2020-06-22, 07:42
Medlem
SuperTeflons avatar
Skelleftehamsbreven:

Kanske en polis helt utan inblandning i MOP kände igen en kollega med WT i korsningen Olofsgatan Tunnelgatan vid tiden runt mordet?

Han kunde kanske inte vittna för PU om denna iakttagelse av fruktan för sin säkerhet. WT-Kollegan kanske hade rykte om sig att vara våldsam och farlig även inom kåren.

Uppgiftslämnaren kanske kände någon på SJ. En lokförare eller konduktör, tror jag det hette vid tiden. Tågvärd säger vi idag. Eller kanske bara en resenär på resa till Skelleftehamn. En anställd på SJ känns trolig då brevet postats där tåget vänder. Polisen som sett sin kollega ber medhjälparen med SJ-anknytning att posta brevet långt från Stockholm för att inte bli utsatt för fara från sina kollegor.

Teckningen i brevet på kollegan och WT-uppgiften om "das Auto" blir intressant då den avtecknade polisen då borde ha rötter i Tyskland. Kanske WT-mannen ofta åkte till Berlin för att Hitlerheila framför Branderburger Tor och hade ett sjukligt brinnande intresse för Tysk WW2historia och tyska språket.

Teckningen i Skelleftehamnsbrevet kan vara den bästa fantombilden i hela PU om den liknar en polis som förekommer i GRK eller PU. Teckningen är då gjord för att föreställa kollegan som brevskrivaren har haft goda möjligheter att framställa. Inte en observation under någon sekund i en gränd vid fel tidpunkt efter mordet. Teckningen är porträttlik om min teori är korrekt.

Är den utpekade förmodade polismannen aktiv vid skjutbanan i Grimsta är det ytterligare ett indicium för att teorin om CA som gärningsman i en liten konspiration inte är sämre än de indicium populärförfattare marknadsför om andra utpekade GM i osannolika men sagolika böcker.

Något skakade om ordentligt hos utredarna på polisen vid tiden för mordet då de gick ut med brevet i media. Kanske kände PU igen sin högerextrema kollega med uttalade våldstendenser?

Edit: Jag lade själv märke till att jag drog in Hitler i detta, men det var inte en markör att jag helt tappat det eller vill att tråden ska dö.

Edit2: Det som kan tala mot min teori är att Harplinge BK (BridgeKlubb) vunnit svenska elitserien i Bridge och finns det minsta koppling mellan CA som är född i Harplinge och bridgespelande så är mitt teoribygge lika snömosigt som andra ansatser med lerfötterna kolossalt baserade på olicensierade eller illegala Bridgespelklubbar. Dock var CA enstöring och kunde med körsbärslogik (A.k.a Pettersonlogik) inte vara medlem i Harplinge BK.

Jag tycker ansatsen att CA var GM med lite hjälp av ett fåtal våldsbejakande poliser med högerextrema åsikter drivna av privata skäl inte är helt osannolik.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-22 kl. 07:44.
Citera
2020-06-22, 09:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredjeTeorin
Ja, det är oerhört svårt att gissa vart CA gömde revolvern. Det beror ju också på när han gjorde det. Det kan ha varit noga planlagt eller kanske i ren panik, vi vet inte.

Svårt, onekligen. Det enda jag känner mig tämligen säker på är att han hade vapnet med sig hem mordkvällen. Han hade ej planlagt detta på förhand och fann sig uppskakad hemma sittande med revolern. Den lär väl blivit liggande i hemmet under den tid han kurade där efter mordet. Funderade på vad han skulle göra med den. Kan tänka mig att den blev liggande om han inte företog sig något med den ganska omgående och sedan kanske han gjorde av sig med den först då flyttade från Hälsingegatan. Alternativt att han då kände sig tryggare samt fäst sig vid vapnet. Och "kunde vara bra att ha".

Jag tolkar honom som hyfsat rationell. Tillräckligt. Men väger man in en eventuell mkt oblyg exponering utanför Grand och risken vid mordplatsen, framträder en person som är närmast likgiltig inför den personliga risken. Han hade bara en orimlig tur. Och då ökar sannolikheten för tokbeteenden som att spara vapen som trofé.

Hade jag suttit med en så het tingest som ett mordvapen och inte kunde förmå mig att göra mig av med det/inte visste vad jag skulle göra med det/gick inte ut, hade jag inte behållit det i lägenheten, utan gömt det i allmänt utrymme i huset. I sekelskifteshus som han bodde i finns mängder med lämpliga ställen att gömma vapen på där aldrig någonsin nån kollar. Bakom nåt löst bruk i ett hörn på vinden, ovanpå bjälke, takstol osv.
Citera
2020-06-22, 10:17
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Svårt, onekligen. Det enda jag känner mig tämligen säker på är att han hade vapnet med sig hem mordkvällen. Han hade ej planlagt detta på förhand och fann sig uppskakad hemma sittande med revolern. Den lär väl blivit liggande i hemmet under den tid han kurade där efter mordet. Funderade på vad han skulle göra med den. Kan tänka mig att den blev liggande om han inte företog sig något med den ganska omgående och sedan kanske han gjorde av sig med den först då flyttade från Hälsingegatan. Alternativt att han då kände sig tryggare samt fäst sig vid vapnet. Och "kunde vara bra att ha".

Jag tolkar honom som hyfsat rationell. Tillräckligt. Men väger man in en eventuell mkt oblyg exponering utanför Grand och risken vid mordplatsen, framträder en person som är närmast likgiltig inför den personliga risken. Han hade bara en orimlig tur. Och då ökar sannolikheten för tokbeteenden som att spara vapen som trofé.

Hade jag suttit med en så het tingest som ett mordvapen och inte kunde förmå mig att göra mig av med det/inte visste vad jag skulle göra med det/gick inte ut, hade jag inte behållit det i lägenheten, utan gömt det i allmänt utrymme i huset. I sekelskifteshus som han bodde i finns mängder med lämpliga ställen att gömma vapen på där aldrig någonsin nån kollar. Bakom nåt löst bruk i ett hörn på vinden, ovanpå bjälke, takstol osv.

Står CA som licensinnehavare till sitt eget vapen som han använt vid mordet känns det väl inte så troligt att han slängde det under en bil eller buske på vägen hem? Även svensk polis borde kunnat koppla CA till vapnet via serienumret om det hittades längs flyktvägen.

CA hade revolvern i ett hölster så han hade inte heller några problem att dölja vapnet efter mordet. Att CA kom hem med vapnet i behåll borde vara en rimlig gissning.
Citera
2020-06-22, 14:08
Medlem
Nu skall vi se här
CA är medlem i en Förening då är man inte rakt av " Antisocial " utan i normalfallet är man med i en Förening för att man passar i " Gänget "
Spelar man bridge är det en sorts människor ..
Är man med i AIK -s supporter klubb går man inte på Hammarbys Fester slutar väl illa blir bråk.
Gillar man stora rostiga Amerikanska bilar är men med i en " Raggar Klubb " kanske
Gillar man Punk Rock är det en annan sorts klubb normer värderingar.
Punk rockaren kan inte gå på Raggarklubben utan att åka på stryk

Jag har själv skjutit sportskytte för länge sedan .. Det var ju mycket killar med K -pist sk
" Försvarsvänner " ---Hemvärnskillar sköt en serie
Inga punkrockare eller Kommunister vad jag kan minnas.
Inga fel på de killarna toppenkillar många av dom men visst är det så att man har en speciell sorts värderingar om man är med i en Förening.
Stockholms bastuklubbar eller Man är med i en Skytteföreningen. Det säger ju en del om personens värderingar och " Weltanschaung "
Återigen inga fel på killar eller tjejer i skytteföreningar många schyssta killar toppenkillar man minns.
Top Notch grabbar som efter jobbet gjorde fina saker Ideellt . Som det fanns förr i Föreningslivet. Monumentala ideala insatser för att göra ngt bra.
I synnerhet Ungdomsverksamheten.

Men så är ju stereotypen det är inte så stor mening att leta efter gärningsmän som vill skjuta Palme på Bastuklubbarna .Då är det mycket mer troligt att det finns i de miljöer där det finns en Kritik. Så är det ju ute i världen Polisen och Militären är de som oftast gör " Kupp " tror sig ha en bättre lösning. Vi de goda för folket. Sydamerika var det väl vartenda land 60 talet och framåt.
Så visst klart att Skytteföreningens " Main Stream " åsikter var Palmekritiska med största sannolikhet
OCH varför inte --- det är meningslöst om alla tycker exakt samma då kan man ju sluta hålla val det är redan klart.
Visst är det så att det bland försvarsvänner i skytteföreningar kan finnas ngn som är så blå så han är brun

Inget nytt

Jacob Johan Anckarström (1762-1792) var kapten i den svenska armén och är känd som Gustav III:s mördare.

Det både stämmer med Föreningarnas människor och hur det brukar vara Anckarström och hur det ser ut ute i världen.

Så att det bland alla de fina människorna i skytteföreningarna kan finnas ett antal som vill skjuta statsministern. I vilken förening är dom med annars.
Inte i Bastuklubben eller Bridge klubben.

ATT snuten lyckas trä på sig den vita hatten som " VI de Goda " mot de " ONDA "
Är både kontrafaktiskt mot historian och världen .OCH ett demokratiskt farligt förhållande.
Dom kan dela ut vapen licenser till sådana vars politiska åsikter man gillar.
Sedan vägrar man själva utreda det mest rimliga spåret (Nåja ett Rimligt spår )
Det är ju en Bias som klarades bättre på Anckarströms tid.
Har för mig Leffe GW sade att dörrar låstes så att ingen kunde avvika och utredningen vidtog.

En utredning har ju ett slags metodik med sociologi beteende vetenskap .. logik skadar inte Som inte märktes i Peterssons presskonferens ?? " Skandiamannen har en bekant som samlar vapen därför har han att vapen på stan en Fredag kväll när han jobbar över för att resa på semestern "

När det för CA finns klara registrerade vapen Licenser ..

Keep it simple stupid..Innan snuten börjar göra razzia på Bastuklubbarna måste man leta på rätt ställe om man vill veta något.
Jag är ju stensäker på att i de Skytteklubbar jag känner till att de Killarna hade samarbetat med Polisen inför vilken Brottsutredning som helst.. Helt säker..
Så när nu Klubben är känd finns det karaktärsvittnen som självklart varit beredda deltaga under förutsättningen att dom litar på snuten ..Inte annars

Huvudregeln är medlemskap ett år innan Licens kan sökas det är ju klart att på året vet man på föreningen lite om personens åsikter. Om skruven är LÖS .Vem har han umgåtts med osv osv.

Det vore ju konstigt om inte det finns i materialet .Man kan ju inte underlåta att leta på de ,mest uppenbara ställena givet vapeninnehavet..
Jag fattar ju det att man på snuten inte vill kacka i eget bo osv. Slänga skit på Kollegor men det finns enligt ovan en verklighet att taga hänsyn till Klara fakta om Karaktärer om vapen Licens om hur det ser ut Historiskt.
Skall man leta efter Palmemördaren på Bastuklubbarna kan man ju lika gärna ge fan i det Stämpla ut gå hem .
Citera
2020-06-22, 15:02
Medlem
MaxWalters avatar
En stilla undran. Mordet skedde en sen fredag som dessutom var lönehelg för de flesta. Borde betyda att det var många fulla och stökiga personer i centrala Stockholm.

Med tanke på Christers påstådda personlighetsstörning är det knappast troligt att han drogs till en sådan miljö. Han föredrog nog ett stilla café utan stök och skräniga människor.
Citera
2020-06-22, 15:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
En stilla undran. Mordet skedde en sen fredag som dessutom var lönehelg för de flesta. Borde betyda att det var många fulla och stökiga personer i centrala Stockholm.

Med tanke på Christers påstådda personlighetsstörning är det knappast troligt att han drogs till en sådan miljö. Han föredrog nog ett stilla café utan stök och skräniga människor.

Eftersom han besökte kaféet och Sveavägen mkt ofta, verkar han inte varit folkskygg på det sättet. Han sökte sig ju dessutom till stadens centrala delar när han fick möjlighet att köpa bostad. Däremot förefaller han varit ointresserad av social interaktion.

Vid 21-tiden spekuleras det i att han var på väg hem (och såg OP utanför bion). Tror inte han hängde ute på nätterna vanligtvis.
Senast redigerad av Roerlig 2020-06-22 kl. 15:56.
Citera
2020-06-22, 16:48
Medlem
kato85s avatar
Den enda koppling jag kan göra mellan CA och medlemmarna i polisens skytteförening är att Polismannen "Ö" (C-G Östling) vilken bodde vid David Bagares Gata vid tiden för mordet, ägde samma typ av patron vilken användes vid mordet, vilken dessutom hade samma isotoptyp som mordkulorna.

Detta kan dock förklaras med att både CA och Ö köpte samma typ av ammunition från samma typ av batch, alltså från Skytteföreningen i Grimsta, där både Polisen och Akademisk Pistolklubb höll till.

Polisman Ö ska också ha sagt att han vet vem som mördade statsministern, men inte syftade på vem det skulle vara.
Det kan tyda på att han vet vem som gjorde det, men det i sig självt behöver inte betyda att Ö varit med i själva mordkomplotten.

I övrigt så visade CA stor föraktfullhet gentemot polisen när han blev intagen till förhör 1995; han hånlog och valde att svara utförligt på vissa frågor, och inte alls på andra.
Han hävdade även att Polisen ska ha avlyssnat honom.
Jag tror utifrån detta att han inte haft någon koppling till Polisen, annars skulle han haft en mera korrekt attityd gentemot dem.
Senast redigerad av kato85 2020-06-22 kl. 17:15.
Citera
2020-06-22, 17:10
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Den enda koppling jag kan göra mellan CA och medlemmarna i polisens skytteförening är att Polismannen "Ö" (C-G Östling) vilken bodde vid David Bagares Gata vid tiden för mordet, ägde samma typ av patron vilken användes vid mordet, vilken dessutom hade samma isotoptyp som mordkulorna.

Detta kan dock förklaras med att både CA och Ö har köpt samma typ av ammunition från samma typ av batch, alltså från Skytteföreningen i Grimsta, där både Polisen och Akademisk Pistolklubb höll till.

I övrigt så visade CA stor föraktfullhet gentemot polisen när han blev intagen till förhör; han hånlog och valde att svara utförligt på vissa frågor, och inte alls på andra. Han hävdade även att Polisen avlyssnade honom och förföljde honom.
Jag tror utifrån detta att han inte haft någon koppling till Polisen, annars skulle han haft en mera korrekt attityd gentemot dem.

Går det att ta reda på om C-G Östling och CA kände varandra eller hade någon koppling?
Citera
2020-06-22, 17:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Går det att ta reda på om C-G Östling och CA kände varandra eller hade någon koppling.

Vet inte.
Det skulle väl isf. vara om CA hängde i samma typ av högerextrema gruppering som Ö, men jag har inte sett något bevis för detta.
Det är lite detta som är problematiken med CA, han verkar inte ha haft en stor bekantskapskrets.

Annars kan de säkert ha stiftat bekantskap genom skytteklubben, men att därifrån koppla Ö eller andra poliser till mordet, är ett långt skott.

CA kan ju fortf. ha varit ensam om att begå mordet.
Senast redigerad av kato85 2020-06-22 kl. 17:14.
Citera
2020-06-22, 17:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte.
Det skulle väl isf. vara om CA hängde i samma typ av högerextrema gruppering som Ö, men jag har inte sett något bevis för detta.
Det är lite detta som är problematiken med CA, han verkar inte ha haft en stor bekantskapskrets.

Annars kan de säkert ha stiftat bekantskap genom skytteklubben, men att därifrån koppla Ö eller andra poliser till mordet, är ett långt skott.

CA kan ju fortf. ha varit ensam om att begå mordet.

Jag tänkte på att C-G Östling lär ju ha sagt en gång att han visste vem som mördade Palme. Kanske han gissade att det måste vara CA?
Citera
2020-06-22, 17:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänkte på att C-G Östling lär ju ha sagt en gång att han visste vem som mördade Palme. Kanske han gissade att det måste vara CA?

Precis min tanke.

Detta är ändå mycket intressant:

Ifall polisman Ö, medlem av Stockholms Polisskytteklubb, köpt på sig .357 Metal Piercing-ammunition från Grimsta skjutbana, och denna ammunition av PU bekräftats ha haft samma isotopsammansättning som mordkulorna från Sveavägen, så kan vi då konkludera med att denna ammunition varit till salu på Grimsta skjutfält för de klubbar som haft tillåtelse att bedriva verksamhet där, däribland Akademisk Pistolklubb.

CA kan alltså därmed helt klart ha köpt på sig ett antal av dessa patroner, som haft samma isotopsammansättning som mordkulorna på Sveavägen.
Senast redigerad av kato85 2020-06-22 kl. 18:07.
Citera
2020-06-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
CA var medlem i APK Akademiska Pistolklubben enligt uppgifter från PS bok.

Så CAs skytteförening delade skjutbana med bland annat SPSF StockholmsPolisens Skytteförening i Grimsta.

Så om CA överhuvudtaget hade en Palmehatande vän att konspirera med så vore väl tanken att han fått kontakt med en själsfrände på skyttebanan i Grimsta som också ÄGS AV STOCKHOLMSPOLISENS SKYTTEFÖRENING kanske inget långskott.

"Kaka söker maka" gällde också på den tiden, men utan internet kan kontakten ha knutits på skjutbanan.

Om det finns poliser inblandade är ju vapenvalet genialiskt, då det pekar bort från polisen. Att CA ställde upp som villig skytt och patsy för en mycket liten poliskonspiration på den yttersta högerkanten är kanske inte så långsökt som det låter.

Det tycks ju finnas kopplingar rakt in i HHs livvaktstyrka och PU har slagit knut på sig själv för att helt avfärda en mindre konspiration. Om CA är operatören i denna spekulerade konspiration är det kanske inte så konstigt att PU undviker CA som pesten.

Jag spekulerar också om att SPSF StockholmsPolisens Skytteförening kan ha sålt patroner av aktuell sort till sina medlemmar, så att de skulle få känna sig lika tuffa so sina amerikanska motorvägspoliskollegor.

Det kanske finns gamla askar kvar av denna ammunition eller listor på vilka poliser som köpte denna ammunition från SPSF. CA kan ha fått några av sina medhjälpare. En laddad patron med kula hittades ju hemma mot en "utredd" polisman. "Någon" såg därefter till att denna kula inte blev analyserad.

Den aktuelle polismannen hade ett stort vapenintresse och det är anmärkningsvärt att han bara hade en patron av den aktuella sorten, då resten av hans vapensamling kunde räcka till en mindre armé.

Kanske CA gav en av patronerna som blev över efter mordet till polismannen som en liten fetisch eller "minne".

Att ta reda på om polismannen var medlem i SPSF borde rimligtvis PU lyckats ha tagit reda på under utredningens gång.Är han det kan man faktiskt börja fundera om CA kan ha haft en kompis inblandad.

Poliskonspiration i samband med CA är bara att glömma, i så fall hade CA inte levt många timmar efter ha lyckats konspirationsmörda Palme.

Nör det gäller mordvapnet, den hade förmodligen väldigt speciell betydelse för CA. Så den sparade han, grävde ner i marken någonstans där han själv hade möjlighet att vistas, typ mark som släkten ägde eller något speciellt ställe nära barndomshemmet, grotta, eller inne i ett trädstamm. Jag tror inte han gillade vatten, de flesta med autistisk eller aspergerstörning gillar inte vatten så han ville inte slänga vapnet i vatten, också svårare att hämta om han ville titta på den.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-22 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in