2020-03-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph247
Jag förstår inte det fetmarkerade, har du lust att utveckla?

Om det funnits i Sverige innan det rapporterades om fall i Sverige, så hade ju folk inte isolerat sig, gått runt med någon förminning om en svag snuva.
Och på så sätt smittas betydligt fler, och det hade blivit en ravin av smittade.
Citera
2020-03-16, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph247
Jag tror att corona har funnits betydligt längre i Sverige (och övriga länder) än vad statistiken visar. Eftersom de allra flesta verkar få milda symptom är det troligt att många som har fått viruset inte har gått och testat sig.

Varför skulle Sveriges "patient 1" (kvinna i Jönköping) vara den allra första i landet med corona? Det låter otroligt osannolikt i mina öron. Troligare är att det har funnits ett bra tag före det första bekräftade fallet.

Detta skulle betyda att vi är betydligt längre komna på spridningskurvan än vad statistiken indikerar. Och troligtvis har rätt många redan haft och blivit friska från viruset. Vilket även anekdoterna i denna tråd talar för.

Vad tror ni om denna teori?

Jag är nästan övertygad om att jag fick Corona redan runt nyår då vi hade varit i Åre på jul.
Då tog jag det som en vanlig influensa men den hade exakt samma symptom som Corona.
Magsjuka 1 dag, febertoppar i 5 dagar, ont i halsen 4-5 dagar samt ont i hela kroppen under hela tiden. Sedan vart det över. Hade över 39,5 grader feber som mest.
Visst kan det ha varit en vanlig influensa men ju mer jag tänker på desto mer liknade den Corona.
Många som varit förkyld i vinter kan mycket väl också ha haft Corona redan.
Citera
2020-03-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Vården säger bara "avvakta", "virus", återkom om du endast får feber. Zzzzzzzz

Vad vill du att vården ska göra då?
Klappa dig på huvudet och ge dig klistermärke?
Citera
2020-03-16, 22:15
Medlem
Varför så fientlig och spydig?!

Jag skriver & frågar om någon har samma denna höst, om det är ett envist virus som går just i år?
Du vet, bolla erfarenheter med andra vänliga på forumet, dvs. inte din sort.

Citat:
Ursprungligen postat av SaraKomUt
Vad vill du att vården ska göra då?
Klappa dig på huvudet och ge dig klistermärke?
Senast redigerad av charlie80 2020-03-16 kl. 22:22.
Citera
2020-03-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Hur menar du då? Feber, frossa och ett förhöjt crp är knappast migrän. Har migrän själv så..

Lätta förkylningssymptom, extrem huvudvärk och konstig frysande känsla som blir värre när man rör på sig. Låter inte som personen har tillräckligt med feber om dem har lätt förkylning för att det skulle vara feberfrossa. Migrän med aura har ett par spännande subtyper som kan hålla i sig flera dar och ge massa skumma symptom.
Citera
2020-03-16, 22:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Jag har kvar astmasprayet jag lånade av en kompis sist jag var förkyld. Får lägga mitt hopp på astmadpray, Panodil, ta hand om mig själv då. Blir en fattig vår för mig som för många andra. Får välja bort allt som inte är livsnödvändigt då jag inte kan arbeta i vanlig ordning. Frilansar mest. Inser att Coronan kommer att komma till mig som till de flesta andra.

Ett akutspray som Bricanyl eller Buventol Easyhaler? De är guld vid täta luftrör. Och andningssvårigheter har ju många med Corona.

Förstår att du känner en oro. Både för att bli sjuk och för att ha det tufft med pengar. Det är svårt att fly från eländet för att slippa vara en av de som blir rejält sjuk och samtidigt vill man få det överstökat och inte längre vara jagad av viruset, i synnerhet om det visar sig efteråt att man drabbats av en lättare version.

Vi får hoppas det lugnar ner sig under sommaren, så vi får vila upp oss (och kanske få jobba lite) innan det börjar om igen till hösten.
Citera
2020-03-16, 22:26
Medlem
GooglaYuriBezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Jag har själv varit krasslig i hela 3,5 vecka nu.
Det började med att halsen kittlade på natten, morgonen därpå blev den sträv, sen vecka 1 hade jag halsont på natten bara men mest slemmig på dagtid, frusen varvat med vad jag tror var lätt tempstegring/feber. Ingen hosta, inget i näsan märkligt nog. Dock gulgrönt slem.

Efter en vecka gick jag ner till SSK på vårdcentralen som tog en CRP och strep A svalgprov, som var neg. CRP var ganska högt, på 43 men läkaren hon rådfrågade sa det är virus. Dagen efter följde dom upp och då var CRP 25. Ingen feber vid något av tillfällena.

Nu har det dock gått snart en månad, och varje jävla dag kliar halsen, och är irriterad. Trött som f*n, dock vitt/normalt slem, som blivit minimalt. Kan verkligen virus vara så långdragna, är det något som går nu, finns det fler här? Det blir liksom varken sämre eller bättre på något vis. Ena stunden rätt pigg, sen trött timmarna efter med dimmiga ögon. Tror ej på corona, men trött på skiten nu.

Jag har haft ont i halsmandlarna i fem dagar. Nu ikväll börjar det klia i halsen samt lätta hostningar. Har i princip inte varit ute de senaste fem dagarna. Jag undrar..
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
Aigiss avatar
Fy fan. Feber, frossa, halsont och hosta. Väldigt lite snuva vilket brukar va värst när jag är förkyld. Bara dag tre än så vi få se hur det slutar.
Citera
2020-03-16, 22:33
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesgurus15
https://www.di.se/nyheter/frankrikes-varning-ipren-kan-forvarra-viruset/

Nu ska du givetvis lyssna på sjukvårdspersonalen, men vill ändå göra dig medveten om detta.

Menar dom alltså att om man tar ibuprofen så tar det längre tid att bli frisk pga kroppen blir hindrad att jobba bort viruset självt?
Citera
2020-03-16, 22:34
Medlem
GooglaYuriBezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det slog mig just.
I januari vart jag ordentligt sjuk.
38-39 grader feber med en sinnessjuk hosta.vaknade på natten av hostan. Fick sådan jävla hosta att jag flåsade efter en trappa. Kippade efter andan typ. Promenaden med hunden var ett maratonlopp. Var tvungen att sätta mig och vila för att få luft.
Kände inte igen symtomen. Det var fan ingen vanlig influensa. Hade varken halsont, snuva eller huvudvärk vilket jag annars alltid får.
Jävligt långdraget var det, 2-3 veckor var förloppet ca.

Vet inte om jag någonsin i livet varit så allmänpåverkad. Blev fan orolig själv.

En anhörig som är överläkare ville få mig till sjukhus vilket jag vägrade, dum gubbe som man är.

Smittade ner precis alla i min närhet inklusive kollegor. Hade varit på arbetsplatsen någon tinne på måndagen och fikat och babblat innan jag kände mig dålig och gick hem.
Vissa fick milda symtom, andra riktigt allvarliga.

Träffade en kinesisk leverantör från shenzhen 5 dagar innan jag och sambon insjuknade.

Tänk på att absolut ingen i Sverige pratade om Corona då. Hade inte ens fått bli testad.

Kan det varit Corona?

Intressant, Kina likt Sovjetunionen (likt Sverige) har antagligen varit sena att rapportera (med flit givetvis). Corona har säkerligen spridits ett tag innan, alltså kan vi ligga en - två veckor före troligt utfall, och därav exploderar antalet sjuka. Vi får se denna vecka.
Citera
2020-03-16, 22:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Ganska precis vad jag har också faktiskt. Verkar varken bli bättre eller sämre för den delen så jag vet inte riktigt vad jag ska tro och tycka om saken.
Det är det som jag tycker är mest konstigt för mig, alltså att det legat ganska stabilt nästan en vecka utan att hända något mer. Vid förkylning för mig brukar det allt börja med ont i halsen och sen efter några dagar utvecklas det till snuva, hosta, stickningar i näsa och så vidare.
Citera
2020-03-16, 22:36
Medlem
Jag har druckit hampa-te dagligen under ca 3 års tid.

Om jag har känt en förkylning komma, så har jag tagit en stor kopp te och blivit frisk samma kväll - även om de i omgivningen blivit sjuka. Hampa/cbd boostar immunförsvaret..

Ett tips bara om någon är intresserad. Har alltså inte varit sjuk på 3 år sedan jag startade med detta, innan dess blev jag sjuk 3-4 gånger per år.

hampa kan köpas lagligt på olika ställen. Jag köper finola "hästhampa".

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in