2020-03-02, 17:32
Medlem
K-Glitchens avatar
Hej,

Om rubriken lyder.
Ponera att du budat och vunnit gamla möbler på en nät-auktion under en auktoriserad nätfirma.
soffor/stolar och byråer mm. Allt eller inget. Att hämta alla saker kostar dig 4000 kr.
När du kommer hem så upptäcker du att det finns en massa matsilver i en låda. Eller för all del en guldklocka? Eller någonting annat av värde.

Har jag som köpare nån skyldighet att lämna tillbaka det? Kan auktionsfirman som sålde ut alla möbler och saker under ett rop kräva saker tillbaka? Allt är betalt och affären genomförd.

Om den som sålt dessa saker genom auktionsfirman ångrar sig och vill ha tillbaka sakerna trots att jag som köpt dom vunnit budet och betalat. Kan dom kräva nåt av auktionsfirman som i sin tur kräver tillbaka det av mig?

tacksam för svar.
Citera
2020-03-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Hej,

Om rubriken lyder.
Ponera att du budat och vunnit gamla möbler på en nät-auktion under en auktoriserad nätfirma.
soffor/stolar och byråer mm. Allt eller inget. Att hämta alla saker kostar dig 4000 kr.
När du kommer hem så upptäcker du att det finns en massa matsilver i en låda. Eller för all del en guldklocka? Eller någonting annat av värde.

Har jag som köpare nån skyldighet att lämna tillbaka det? Kan auktionsfirman som sålde ut alla möbler och saker under ett rop kräva saker tillbaka? Allt är betalt och affären genomförd.

Om den som sålt dessa saker genom auktionsfirman ångrar sig och vill ha tillbaka sakerna trots att jag som köpt dom vunnit budet och betalat. Kan dom kräva nåt av auktionsfirman som i sin tur kräver tillbaka det av mig?

tacksam för svar.

Klubbat bud gäller. Du får försöka köpa tillbaka sakerna.
Citera
2020-03-02, 18:11
Medlem
XaoqcHs avatar
TLDR: kolla noggrant igenom auktionssajtens villkor då dessa gäller utöver svensk lag.

Köp och sälj på auktionssajter omfattas märkligt nog av distansavtalslagen så köparen har starka rättigheter att återlämna varor och få pengarna tillbaka även om säljaren faktiskt är en privatperson och aldrig auktionsfirman. En snabb analys av olika auktionssajterna köpvillkor, tex Bukowskis, bekräftar detta. Däremot är det oklart vad säljaren, som också är en privatperson, har för rättigheter.

Generellt gäller dock köplagen mellan privatpersoner och det krävs synnerliga skäl för att säljaren ska kunna upphäva köpet, särskilt när du betalat för varorna och uppfyllt sedvanliga lagkrav. Läs köplagen 23 §:

Citat:
23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.

Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Auktionssajten egna köpvillkor kan eventuellt ge säljaren rätt i att häva köpet. Du får helt enkelt kolla upp köpvillkoren noggrant. Lawline.se kan vara till stor hjälp.
Citera
2020-03-02, 18:17
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
TLDR: kolla noggrant igenom auktionssajtens villkor då dessa gäller utöver svensk lag.

Auktionssajten egna köpvillkor kan eventuellt ge säljaren rätt i att häva köpet. Du får helt enkelt kolla upp köpvillkoren noggrant. Lawline.se kan vara till stor hjälp.

Det enda som står på deras sida är att man inte kan ångra ett bud.
Detta är ju inte problemet här heller. Jag har köpt sakerna och åkt långt för att hämta dem.
Som jag ser det är allt som ingick i köpet mitt. Det är deras skyldighet att kolla vad dom sålde.
Det rör sig om ganska mycket pengar.
Citera
2020-03-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH

Köp och sälj på auktionssajter omfattas märkligt nog av distansavtalslagen så köparen har starka rättigheter att återlämna varor och få pengarna tillbaka även om säljaren faktiskt är en privatperson och aldrig auktionsfirman. En snabb analys av olika auktionssajterna köpvillkor, tex Bukowskis, bekräftar detta. Däremot är det oklart vad säljaren, som också är en privatperson, har för rättigheter.

Generellt gäller dock köplagen mellan privatpersoner och det krävs synnerliga skäl för att säljaren ska kunna upphäva köpet, särskilt när du betalat för varorna och uppfyllt sedvanliga lagkrav. Läs köplagen 23 §:

Fast mellan företag och konsument är det konsumentköplagen som gäller och den är tvingande, dvs vissa delar går inte att avtala bort. Med andra ord kan det som står i vilkoren sakna betydelse om det är till nackdel för kosumenten och konsumentköplagen säger något annat.

Men den kanske inte tillämpas vid just auktioner?

Sen även om det är köplagen som tilläpas, som är dispositiv, dvs parterna avtalar själva om vad som ska gälla får det inte sluta med helt orimliga konsekvenser.

Du kan tex inte ta hur mycket som helst betalt för en fuktskadad husvagn och skydda dig med att det står i avtalet att den sålts i befintligt skick.
Citera
2020-03-02, 18:52
Medlem
joceks avatar
Knepigt värre, men hur vet säljaren att du hittat grejerna?
De kan ju försvunnit hos auktionsförrättaren...
Citera
2020-03-02, 20:30
Medlem
Citat:
Det enda som står på deras sida är att man inte kan ångra ett bud.

Det där följer såklart alla, men verkar inte finnas några skyldigheter för det.

Har mejlat Klaravik bland annat och fråga just ang det där "Lagt bud ligger" Frågade vad dom rättsliga påföljderna var.. Dem hade stora problem att svara på den frågan, utan försökte slingra sig runt och påpeka massa andra saker "Du lägger inget bud om det inte finns pengar" och andra saker.

Så jag undrar, kan det bli några som helst rättsliga påföljder om man inte betalar varan man har vunnit?
Om någon annan är kunnig om det.
Citera
2020-03-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det där följer såklart alla, men verkar inte finnas några skyldigheter för det.

Har mejlat Klaravik bland annat och fråga just ang det där "Lagt bud ligger" Frågade vad dom rättsliga påföljderna var.. Dem hade stora problem att svara på den frågan, utan försökte slingra sig runt och påpeka massa andra saker "Du lägger inget bud om det inte finns pengar" och andra saker.

Så jag undrar, kan det bli några som helst rättsliga påföljder om man inte betalar varan man har vunnit?
Om någon annan är kunnig om det.

Vid en nätauktion har du ångerrätt, där gäller distansavtalslagen om du köper via ett företag.
Detta gäller dock inte auktion som hålls både över nätet och där du kan närvara fysiskt.
Vid en vanlig auktion eller nätauktion från privatperson gäller att du är bunden till ditt bud om du vinner.

Det är inte ett brott att bryta ett avtal och skita i att betala, de rättsliga följderna som du kan drabbas äv är således att du blir stämd och blir dömd att betala plus att du då så klart kommer få betala en del extra saker.
Om det tvistiga beloppet är under ½prisbasbelopp(23 650kr för 2020) så blir det sk förenklat tvistemål eller "småmål". I de fallen är det kraftigt begränsat vad man får betala utöver själva beloppet som tvistas över.
Är det inte ett småmål kan man bli tvungen att betala stora summor i rättegångskostnader om man förlorar.
Citera
2020-03-02, 21:15
Medlem
Kan någon svara på TS fråga istället för att svamla om massa andra saker? Om jag köper en byrå för 1000 kronor och när affären är avklarad och det gått så pass långt att jag fått hem sakerna och jag då upptäcker att det där i ligger silverbestick, guldsmycken, dyra klockor och en trasig fotboll har jag då någon skyldighet att lämna tillbaka dessa föremål till säljaren eller får han helt enkelt stå sitt kast och för evigt ångra att han är så urbota korkad?
Citera
2020-03-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vsakp
Kan någon svara på TS fråga istället för att svamla om massa andra saker? Om jag köper en byrå för 1000 kronor och när affären är avklarad och det gått så pass långt att jag fått hem sakerna och jag då upptäcker att det där i ligger silverbestick, guldsmycken, dyra klockor och en trasig fotboll har jag då någon skyldighet att lämna tillbaka dessa föremål till säljaren eller får han helt enkelt stå sitt kast och för evigt ångra att han är så urbota korkad?

Det beror på beskrivningen av det man köper.
Är beskrivningen av föremålet "Byrå" och inget annat, då är det byrån du köpt, inget annat.
Är beskrivningen "Byrå och innehåll" då ingår eventuellt innehåll.
Citera
2020-03-02, 22:36
Medlem
Citat:
Hej,

Om rubriken lyder.

tacksam för svar.

Du har köpt det som beskrivs vid försäljningen. Köper du en soffa har du köpt en soffa, inte plånboken som ramlat mellan kuddarna som säljaren missat.
Samma sak gäller här. Står det i beskrivningen enbart en lista på möbler har du köpt enbart möblerna, inte sådant som eventuellt kan vara kvarglömt i dem.
För att det som ligger i en möbel eller vad det nu är du köpt skall anses ingå skall det stå så i avtal eller objektbeskrivning.
Citera
2020-03-02, 22:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vsakp
Tycker svaren är så bra de kan bli.
Om det är saker av väldigt stort värde, borde dock lagen skydda säljaren tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in