2020-06-10, 12:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
KP verkar bygga sitt case nästan helt på Yvonne Nieminens vittnesuppgifter. Saker som talar emot att Stig var mördaren blundar han för.

Precis. Man kör en powerpoint:

"mannen hade portfölj och kläder som att han kom från ett kontor"

"det var stig engström"

Senare:

"Enligt Nieminen är det inte Skandiamannen hon såg"

Ridå...
Citera
2020-06-10, 12:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

"det var stig engström"

Senare:

Ridå...
Ett jäkla långskott, men kan Crille P,CA & SE ingått i samma konspiration?

Det är ju inte helt omöjligt?
Citera
2020-06-10, 12:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Jaha, jag förmodar att den där belöningen till någon "värmlänning" som köpt Chrilles sommarstuga och hittat vapen (i plural dessutom) uteblir i och med detta...
Citera
2020-06-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jaha, jag förmodar att den där belöningen till någon "värmlänning" som köpt Chrilles sommarstuga och hittat vapen (i plural dessutom) uteblir i och med detta...

Verkligen. Han kanske till och med slutar följa denna tråd...

Nu väntar jag på att Inga-Britt Ahlenius ska uttala sig.
Senast redigerad av Loranga 2020-06-10 kl. 12:19. Anledning: Syftningsfel
Citera
2020-06-10, 12:17
Medlem
vinbras avatar
Citat:

"det var stig engström"

Senare:

Ridå...

Ja KP gjorde det jag var helt säker på att han inte skulle göra: En mycket lös anklagelse mot en orimlig mördare.

Jag skäms över att jag var så naiv som litade på att KP aldrig skulle agera som han gjorde idag. Jag missbedömde honom totalt.
Citera
2020-06-10, 12:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ja KP gjorde det jag var helt säker på att han inte skulle göra: En mycket lös anklagelse mot en orimlig mördare.

Jag skäms över att jag var så naiv som litade på att KP aldrig skulle agera som han gjorde idag. Jag missbedömde honom totalt.

Det var du inte ensam om att göra kan jag säga dig. Christer har ett otroligt bra track reckord, så det är många som vallats in i tron att han skulle sitta på någrra bra uppgifter.

Jag tror Christer helt enkelt insåg vilken labyrint han placerats i, och att den enda utvägen var att begrava utredningen så att han kunde jobba med annat, eftersom han är en karriärist och ser att han gör bättre nytta i mera aktuella fall (vilket i och för sig kan stämma)
Senast redigerad av kato85 2020-06-10 kl. 12:43.
Citera
2020-06-10, 12:44
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Det var du inte ensam om att göra kan jag säga dig. Christer har ett otroligt bra track reckord, så det är många som vallats in i tron att han skulle sitta på någrra bra uppgifter.

Jag tror Christer helt enkelt insåg vilken labyrint han placerats i, och att den enda utvägen var att begrava utredningen så att han kunde jobba med annat, eftersom han är en karriärist och ser att han gör bättre nytta i mera aktuella fall.

Jag om man går tillbaka till hans tidigare uttalande att han inte ville hålla på med detta i femtio år till, inser en att det inte handlade om att han funnit en trovärdig lösning som var onödig att detaljgneta med i evigheter, utan att han helt enkelt bara ville sluta med ett uppdrag han fann omöjligt.
Citera
2020-06-10, 12:59
Medlem
vinbras avatar
Vad hände förresten med den säkrade tekniska bevisningen KP nämnde i intervjun med Radio Sweden i februari?
Citera
2020-06-10, 13:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu kan det i min värld mycket väl vara ensam GM och klåpare till polis och utredare.
Kringliggande WT och rörelser kan mycket väl ha varit andra aktiviteter också.

Jag, det har jag trott länge. OP var övervakad. Av personer med kopplingar till svensk säkerhtstjänst, SÄPO, SSI eller kanske något flytande där emellan.
Jag misstänker att han sköts mitt framför näsan på någon av dessa, som naturligtvis inte kan anmäla detta. Vad gjorde han där, liksom.

Citat:
Det finns en sannolikhet att CA såg OP på bion, kutade hem hämtade vapnet och kom tillbaka.

Ja, med tanke på att han bodde i området och hade tillgång till vapen av aktuell typ + amunition, så är väl det inte helt otroligt. Han verkar ju vara rätt typ.

Att Engström skulle kliva ut genom dörre och se "oj, där är Palme, jag skjuter honom!" och sedan springa tillbaka till Skandia och leva rövare dagen därpå... Känns inte SÅ troligt, nej.

Det verkar snarare ha varit aktiviteter som överlappade varandra och inte hade med varandra att göra:
- Övervakning av OP, grundat av bla.a. uppgifter från brittsiak MI6 + en längre tids märkliga affärer med Sovjet och DDR samt lagföslag om att polisen skulle hjälpa en ockupationsstyrka i händels av krig.
- En kuppövning som diskuterades på polishuset i Norrköping någon månad innan.

Båda dessa aktiviteter kan förklara wlkie talkies, personers "märkliga beteende", personalbyten etc. Varken en olovlig övervakning (=misstankar inom säkerhetstjänsten att OP var spion eller motsvarande) eller kuppövningen. Man pratar inte om sådant utåt, särskilt inte 1986.
Citera
2020-06-10, 13:02
Medlem
CompleteControls avatar
Den här tråden kommer ju att fortsätta leva. Hoppas någon reporter ställer frågan om gärningsbeskrivning för SE eller kanske tom en fråga om CA. Är det spåret verkligen färdigutrett? Undrar om Paul Smith fått/begärt en slot i frågekön. Han skriver iaf på sin hemsida i kommentarsfälten: "Ulf Åsgård har just ringt. Hans första 2 ord: En skandal!" Jag lade också märke till att KPs självförtroende var helt bortblåst idag, en plump i hans cv, även om han inte hade något speciellt bra utgångsläge. Jag är fortfarande omtumlad av presskonferensen. Har jag drömt eller vad hände.....
Citera
2020-06-10, 13:12
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Undrar om Paul Smith fått/begärt en slot i frågekön. Han skriver iaf på sin hemsida i kommentarsfälten: "Ulf Åsgård har just ringt. Hans första 2 ord: En skandal!" Jag lade också märke till att KPs självförtroende var helt bortblåst idag, en plump i hans cv, även om han inte hade något speciellt bra utgångsläge. Jag är fortfarande omtumlad av presskonferensen. Har jag drömt eller vad hände.....

Jag har exakt samma upplevelse. Skedde det här verkligen på riktigt eller var det en mardröm? KP var riktigt skakig i sitt uppträdande.
Citera
2020-06-10, 13:13
Medlem
LeifD2s avatar
Om jag minns rätt så har Anna Hage nämnt något om att "en vaktmästare från Skandia som drog Olof i benen" eller något sådant. Det enda spåret (utom SEs egna uppgifter) om att han skulle ha varit på platsen.

Dessutom: SE är med i båda rättegångarna mot Christer Pettersson. Ingen känner igenom honom som mördaren. Han figurerar i tidningar eftet mordet. Ingen känner igen honom som mördaren.

Tiden från utgången från skandiahuset till skotten är knapp. Han måste i så fall synkat det otroligt väl. Eller mera troligt: Fått hjälp. Finns vad jag vet inte ett enda mordfall där någon bara fått syn på en person dom inte gillar och så bara skjutit. Pyskiskt instabila personer som attackerat med kniv ja, men inte skjutvapen. Och om man nu knallar omkring med en magnumrevolver till vardags så gör man inte det med den ammunitionen.

Nej, jag trodde också på SE en gång i tiden. Men insåg senare att möjligen skulle kunna vara medhjälpare om de var organiserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in