2020-03-02, 10:10
Medlem
Limma skinkbits avatar
För mig betyder "Han dog i sviterna av cancer" att personen fick en dödlig följdsjukdom pga cancern eller dog för att kroppen hade blivit försvagad av sjukdomen och därmed inte klarade av en enkel förkylning.

Så används dock inte uttrycket i medierna. Idag skriver Aftonbladet "Stefan Lindqvist är död i sviterna av ALS". Förmodligen var det sjukdomen i sig själv som var en direkt orsak till dödsfallet...

Vad tycker ni? Vilken betydelse är rätt?
Citera
2020-03-02, 10:18
Medlem
”I sviterna av” betyder väl ”till följd av”?
Citera
2020-03-02, 12:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
”I sviterna av” betyder väl ”till följd av”?

Betyder egentligen »i följderna efter« alltså komplikationer efter en sjukdom eller olycka. Ett mycket tveksamt uttryck, speciellt om man använder det som beskrivning när det handlar om allvarliga sjukdomar.
När en person som har cancer eller ALS och dör bör det beskrivas som att personen dog i cancer eller i ALS.

Ett exempel där »sviterna« kan vara tillämpligt var när Ronnie Peterson 1978 skadades i en allvarlig olycka på Monzabanan som ledde till flera svåra benfrakturer. Detta ledde till fettemboli som ändade hans liv. Det var således en helt annan följdeffekt efter bilolyckan som ledde till döden.
Citera
2020-03-02, 13:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Betyder egentligen »i följderna efter« alltså komplikationer efter en sjukdom eller olycka. Ett mycket tveksamt uttryck, speciellt om man använder det som beskrivning när det handlar om allvarliga sjukdomar.
När en person som har cancer eller ALS och dör bör det beskrivas som att personen dog i cancer eller i ALS.

Ett exempel där »sviterna« kan vara tillämpligt var när Ronnie Peterson 1978 skadades i en allvarlig olycka på Monzabanan som ledde till flera svåra benfrakturer. Detta ledde till fettemboli som ändade hans liv. Det var således en helt annan följdeffekt efter bilolyckan som ledde till döden.

Precis så! Det där är helt i enlighet med min språkkänsla. Särskilt efter en olycka då man har vårdats en tid men sedan avlidit tycker jag "i sviterna..." passar ypperligt.
Citera
2020-03-03, 07:54
Medlem
Min fundering, är om uttrycket har något samband med svit som i en konungs svit, hans följe.

Och i så fall, det tror jag. Just som följet, hans eller hennes medföljande svans av närmaste adelsmän och medarbetare.

I en direkt efterföljande sjukdom, som sagts tidigare.
Citera
2020-03-03, 08:10
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, det finns väl många uttryck som, på det här sättet, inte är jättegenomtänkta.

Att ”hotbilden har höjts” hörde jag häromdan. En hotbild borde väl rimligen beskriva typ ”en sammanställning av vilka risker som befaras”.

Och det här med ”bara en tidsfråga innan …”. Jag är med på att ordet när kan var en tidsfråga. (Och att man kan vilja förtydliga att när bara är en tidsfråga”, eftersom när ju även kan vara en villkorsfråga.)

Men jag är fan inte med på att det innan en viss tidpunkt – i motsats till efter – kan råda ett tillstånd; som går under beteckningen tidsfråga. Eller att tidsfråga skulle kunna betyda typ ”en kort tidsrymd av okänd längd”.
Citera
2020-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Ja, det finns väl många uttryck som, på det här sättet, inte är jättegenomtänkta.

Att ”hotbilden har höjts” hörde jag häromdan. En hotbild borde väl rimligen beskriva typ ”en sammanställning av vilka risker som befaras”.

Va? Hotbilden är bilden du har av ett potentiellt annalkande hot.
Citera
2020-05-04, 13:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Språket förändras och nu med all rapportering om avlidna "i sviterna av Coronaviruset, av Covid19 osv" så är det väl den betydelsen som gäller idag. Alltså som direkt orsak av- cancer, covid19, ALS och så vidare.

Men kan man dö i sviterna av ett fall från 500 meter eller i sviterna av en avrättning i elektriska stolen? Det jag vill komma till är att det känns ändå som att det måste vara ett förlopp på åtminstone några dagar från insjuknande eller skada om uttrycket "i sviterna av" ska användas. Håller ni med?
Citera
2020-05-04, 13:39
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det jag vill komma till är att det känns ändå som att det måste vara ett förlopp på åtminstone några dagar från insjuknande eller skada om uttrycket "i sviterna av" ska användas. Håller ni med?

Ja. Nyhetsrapporteringen i samband med Wuhanviruset/Corona/nCoV2019/COVID-19/SARS-2 är ganska hårt politiskt vinklad. Om någon vill göra en granskning i efterhand ska de inte kunna, m h a tidningsartiklar, fastställa att någon har dött av COVID-19. Genom att skriva "i sviterna av" kan en journalist eller redaktör blockera den möjligheten. Att låta ordet ändra betydelse låter sig inte heller enkelt göras eftersom det är etymologiskt kopplat till det väldigt vanliga franska verbet suivre 'följa', 'följa efter' och därför bara kan ha den betydelsen som du tycker att det har.
Citera
2020-05-04, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Ja. Nyhetsrapporteringen i samband med Wuhanviruset/Corona/nCoV2019/COVID-19/SARS-2 är ganska hårt politiskt vinklad. Om någon vill göra en granskning i efterhand ska de inte kunna, m h a tidningsartiklar, fastställa att någon har dött av COVID-19. Genom att skriva "i sviterna av" kan en journalist eller redaktör blockera den möjligheten. Att låta ordet ändra betydelse låter sig inte heller enkelt göras eftersom det är etymologiskt kopplat till det väldigt vanliga franska verbet suivre 'följa', 'följa efter' och därför bara kan ha den betydelsen som du tycker att det har.

Tycker inte alls att nyhetsrapporteringen kring själva dödsfallen är vinklad. De räknar ju endast med viss eftersläpning. Något »i sviterna av« är ju inte alls aktuellt härvidlag.
Citera
2020-05-04, 14:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Att låta ordet ändra betydelse låter sig inte heller enkelt göras eftersom det är etymologiskt kopplat till det väldigt vanliga franska verbet suivre 'följa', 'följa efter' och därför bara kan ha den betydelsen som du tycker att det har.

Etymologi är visserligen intressant men hindrar inte betydelseförändring.

Var och en som har svenska som modersmål har dock samma rättigheter till att ha åsikter om språkets utveckling (eller avveckling!). Jag ogillar ovanstående betydelseförändring men kan motvilligt acceptera den.
Citera
2020-05-04, 14:44
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Var och en som har svenska som modersmål har dock samma rättigheter till att ha åsikter om språkets utveckling (eller avveckling!). Jag ogillar ovanstående betydelseförändring men kan motvilligt acceptera den.

Så sant!
Då behöver vi bara hitta en massa människor som vill ändra ordets betydelse. Jag tror inte journalisterna vill det. De lär nog snarare använda "i sviterna av" i enlighet med ordboksdefinitionen i alla andra sammanhang än just COVID-19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in