosterställning å spytt tarmarna ur mig, svettat ner hela sängen i 40 dagars feber och allvarligt talat trott man ska dö hehe, men fy fan när det ger sig på andningen är det ruggigt. Och 18 dagar allt som allt.
Har lovat mig själv att blir det en lika hemsk natt som denna så blir det akuten imorgon. Samtidigt är man ju självklart orolig att man inte har Covid-19 men kommer bli behandlad som en sjuk råtta och inkastad i deras karantän( Bor i en storstad). I Såna fall måste mitt immunförsvar ligga på 1 av 10 just nu. Ville bara ventilera mig lite då man inte vet var man ska vända sig i dessa tider samt säga till alla er som röker. Sluta nu. Med desamma. Jag lovar och svär på allt jag står för att jag aldrig någonsin kommer röra en igen.
Jag är ingen läkare, men såhär tänker jag:
Har samma skit med tung andning (och hosta) som kommer och går. Har astma i botten men har aldrig haft så jävliga symptom av den som jag har/haft av detta. Så jag lider med dig!
Jag tror inte att du behöver oroa dig över bestående skador på lungorna av astman, jag själv och flera andra jag känner har ibland haft astmaanfall som man antingen inte haft möjligheten att medicinera, eller som inte svarat på akutbehandling. Min astma svarar jävligt dåligt på luftrörsvidgande överlag så jag har fått vänta ut astmaanfall ett antal gånger, men min lungfunktion är bättre än väntevärdet för en frisk person i min storlek och ålder. Så jag tror inte du ska oroa dig över det. Men, jag är ingen läkare.
Visst kan det vara så att virushelvetet i sig kan ge skador på lungorna, men det kan de inte göra något åt på VC eller akuten i alla fall, som jag förstått det hela.
För egen del tänker jag att om det jag har inte är corona så vill jag för allt i världen inte bli smittad av det nu när mina lungor är kassa ändå! Så jag väntar hellre ut det,
jag tror inte vården skulle kunna göra så mycket ändå. Vad jag läst så skickar man hem patienter som ej behöver syrgas med kortisoninhalator och luftrörsvidgande, vilket är medicin jag ändå har hemma. Och det hjälper inte nämnvärt, så ...
Jag ringde 1177 och de tyckte att jag skulle söka mig till min vårdcentral, men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Sannolikt skulle de lyssna på mina lungor, konstatera att jag har en infektion i kroppen och säga till mig att trappa upp på den förebyggande medicinen och ta det lugnt. Jag har tillgång till alla tänkbara astmamediciner hemma (förutom kortisontabletter behöver jag använda hela arsenalen under pollensäsongen och mår ändå sådär, så jag bad om mer medicin tills de skakade på huvudet och sa att de hade gett mig allt..) så jag tror att oddsen att det över huvud taget finns någon mirakelmedin för detta är rätt små.
Jag frågade också personen på 1177 om när jag skulle söka akut, och fick svaret att om jag känner att jag inte får luft och det inte går över trots medicin och jag börjar bli allmänpåverkad, då ska jag söka akut, annars inte. Så risken är att om man kommer dit och mår "för bra" så kör de ut en. Och har vi inte redan corona så får vi det då...