2020-03-04, 18:55
Medlem
Questioneers avatar
Hej, jag undrar vart man kan köpa en riktig gasmask ifrån, jag vet att det duger med en N95 mot viruset, men det ser ganska töntigt ut, vill hellre ha en gasmask. Skulle ni kunna komma med tips vart man kan köpa en fungerande gasmask ifrån? Är det ens lagligt att gå runt med gasmask?
2020-03-04, 18:59
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Hej, jag undrar vart man kan köpa en riktig gasmask ifrån, jag vet att det duger med en N95 mot viruset, men det ser ganska töntigt ut, vill hellre ha en gasmask. Skulle ni kunna komma med tips vart man kan köpa en fungerande gasmask ifrån? Är det ens lagligt att gå runt med gasmask?

Rödastjärnan, Engelska eller Tyska eBay samt body-armour.com. Huruvida du får gå runt med en på dig på allmän plats överlåter jag åt folket som är mer insatta i ämnet. Rent spontant känner jag väl att det är OK, man får ju gå runt med t.ex. MC-hjälm.
2020-03-04, 19:00
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Röda stjärnan säljer gasmasker samt hela hazmat suits.
Köp en sådan här så kommer du se cool ut och inte som någon liten fjolla med skyddsmask.

https://rodastjarnan.com/militar-utrustning/tjeckisk-nbc-skyddsdrakt-19482
2020-03-04, 19:10
Medlem
Apofris avatar
Citat:

N95 hjälper inte mot att FÅ viruset, det hjälper smittade att inte sprida viruset genom hostningar och nysningar.
N95 måste dessutom bytas varannan timme för att fortsätta hålla tätt.

De flesta gasmasker är inte avsedda för att klara av virus, de är mer inriktade på kemiska stridsmedel, tårgas och sånt.
Det finns dock virusfilter med 40mm-gänga som kostar ca 500-lappen.
Är du beredd att betala 1500kr för en fungerande gasmask och 500kr/dag i kanske 3-6 månader?
2020-03-04, 19:13
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Röda stjärnan säljer gasmasker samt hela hazmat suits.
Köp en sådan här så kommer du se cool ut och inte som någon liten fjolla med skyddsmask.

https://rodastjarnan.com/militar-utrustning/tjeckisk-nbc-skyddsdrakt-19482
"Observera att dessa säljs endast som samlarobjekt, EJ skyddsutrustning! Inget som ska användas som gas- eller skyddsmask." De verkar inte vara särskilt användningsbara. Fast jag vill ju helst ha en gasmask för att jävlas med folk, jag är inte ens rädd för viruset, det är bara några procentenheter som har dött av viruset. De flesta klarar sig utan problem.
2020-03-04, 19:14
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apofri
N95 hjälper inte mot att FÅ viruset, det hjälper smittade att inte sprida viruset genom hostningar och nysningar.
N95 måste dessutom bytas varannan timme för att fortsätta hålla tätt.

De flesta gasmasker är inte avsedda för att klara av virus, de är mer inriktade på kemiska stridsmedel, tårgas och sånt.
Det finns dock virusfilter med 40mm-gänga som kostar ca 500-lappen.
Är du beredd att betala 1500kr för en fungerande gasmask och 500kr/dag i kanske 3-6 månader?
Det lät lite dyrt, vill som sagt ha helst en gasmask för att jävlas med folk.
2020-03-04, 19:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Köp en sundströms!

Fördelen med dessa är att det är lätt byta ut mot olika filtertyper, samt den är vanligast och därmed lättast få tag i filter till.

Har själv använt dessa filter sen 25 år tillbaka i jobbet.

Du skall ha P3 filter, samt förfilter dessa skall räcka mot virus

Gasfilter finns ingen anledning ha.

Kan väl påpeka att halvmask är inget du använder 8 timmar om dagen blir inte så bekvämt.
2020-03-04, 19:27
Medlem
[quote=Tystnad|70538079]Köp en sundströms!

Helt riktigt, finns bra grejer på den civila marknaden som skyddar mot det mesta med rätt filter. Hel eller halvmask beroende på omständigheterna.

Förstår ärligt talat inte varför många envisas med att försöka hitta gamla militära masker som kan ha legat i lager 10-20-30 år när det finns likvärdiga eller bättre i bygghandeln eller järnaffären.
2020-03-04, 19:28
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Köp en sundströms!

Fördelen med dessa är att det är lätt byta ut mot olika filtertyper, samt den är vanligast och därmed lättast få tag i filter till.

Har själv använt dessa filter sen 25 år tillbaka i jobbet.

Du skall ha P3 filter, samt förfilter dessa skall räcka mot virus

Gasfilter finns ingen anledning ha.

Kan väl påpeka att halvmask är inget du använder 8 timmar om dagen blir inte så bekvämt.
Tretusen, det var inte billigt. Fast jag har slösat bort pengar på ännu dummare saker som till exempel ett grafikkort för 8 tusen.
2020-03-04, 19:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Du kommer knappast att klara att sova i den.
2020-03-04, 19:36
Medlem
Questioneers avatar
Här fanns det ju samma mask för bara 2000, https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Helmask-SR-200-m-siktskiva-i-polykarbonat-sv-0
2020-03-04, 19:56
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Här fanns det ju samma mask för bara 2000, https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Helmask-SR-200-m-siktskiva-i-polykarbonat-sv-0

Ganska onödigt ha helmask, men du tänker kanske på att viruset tar sig in via ögona?

finns ju skyddsglasögon som täcker rätt bra åt sidorna, kostar max 200 kr.
En Sundström halvmask inklusive filterset , förfilter och P3 kostar ca 1000 kr

Man får nog skynda sig om man skall köpa masker och filter verka vara på upphällning på flera webbhandelplatser.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in