2024-04-03, 21:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tänker snarare så här. Om man har ammunition man brukar använda på skjutbana och ammunition man köpt några få av för skojs skull men knappt använt, så tar man det andra alternativet när man ska skjuta någon och försöka komma undan
Spännande idé.
Citera
2024-04-04, 08:47
Medlem
Att skyttesäsongen ute hos APK inte har startat i Februari 1986 kan mycket väl ha påverkat tillgången till ammunition mordkvällen ifråga.
Det är ett normalt förfarande att spara på Super X ammon på helt annat sätt än att spara på den ordinarie ammunitionen som används vid träning och tävling under vintersäsongen så att säga.

Det skulle hjälpa väldigt mycket om man på något sätt kunde få fram när skytteträningen startar hos APK 1986.
Detta borde självfallet PU försökt ta reda på,men det är ännu en sak som de inte gjorde.

Roerlig har väl försökt bringa lite klarhet runt detta väsentliga,men vad jag förstår så är det svårt att nå klarhet så här långt efteråt.

Vi befinner oss väl i situation där det inte alls är orimligt att tro att den första skytteträningen hos APK 1986 är på Lördagen den 1 Mars?
Tävlingar i grovpistolskytte tilldrog sig på våren,det vet vi ju.

Stämmer detta så blir frågan om Christer haft sin spädgris i bankfack eller ej under vintersäsongen av mindre betydelse.
Är första träningen den 1 Mars 1986 så bör Christer under alla omständigheter sett till att skaffa sig förfogandefrihet över sin Smith and Wesson i tid för detta.
Relevant träningsammunition har han förmodligen då tänkt sig att införskaffa ute på klubben.
Citera
2024-04-04, 09:13
Medlem
Citat:
Jag tänker snarare så här. Om man har ammunition man brukar använda på skjutbana och ammunition man köpt några få av för skojs skull men knappt använt, så tar man det andra alternativet när man ska skjuta någon och försöka komma undan

Så är det såklart också.

En annan grej jag inte riktigt fattar är påståendet (från honom själv) att han har revolvern i bankfack vintertid. Varför då?
Citera
2024-04-04, 10:09
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Så är det såklart också.

En annan grej jag inte riktigt fattar är påståendet (från honom själv) att han har revolvern i bankfack vintertid. Varför då?

Hade inte CA vapenskåp hemma, eller har jag drömt det? Att ha ett vapen i bankfack känns helprilligt, kan förstå det om han bestämt sig för att lägga ner skyttet helt men inte vill göra sig av med det. Men det låter ändå lite skumt.
Citera
2024-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hade inte CA vapenskåp hemma, eller har jag drömt det? Att ha ett vapen i bankfack känns helprilligt, kan förstå det om han bestämt sig för att lägga ner skyttet helt men inte vill göra sig av med det. Men det låter ändå lite skumt.

Jo det hade han, fast jag vet förstås inte exakt när han skaffade det, och hur lagstiftningen såg ut i detalj rörande vapenförvaring under första halvan av åttiotalet.

Men oavsett begriper jag inte grejen med bankfacksförvaring (något han påstår själv, inget vi kan bekräfta). Kan väl möjligen låta rimligt om han inte har ett vapenskåp, och spenderar exempelvis sommarmånaderna borta boendes på nåt landställe eller så, men vintertid? Jag vet inte..

Kanske var det ett allmänt förfarande, eller något som uppmuntrades i skyttekretsar en gång i tiden?

Ett av alla frågetecken.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-04 kl. 11:32.
Citera
2024-04-04, 11:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jo det hade han, fast jag vet förstås inte exakt när han skaffade det, och hur lagstiftningen såg ut i detalj rörande vapenförvaring under första halvan av åttiotalet.

Men oavsett begriper jag inte grejen med bankfacksförvaring (något han påstår själv, inget vi kan bekräfta). Kan väl möjligen låta rimligt om han inte har ett vapenskåp, och spenderar exempelvis sommarmånaderna borta boendes på nåt landställe eller så, men vintertid? Jag vet inte..

Kanske var det ett allmänt förfarande, eller något som uppmuntrades i skyttekretsar en gång i tiden?

Ett av alla frågetecken.

Håller med dig, det är ett mysterium varför han påstår sig ha vapnet i bankfack, känns helsnurrigt, med tanke på det förmodade vapenskåpet. Känns lika stolligt som storyn om att han sålde vapnet svart.
Citera
2024-04-04, 11:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ett av alla frågetecken.

Någon form av låsaanordning var det krav på, men inte just skåp. Så någon slags lås måste CA ha haft till sin revolver.

Han kan ha vinterförvarat den i bankfack för ökad säkerhet på lågsäsong. Men det rimmar dåligt med det låga medvetenhet han visar när han påstår sig sälja vapnet till en kriminell.

Men har man ett bankfack och har mördat Palme så är det ju en helt logisk lögn påstå man hade den i bankfack. Det är okontrollerbart.
Citera
2024-04-04, 11:54
Medlem
Citat:
Han kan ha vinterförvarat den i bankfack för ökad säkerhet på lågsäsong. Men det rimmar dåligt med det låga medvetenhet han visar när han påstår sig sälja vapnet till en kriminell.

Ja exakt. Det är det jag reagerar på.

Jag förstår om man är rädd om nåt att man kanske placerar det i bankfacket av den anledningen, men här pratar vi om någon som sätter ett skott i sin TV hemma i vardagsrummet och dessutom säljer vapnet till en okänd knarkare på stan.

Jag får inte riktigt det att stämma..
Senast redigerad av Macke85 2024-04-04 kl. 12:02.
Citera
2024-04-04, 12:08
Medlem
Att sätta ett skott i tv-rutan hemma är lite udda men det är en sådan grej som är lite för dråplig och speciell för att man ska låta bli att berätta för andra (utvalda) om det, samtidigt som det är lite pinsamt på samma gång.

Det kan ju va så enkelt att han sitter och fipplar och ”leker” med puffran och bara råkar trycka av ett skott…. Sen när han återberättar det lägger han till att han såg Palme i rutan som en rolig grej. Lite halvt på skämt.
Citera
2024-04-04, 12:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Att sätta ett skott i tv-rutan hemma är lite udda men det är en sådan grej som är lite för dråplig och speciell för att man ska låta bli att berätta för andra (utvalda) om det, samtidigt som det är lite pinsamt på samma gång.

Det kan ju va så enkelt att han sitter och fipplar och ”leker” med puffran och bara råkar trycka av ett skott…. Sen när han återberättar det lägger han till att han såg Palme i rutan som en rolig grej. Lite halvt på skämt.

Det är väl så jag fått med mig att det gått till. Inte att han medvetet satte en kula i teven när Palmes nuna dök upp. Vill minnas att någon släkting till CA sagt detta i något förhör, kanske rent av brorsans flickvän? Men att hon sedan tagit tillbaka detta, då det inte var sant. Kanske har jag rört ihop detta, var flera år sedan jag plöjde igenom uppslaget CA.
Citera
2024-04-04, 14:11
Medlem
Roerligs avatar
Apropå vapenförvaring osv.

CA anskaffar vapenskåp 1990 (Husqvarna), det framgår i en licensansökan.

Han har berättat (IVA 16636-5) att han "prompt" skaffar ett rejält sådant från Husqvarna "när reglerna skärptes under senare hälften av åttiotalet" och att han dessförinnan förvarade vapnen i bankfack när de inte användes. PU drar av detta slutsatsen att han var mycket noggrann med sina vapen. Det finns dock ingen lag angående förvaring som ändras vid tiden (men kan ha funnits direktiv?).

Enligt Vapenutredningen SOU 1989:44 krävs enligt då gällande rätt endast att vapen förvaras bakom lås (bakom lås i låst utrymme). Lagskärpning gällande förvaring kommer 1992. Anledningen till hans införskaffande av skåp är till synes att han skaffar och söker licens för flera jaktvapen 1989-90.

Att sportskyttar förvarade vapen i bankfack förekom, åtminstone före 1986. Det blev dock ovanligt med åren och sedermera förbjöds det av bankerna. Den praktik som fram till början av åttiotalet förekom bland vissa medlemmar på hans klubb var att alltid förvara vapnen i bankfack istället för i hemmet och hämta ut dem inför varje skjuttillfälle (bankerna hade lördagsöppet). Den säsongsvisa förvaring CA berättar om verkar inte ha förekommit bland medlemmarna. Det är också svårt att se poängen med sådan.

Om nu CA körde med taktiken att ha vapnen i bankfacket på vintern, så plockar han i sådana fall ut dem inför vårsäsongen. Den började i mars och höstsäsongen slutade i november. CA:s klubb sköt på lördagar och första lördagen i mars inföll dagen efter mordet. CA:s bank hade inte lördagsöppet 1986. Men om klubben hade skjutpremiär just första lördagen är okänt. Vankades dock solsken o mildare temp.

CA med den låga profil han höll framstod säkert som ansvarsfull med vapnen. Det finns ju dock uppgifter som gör att detta kan ifrågasättas.
Citera
2024-04-04, 14:23
Medlem
Roerligs avatar
Den person i tråden som fantiserar ihop egna versioner av hur uppslaget CA:s olika delar framställs för att sedan veva mot dessa, har givetvis fel även gällande teve-skottet.

De personer i släkten, inklusive broderns sambo, som i förhör berättar om uppgiften Palme i rutan, uppger inget annat än att CA för länge sedan ska ha skjutit i sin teve och att Olof Palme då var i bild. De känner inte till något närmare om tillfället, om det var avsiktligt eller oavsiktligt och har svårt att begripa sammanhanget.

PU söker uppgiftens källa, men misslyckas att identifiera den. En av de hörda släktingarna har förmodligen fått uppgiften från kusin L, men röjer ej detta.

Att uppgiften härrör från den förtegne kusin L och att det enligt denne är CA själv som berättat detta för honom blir känt när PU är nedlagd.

Som jag förstått den krångliga saken, så har uppgiften funnits i delar av släkten före det att det 1995 blir känt att CA är intressant i Palmeutredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in