2020-02-29, 11:48
Medlem
Leipreachans avatar
Det verkar endast som människor som blir spöken. Djur borde väl också kunna bli? eller är dom själlösa?
Citera
2020-02-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Det verkar endast som människor som blir spöken. Djur borde väl också kunna bli? eller är dom själlösa?
Din fråga går inte att svara på då du utgår ifrån ett flertal obekräftade antaganden.
Det finns spöken.
Spöken är människor.
Det finns själar.
Djur har själar
Djur kan vara spöken.
Citera
2020-02-29, 12:45
Bannlyst
Ja har ett rådjursspöke som trakasserar mig...ser han utanför fönstret me lysande ögon.. fast frugan envisas med att det är ett verkligt rådjur, men ja vet att de är en gast.. hehe..

Mvh Johan
Citera
2020-02-29, 12:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej djur har ingen själ så det kan inte bli spöken. Djur har heller inget medvetande att inse vad som är rätt eller fel. De kan därmed inte anses skyldiga för vad de gjort i livet och straffas till att bli spöken.
Citera
2020-02-29, 13:00
Medlem
Nu tror jag inte på "spöken". Eller rättare sagt tror jag inte på något utan mer hållbara bevis, d.v.s. även om det skulle finnas "spöken", så innebär det ju inte att varje påstående om dessa spökens beskaffenhet är sanna - de flesta som tror på spöken tror sig även helt grundlöst veta vad exakt de är, t.ex. att de skulle vara "själar" (vad det nu är) istället för t.ex. något slags kvantfysiskt fenomen. Möjligtvis menar de att något endast kan vara ett spöke om det är "en själ" (vad exakt det nu är), men det brukar i så fall sällan formuleras klart och tydligt.

Men hur som helst, om jag utgår ifrån erfarenhet av att höra röster, igenkänningsbara fotsteg m.m. från personer som har dött, så har jag inte (och jag tror inte heller någon jag känner) varit med om det med människor som vi har känt och som har dött, men däremot har både jag och andra hört och känt igen de typiska ljuden av att landa på golvet, av springande steg m.m. från katter som vi har haft och som har dött. Så kort sagt har både jag och andra jag känner snarare varit med om att katter - snarare än människor - skulle "spöka".
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-02-29 kl. 13:03.
Citera
2020-02-29, 15:52
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej djur har ingen själ så det kan inte bli spöken...

Så du skulle säga att djur inte går att tränas eller ens att motiveras till beteenden som leder dem bort från fara alltså? ("Djur har heller inget medvetande att inse vad som är rätt eller fel.")

Det låter ungefär lika vansinnigt som att rutinmässigt, utan vidare bevisning, hävda att spöken finns.
Citera
2020-02-29, 15:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Så du skulle säga att djur inte går att tränas eller ens att motiveras till beteenden som leder dem bort från fara alltså? ("Djur har heller inget medvetande att inse vad som är rätt eller fel.")

Det låter ungefär lika vansinnigt som att rutinmässigt, utan vidare bevisning, hävda att spöken finns.

Djur är djur. Du käkar dom regelbundet om du inte är vegan. De har ingen själ. De kan inte bli spöken. Eller mer sant onda andar.
Citera
2020-02-29, 16:35
Medlem
I det okända brukar ju mediumen berätta om djur som kommer och besöker sina tidigare ägare. Verkar dock inte som om djuren direkt spökar eller ställer till oreda i alla fall.
Citera
2020-02-29, 17:10
Medlem
Krackhauss avatar
Jag tror det stannar vid energiavtryck som kan lämnas på platser där djur levt. Att de inte kan manifestera sig på samma sätt som människor kan pga. vår mer avancerade själ.
Citera
2020-02-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
I det okända brukar ju mediumen berätta om djur som kommer och besöker sina tidigare ägare. Verkar dock inte som om djuren direkt spökar eller ställer till oreda i alla fall.

Och programmet Det Okända är en enda stor bluff. Men vissa naiva tror ju på vad skit som helst....

Djur kan bli spöken precis lika mycket som människor, typ inte alls.... Då spöken bara är tomma påståenden och aldrig någonsin kunnat bevisas på något seriös acceptabelt sätt.
Citera
2020-02-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Människor kan inte bli spöken.
Citera
2020-03-01, 11:08
Medlem
prokaryotkungens avatar
Eftersom spöken inte låter sig bevisas, något som torde kunna expedieras till en ganska rask handläggning om vi ska se till myten om spöken som i tid och otid showar sig för de levande i någon slags "Look at me. I exist"-föreställning.
Således verkar det som att det är i spökenas egenintresse att bli uppmärksammade och deras existens bevisad, eller hur?
Enligt sagan kan spöken göra lite allt möjligt fysiskt och att sätta upp en inspelningsrigg där spökena får knacka Bjällerklang på ett andebord eller rassla Here Comes The Hotstepper med sina kedjor inför ett par tre oberoende forskarteam i blindexperiment vore ju en mer talande bevisning än att det dyker upp en kattkastande knäppis med ojämna mellanrum och hävdar "Jag såååg en svääävande skuggvarelse".

Så, kan inte tala för er andra men jag skulle gärna se fasta bevis från 2-3 olika oberoende team som med vetenskapliga metoder fångar exakt samma grej.
Vi människor vill veta om spöken finns. Spökena vill, enligt myten, att vi skall veta att de finns.

Så varför har inte detta lyckats bevisats ännu då?
Vi har ju ändå trott på spöken så länge och ändå inget fast bevis som håller.

Spökerier verkar vara beroende på individens förväntningar i situationen och vetenskapligt sett ouppfattbara och omätbara. (Om vi förbiser de patentmetoder som människor vars levebröd ligger i mytens vidarelevnad uppfunnit alltså)
Människans sinnen är riktigt urusla och vi har en hjärna som fyller ihop resten med det sekundlim och den eltejp den tidigare matats med. Tror du på spöken så var det spökena som spillde ut ditt glas med mjölk.

Så kan djur bli spöken?
Det är upp till din fantasivärld helt enkelt. ...Precis som alla spöken som någonsin rapporterats!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in