2020-03-05, 11:03
Medlem
Hej, det är så att utbildning är väldigt viktigt för mig och att jag alltid strävar för det bästa, är lite av en perfektionist. Själv gick jag ut skolan med högsta betyget i alla ämnena och vill också att mitt barn ska lyckas och få en bra start på livet. Har ett höginkomstjobb medans min fru är låginkomsttagare. Så tillsammans är vi inte lika rika som de andra som går på Campus Manilla. Vi klär oss propert och har råd att klä vårt barn i dyrare märken och ytligt sätt så ser barnet "rik" ut.

Vad finns det för grejer som kan kosta pengar på skolan? Dyra resor? Press på att ha dyra kläder och accessoarer? Dyra hobbies?

Själv är jag inte uppvuxen i överklass-sfären, jag kommer utanför och har pluggat mig uppåt. Så finns det någon risk att mitt barn blir någon outsider eftersom föräldrarna inte är några miljonärskändisar?

Eller ska jag satsa på någon annan skola som är mer normal med övre medelklassbarn istället? Vilka i så fall? Bryr mig inte om snobbighet, vill bara ha den bästa utbildningen.
Citera
2020-03-05, 11:11
Medlem
Sätt ungen i en vanlig skola istället. Barn jämför sig med varandra, sina klasskompisar, och i en snobbskola kommer barn med osnobbig bakgrund känna sig utanför och bli behandlade som utbölingar.

Undervisningen är inte nödvändigtvis bättre på snobbskolor, och visst är förväntningar och ideal högre i dessa skolor, men ni som föräldrar kan ge barn ideal och höga förväntningar hemma oavsett skola.
Citera
2020-03-05, 11:12
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Din unge blir inte framgångsrik pga kläderna. Möjligtvis bjuden på lite dyrare sprit i skärgården i sommar än andra barn. Även om du inleder din text med att utbildning är viktigt så låter det ändå som att det är det ytliga som är viktigast. Så kanske ska du vsra lite mer ärlig med vad det är du är ute efter så är det lättare att svara.
Citera
2020-03-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Hej, det är så att utbildning är väldigt viktigt för mig och att jag alltid strävar för det bästa, är lite av en perfektionist. Själv gick jag ut skolan med högsta betyget i alla ämnena och vill också att mitt barn ska lyckas och få en bra start på livet. Har ett höginkomstjobb medans min fru är låginkomsttagare. Så tillsammans är vi inte lika rika som de andra som går på Campus Manilla. Vi klär oss propert och har råd att klä vårt barn i dyrare märken och ytligt sätt så ser barnet "rik" ut.

Vad finns det för grejer som kan kosta pengar på skolan? Dyra resor? Press på att ha dyra kläder och accessoarer? Dyra hobbies?

Själv är jag inte uppvuxen i överklass-sfären, jag kommer utanför och har pluggat mig uppåt. Så finns det någon risk att mitt barn blir någon outsider eftersom föräldrarna inte är några miljonärskändisar?

Eller ska jag satsa på någon annan skola som är mer normal med övre medelklassbarn istället? Vilka i så fall? Bryr mig inte om snobbighet, vill bara ha den bästa utbildningen.

Går vanliga ungar på manilla nu också. Den nya rektorn är en vanlig rektor som arbetade på vanliga skolor tidigare. Hon har sett till att vanliga barn kommit in och även nyanlända.
Citera
2020-03-05, 11:14
Medlem
Manilla har även gymnasium och dit kommer många från förorterna eftersom man går efter meritvärde och betyg.
Citera
2020-03-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Din unge blir inte framgångsrik pga kläderna. Möjligtvis bjuden på lite dyrare sprit i skärgården i sommar än andra barn. Även om du inleder din text med att utbildning är viktigt så låter det ändå som att det är det ytliga som är viktigast. Så kanske ska du vsra lite mer ärlig med vad det är du är ute efter så är det lättare att svara.

Det vet jag, jag skrev så främst på grund av att jag vet att det yttre är väldigt viktigt på dessa skolor. Mitt barn ser bra ut och passar in i alla fall på det hållet. Men utan 30 miljoner i likvida medel. Men jag tänker så här, växer man upp bland barn med framgångsrika föräldrar så blir det en slags ambitiös anda bland vännerna. Jag vill att mitt barn vistas i dessa elitiska miljöer som till slut är folk som står överst på samhällsstegen.
Citera
2020-03-05, 12:16
Medlem
JymdKjams avatar
Sätta barn i kö är ju enkelt. Svårare att komma in bara. 10 000 i kön...
Citera
2020-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Det vet jag, jag skrev så främst på grund av att jag vet att det yttre är väldigt viktigt på dessa skolor. Mitt barn ser bra ut och passar in i alla fall på det hållet. Men utan 30 miljoner i likvida medel. Men jag tänker så här, växer man upp bland barn med framgångsrika föräldrar så blir det en slags ambitiös anda bland vännerna. Jag vill att mitt barn vistas i dessa elitiska miljöer som till slut är folk som står överst på samhällsstegen.

Det spelar egentligen ingen roll hur dina barn ser ut. Det handlar om attityd. Det syns igenom vem du är ändå bakom dom där prylarna.
Det finns få saker som är så oattraktivt som människor med dyrare märkesgrejer som inte kan konsten att bär upp dom.
Det märks också ganska tydligt om du fått dina dyra kläder av dina föräldrar bara för att smälta in fast dom egentligen inte har råd. Det är bara pinsamt med föräldrar som lägger all sin inkomst på att promota sitt barn (familjens ansikte utåt). Det lockar dessutom till sig fel sorts vänner!
Satsa på en skola som passar er familj istället. Inte en skola som ni VILL passa in i.
Citera
2020-03-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Det spelar egentligen ingen roll hur dina barn ser ut. Det handlar om attityd. Det syns igenom vem du är ändå bakom dom där prylarna.
Det finns få saker som är så oattraktivt som människor med dyrare märkesgrejer som inte kan konsten att bär upp dom.
Det märks också ganska tydligt om du fått dina dyra kläder av dina föräldrar bara för att smälta in fast dom egentligen inte har råd. Det är bara pinsamt med föräldrar som lägger all sin inkomst på att promota sitt barn (familjens ansikte utåt). Det lockar dessutom till sig fel sorts vänner!
Satsa på en skola som passar er familj istället. Inte en skola som ni VILL passa in i.

Grejen är att jag passar in där. Det är sådan jag är som person, min personlighet, mina intressen och mina värderingar stämmer mer överens med folk på Lidingö än folk i Vällingby. Som jag själv är klädd och hur jag bär upp mig själv är mer lik Stureplan än Vällingby centrum. Och jag har råd med mina kläder utan problem mer råge. Då kan jag ha råd med mina barns kläder också. Jag är ingen ghettomänniska med märkeskläder.
Citera
2020-03-05, 13:39
Medlem
esteban69s avatar
Citat:
Jag är ingen ghettomänniska med märkeskläder.
Du beter dig som det iallafall
Citera
2020-03-05, 14:35
Medlem
Citat:
Grejen är att jag passar in där. Det är sådan jag är som person, min personlighet, mina intressen och mina värderingar stämmer mer överens med folk på Lidingö än folk i Vällingby. Som jag själv är klädd och hur jag bär upp mig själv är mer lik Stureplan än Vällingby centrum. Och jag har råd med mina kläder utan problem mer råge. Då kan jag ha råd med mina barns kläder också. Jag är ingen ghettomänniska med märkeskläder.

Låter ju inte i din trådstart som att ni egentligen passar in där utan mest bara vill det.
Tror inte att du hade gått och funderat på det så här om det var så självklart.
Citera
2020-03-05, 14:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Beror väl på om ni vill att barnet ska uppleva att den haft en "svensson" uppväxt eller om den upplever att den levt lite i underkant ekonomiskt jämfört med sina kamrater. Nu tror jag dock inte att det finns en genomgående elitistisk skola i Svea Rikes dalar, så det kommer nog kännas rätt så "Svensson" i vilket fall. Tycker det låter som ett bra koncept du/ni väljer. Du får dock räkna med att ta i lite ifrån familjens sida, då detta inte är den kommunala skolan med abdhulla, mamfa m.m. som av religiösa skäl inte ens får träffa varandra, och således raserar tanken om ett föräldragemenskap. Dock är vi inte i IT-eran så något umgänge med föräldrar kan du inte ens tänka på. Och det är inte typ "bakesale" ni måste engagera er i, utan det är fysisk närvaro och ett genuint intresse ni ska visa, som förebild åt både ditt och de andra barnen. Detta kan jag inte ta gift på, men varje bra skola har en funktionell föräldradelaktighet med i en informell studieplan.

Sammanfattningsvis: snobbar finns det gott om, ingen gillar dem och de sätter sällan sina barn i första rum, således kommer du gladeligen inte behöva beblandas med dem, och när du väl gör det så behöver du bara kamma dig sedan.

MVH // ghettomänniska tillika god gud
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-05 kl. 14:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in