Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Nu kan det i min värld mycket väl vara ensam GM och klåpare till polis och utredare.
Kringliggande WT och rörelser kan mycket väl ha varit andra aktiviteter också.
Jag, det har jag trott länge. OP var övervakad. Av personer med kopplingar till svensk säkerhtstjänst, SÄPO, SSI eller kanske något flytande där emellan.
Jag misstänker att han sköts mitt framför näsan på någon av dessa, som naturligtvis inte kan anmäla detta. Vad gjorde han där, liksom.
Citat:
Det finns en sannolikhet att CA såg OP på bion, kutade hem hämtade vapnet och kom tillbaka.
Ja, med tanke på att han bodde i området och hade tillgång till vapen av aktuell typ + amunition, så är väl det inte helt otroligt. Han verkar ju vara rätt typ.
Att Engström skulle kliva ut genom dörre och se "oj, där är Palme, jag skjuter honom!" och sedan springa tillbaka till Skandia och leva rövare dagen därpå... Känns inte SÅ troligt, nej.
Det verkar snarare ha varit aktiviteter som överlappade varandra och inte hade med varandra att göra:
- Övervakning av OP, grundat av bla.a. uppgifter från brittsiak MI6 + en längre tids märkliga affärer med Sovjet och DDR samt lagföslag om att polisen skulle hjälpa en ockupationsstyrka i händels av krig.
- En kuppövning som diskuterades på polishuset i Norrköping någon månad innan.
Båda dessa aktiviteter kan förklara wlkie talkies, personers "märkliga beteende", personalbyten etc. Varken en olovlig övervakning (=misstankar inom säkerhetstjänsten att OP var spion eller motsvarande) eller kuppövningen. Man pratar inte om sådant utåt, särskilt inte 1986.