Citat:
Ursprungligen postat av
DoungA
Det där var mer nyanserat och förståeligt. Det var en ganska sund inställning tycker jag. Hur kom du dit då? Var det genom att bara tänka "what ever" eller genom att du tvinga dig själv till det trots att det var jobbigt?
Jag tror det är för att jag ändå tänker "kognitivt" och har förmågan att hålla huvudet kallt även i krissituationer. Hade jag inte varit på det sättet hade jag kanske drabbats mer av panik och dragit irrationella dramatiska slutsatser. Jag har förståelse för att människor kan tänka "aldrig mer tjejer" efter att ha träffat en borderlinetjej, "aldrig mer killar" efter att ha blivit våldtagen av någon svinig kille, eller "aldrig mer invandrare" efter att ha blivit rånad av någon muslim. Man tänker bitchigt för att liksom hämnas på företeelsen som sådan. Jag tror jag kunde vara sådan som barn, ett beteende man lätt kopierar från omgivningen, men redan i tonåren började jag intressera mig för saker såsom självförverkligande, moral, filosofi och hur man egentligen borde vara som människa. Om jag t.ex. blir våldtagen i Stockholm av en kvinnlig muslim från Israel, hur vet jag om det är stockholmare, sex, kvinnor, muslimer eller israeler som jag ska börja hata, som hämnd för det som hänt? Retorisk fråga - rätt svar är förstås att jag inte bör hata någon grupp alls, men däremot kan jag kosta på mig att hämnas på just den individen som skadade mig (inte för att hämnd gör något bättre ur ett universellt perspektiv, utan för att jag tycker det är kul helt enkelt och inte etiskt fel). Kollektiv skuld, arvssynd eller annan associerad skuld däremot existerar förstås inte, och om jag t.ex. tar ut hämnd på en random stockholmare, eller ägnar mitt liv åt att debattera för hur elaka stockholmare är, så kanske jag råkar skada någon som verkligen är emot våldtäkt! Lika dumt som när Beatrice Ask trodde sig kunna lösa problemet med elaka hallickar genom att hänga ut sexköpare genom lila kuvert. Bättre då att hålla sig till saken och helt enkelt säga att det är våldtäkt man är emot. Vi bör inte sänka oss till politikernas nivå.
Jag skulle formulera mitt råd såhär: försök förstås undvika jobbiga saker (såsom att vara kär i en borderlinetjej, att ha blivit våldtagen, att ha blivit rånad, att ha varit beroende av något, eller något annat trist och potentiellt traumatiskt).
Men när det redan har hänt så har det hänt, du kan inte ändra det. Använd det därför istället som material att förvärva erfarenhet av, som bygger dig till en mer erfaren och därför starkare människa. GE ALDRIG UPP och ta på dig offerkoftan - alla har motgångar emellanåt av olika sort. Försök vara stark så blir du stark. De insikter jag fick under de sex åren med knarkaren var exempelvis mycket om hur droger och beroendeproblem kan påverka en människa, om hur narkomanvården (inte) fungerar i Sverige, hur lätt pissprov manipuleras, och om narkotika som substans samt hur narkotikahandeln i Göteborg ser ut, hur snuten helt skiter i knarkförsäljningen på kommunens "lågtröskelboenden", hur de som säljer narkotika fungerar, men även generella saker om hur människors belöningssystem fungerar och hur människor som mår extremt dåligt fungerar och vilket samspel det kan ha med narkomani. Innan jag träffade henne var jag drogliberal och ansåg att all narkotika borde legaliseras. Idag har jag en mer nyanserad syn, jag ser både för- och nackdelar med legalisering och anser fortfarande att "lätt" narkotika såsom marijuana bör legaliseras men jag vet hur enormt stor skillnaden är mot tung narkotika. Man blir mindre naiv och mer nyanserad ju mer man vet om världen, och blir mer rustad att ta vettiga beslut i framtiden.