2024-04-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Ingen har fått se, trodde jag iaf. Finns väl inte någonstans i CAs avsnitt i utredningen om någon fotokonfrontation av något slag? Undantaget Svea Konditori då.

Jag uttryckte mig nog lite luddigt.
Vad jag menar är om Pennartz/Isaksson i sitt arbete med den kommande dokumentären visat foton på Christer för vissa nyckelvittne såsom exempelvis Mårten Palme och/eller om resultat av denna eventuella fotovisning kommer att redovisas i den kommande dokumentären.

Gällande PU materialet så förefaller det klart att det endast visats foto på Christer A i samband med undersökningen av hans besök på Cafe Svea.
Citera
2024-04-02, 15:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det kanske inte ens är så mycket noggrann analytisk fundering alls, utan mera det enkla psykologiska faktum att han bara tar det ”vräkigaste” han har i vapenskåpet och stoppar i revolvertrumman..

Jag tänker snarare så här. Om man har ammunition man brukar använda på skjutbana och ammunition man köpt några få av för skojs skull men knappt använt, så tar man det andra alternativet när man ska skjuta någon och försöka komma undan
Citera
2024-04-02, 15:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det var något som Pennartz skrev för ett tag sedan som helt plötsligt gjorde mig lite osäker på om de har visat Christers nuna för vittnen.
Möjligt att det bara uttrycktes juridisk fakta att det gått för lång tid för att fotovisning skall ha något värde..men någonting i den stilen var det om jag minns rätt.

Vore definitivt lite debacle om de inte visat.För allmänhetens uppfattning utanför alla rättssalar så har det fortfarande betydelse.

Kanske är bättre låta bli, låta polisen ta den biten. Vem bryr sig om vad vittnen sagt till TP om bilder på SE, eller vad YN sagt till Expressen när hon fick se bilder av CP? Bra val av Pennartz om han inte visat bilder, kan jag tycka.

Även om jag rent själviskt gärna ser att vem som helst visar bild för Mårten och diverse andra.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-02 kl. 15:38.
Citera
2024-04-02, 20:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är en distinktion man inte bör bortse från - den mellan ammunitionens faktiska egenskaper å ena sidan och vad en rimligt informerad individ vid tiden kan tänkas haft för insikter i dessa å den andra.

Eftersom Winchester Metal Piercing inte varit aktuell på annat sätt än som musealt föremål på flera årtionden, så är man hänvisad till vad aktiva från äldre tid på forum har att berätta om ammunitionens status under dess "verksamma" tid.

Även om det verkar ha funnits vanföreställningar om produkttypen Metal Piercings potens, så borde en hyfsat informerad individ känt till att den var sedan länge överspelad och ersatt av en annan och mycket omdiskuterad typ. Alla stora fabrikat hade sin egen variant av MP, men det var endast GECO vad jag känner till som inte lagt ner produktionen 1986.

Av kapaciteten att exempelvis kartlägga och övervaka en statsminister och organisera ett attentat följer rimligen kompetensen att kunna göra ett ammunitionsval som åtminstone inte är helt oinformerat?

Man får också beakta ammunitionens (tänkta) egenskaper i relation till skottets verkan. Den här projektilens nisch var ju att inte deformeras och överföra energi till det den träffar för att istället behålla sin rörelseenergi framåt.

Att vävnadsskadan ändå blir omfattande i fallet MOP beror på att kulan tumlar i kroppen av någon anledning (antingen på grund av kulans egenskaper eller att den slår i ben) och bromsas. Att kulan i det här fallet skulle verka på motsatt sätt man kunde tänka sig hade rimligen inte ens en välinformerad GM någon aning om. En välinformerad GM bör ha tänkt att den här projektilen kan mycket väl bara gå genom kroppen och lämna statsministern relativt opåverkad.

Att produkten var obsolet i kombination med dess tänkta egenskaper (och att det inte var tänkbart att personen OP skulle gått runt med skottsäker väst) utesluter i praktiken, menar jag, att den är vald på förhand av någon typ av kvalificerad/e GM.

("Standardammunition" är en vanlig kopparmantlad blykula, MP är en specialvariant av sådan.)
Jag har förstått av dina många och långa texter här att du menar att valet av ammunition på något sätt skulle tala för att det är CA (snarare än SE) som är gärningsmannen. Skulle dock uppskatta om du kan sammanfatta det på ett sätt så att det blir begripligt även för oss icke-experter.
Senast redigerad av Draifos 2024-04-02 kl. 20:52.
Citera
2024-04-02, 22:48
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har förstått av dina många och långa texter här att du menar att valet av ammunition på något sätt skulle tala för att det är CA (snarare än SE) som är gärningsmannen. Skulle dock uppskatta om du kan sammanfatta det på ett sätt så att det blir begripligt även för oss icke-experter.
Det går väl att inleda rätt kortfattat. En kamrat i skytteklubben vittnar om att CA köpt exakt denna sorts ammunition.

Till skillnad från (alla?) andra misstänkta har alltså CA befattat sig med både ”rätt” vapen och ammo.
Citera
2024-04-02, 23:36
Medlem
Hellbastards avatar
Grejen är väl i första hand att ammo-valet talar för en ensam gärningsman snarare än en konspiration.

I andra hand har vi att CA kan kopplas till den faktiskt använda ammon, medan SE inte kan kopplas till särskilt mycket alls.
Citera
2024-04-03, 08:54
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Att kulan i lägenheten inte matchade mordkulornas isotop, talar det emot honom som GM?

Vad jag förstått på Roerligs inlägg kan det inte uteslutas att det är CA som är GM även om isotoperna avviker. Men min fråga gäller alltså om det rent sannolikhetsmässigt gör honom mindre trolig som GM.
Citera
2024-04-03, 08:59
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Att kulan i lägenheten inte matchade mordkulornas isotop, talar det emot honom som GM?

Vad jag förstått på Roerligs inlägg kan det inte uteslutas att det är CA som är GM även om isotoperna avviker. Men min fråga gäller alltså om det rent sannolikhetsmässigt gör honom mindre trolig som GM.

Ingenting hindrar väl att han kan ha haft tillgång till flera askar. Så talar emot gör inte tevekulan, utan det är väl bara det att den inte talar för hans gärningsmannaskap.

Om jag skulle råka veta att du åt havregrynsgröt till frukost idag så betyder ju inte det att du aldrig käkat nåt annat.
Citera
2024-04-03, 09:02
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Ingenting hindrar väl att han kan ha haft tillgång till flera askar. Så talar emot gör inte tevekulan, utan det är väl bara det att den inte talar för hans gärningsmannaskap.

Om jag skulle råka veta att du åt havregrynsgröt till frukost idag så betyder ju inte det att du aldrig käkat nåt annat.

Men har man inte koll på ungefär hur många askar han köpte? Har något vagt minne av att han bara köpte någon enstaka ask av just den sorten, men jag kan ju minnas fel.
Citera
2024-04-03, 09:06
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Men har man inte koll på ungefär hur många askar han köpte? Har något vagt minne av att han bara köpte någon enstaka ask av just den sorten, men jag kan ju minnas fel.

Det var bara en ask som materialförvaltaren mindes att CA handlat ur. Han kunde naturligtvis inte bedyra att inte CA på ett eller annat sätt införskaffat patroner vid andra tillfällen.
Citera
2024-04-03, 09:12
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Det var bara en ask som materialförvaltaren mindes att CA handlat ur. Han kunde naturligtvis inte bedyra att inte CA på ett eller annat sätt införskaffat patroner vid andra tillfällen.

Vi har redan klarlagt att det inte kan uteslutas att han ändå haft ammunition med rätt isotop. Men det vore förstås ändå intressant med en sannolikhetsanalys här.

Hade CA för vana att köpa ammunition på annat håll? Är det troligt att CA skulle köpa mer än en ask av denna ganska speciella ammunition? Och så vidare.
Citera
2024-04-03, 09:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det går väl att inleda rätt kortfattat. En kamrat i skytteklubben vittnar om att CA köpt exakt denna sorts ammunition.

Till skillnad från (alla?) andra misstänkta har alltså CA befattat sig med både ”rätt” vapen och ammo.
Citat:
Grejen är väl i första hand att ammo-valet talar för en ensam gärningsman snarare än en konspiration.

I andra hand har vi att CA kan kopplas till den faktiskt använda ammon, medan SE inte kan kopplas till särskilt mycket alls.
Har ingen aning om hur trovärdig den där kamraten är, har inte läst förhöret. Men att mördaren måste ha haft tillgång till både "rätt" vapen och ammunition får man väl på något sätt utgå ifrån. Det jag funderar över är väl egentligen det här med varför han väljer att skjuta Palme med den här lite mer sällsynta och dyrare ammunitionen. Kanske något psykologiskt då, typ att det skulle kännas fel på något sätt att skjuta en statsminister med billig standardammunition eller någon simpel wadcutter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in