2020-03-03, 18:43
Medlem
Arnstads avatar
Kanske lite småfånigt, men frågan enligt rubriken är svårare att svara på än vad man först tror. En utsaga som :"Jag bor på första våningen" borde betyda våning 1 eller, som man oftast tidigare angav "en trappa".

Traditionellt sett så markeras trappregistret enligt ovan. man börjar med bottenvåningen, "BV", och sen vidare med "1 Tr." eller "Vån. 1" osv. möjligen finns även en källarvåning, "KV"

Var bor man då om man bor på första våningen?
2020-03-03, 18:47
Medlem
OldMKenseys avatar
Så bor jag överst i ett tvåvåningshus så ska jag säga till den prostituerade att komma till vån 1?
2020-03-03, 18:55
Medlem
tror det har med språkbrister att göra, eller kanske ens egna upplevda variant som är närmast en själv i minnet. Vissa lär sig att våning bottenplan heter BV, och en våning ovanför är våning 1. Andra kan ha numreringen våning 1 som bottenvåningen, allt beror på föreningen hur de förhåller sig till saken. Dock kan jag väl spontant säga att våning 1 är +1 ovanför bottenvåning. Bör finnas riktlinjer men sen om de uppehålls eller ej spelar extrem roll på personens uppfattning om saken
2020-03-03, 18:57
Medlem
Första våningen är där man hamnar om man trycker på ettan i hissen

Edit: Sen så är det ju intressant att det är olika i USA och UK.
2020-03-03, 19:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Kanske lite småfånigt, men frågan enligt rubriken är svårare att svara på än vad man först tror. En utsaga som :"Jag bor på första våningen" borde betyda våning 1 eller, som man oftast tidigare angav "en trappa".

Traditionellt sett så markeras trappregistret enligt ovan. man börjar med bottenvåningen, "BV", och sen vidare med "1 Tr." eller "Vån. 1" osv. möjligen finns även en källarvåning, "KV"

Var bor man då om man bor på första våningen?

Försra våningen är en trappa upp.
2020-03-03, 19:35
Medlem
Finns väl ingen standard på området i Sverige? Tycker jag hör olika bud hela tiden.
2020-03-03, 19:46
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Första våningen är där man hamnar om man trycker på ettan i hissen

Edit: Sen så är det ju intressant att det är olika i USA och UK.

Men då måste du gå in i huset. Tänk dig att du beskriver ett kvarter från gatan, eller från huset mitt emot. Typ:"Det lyste på första våningen i hörnhuset, i huset därefter på andra våningen." Var det lyste kan ju inte behöva avgöras genom att kolla vad som står på hissknapparna.

Med din definition skulle man ju kunna numrera våningar uppifrån och ned, eller helt enkelt lite hipp som happ.
2020-03-03, 19:50
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Finns väl ingen standard på området i Sverige? Tycker jag hör olika bud hela tiden.

Jag gissar på att det är åtminstone två system för numrering som blandats samman. Kör man med våningar så börjar det en trappa upp. Kör man med plan så kan man börja med plan 1 längst ned, men även börja med bottenplan och sedan plan ett på samma ställe som våning ett.
2020-03-03, 20:26
Medlem
Mingla101s avatar
Det är väl en ganska bra fråga tycker jag.
Utan att googla så vill jag tro att vi kallar markplan för våning 1, däremot i UK så är det för oss 2a våningen som är våning 1. Har ofta sett att UK är speciella när det kommer till våningsnumrering då det specifikt står inom parentes ex, (UK floor 3)
2020-03-03, 22:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle

Jo Lantmäteriet har utarbetat en standard, LMVFS 2007:3, som omfattar lägenhetsnumrering.

Citat:
Våningsplan numreras med utgångspunkt från det våningsplan som är entréplan. Entréplanet sätts till 10. Våningar ovanför entréplan numreras uppåt med 11, 12 och så vidare

Med detta förstås att kortformen för entréplan är 0 och en trappa upp är 1. En trappa under entréplan är -1.
2020-03-03, 23:21
Medlem
SvampDamp.s avatar
”Första” våning: en trappa upp, men våningen längst ner i ett lägenhetshus benämns Källarvåning, entrévåning eller bottenvåning.
2020-03-04, 00:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
”Första” våning: en trappa upp, men våningen längst ner i ett lägenhetshus benämns Källarvåning, entrévåning eller bottenvåning.

Källarvåning är -1 och inte samma som entréplan som är 0.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in