2020-02-28, 11:10
Medlem
Jag har tidigare fått diagnosen neuropati. Är mitt i en ms-utredning, men jag tror inte att det är ms jag har.

Nu verkar det väldigt neurologiskt på de symptom jag har, därav också utredningen på neurologen. Jag bara orkar inte riktigt vänta på alla resultat, då de tar så lång tid. Är det inte neurologiskt så vill jag gärna veta vad det kan vara, då jag har så stora smärtor hela tiden.

Besvären började för 2 år sedan.

Inleddes med brännande och stickande smärtor i underbenen och i anklarna, känselbortfall i tårna och i ena fotryggen.

Hade även som kramper i fotlederna så att de ryckte. Inte som vanlig kramp, mer som att musklerna är överspända och foten böjs inåt, och jag kan inte riktigt kontrollera detta. Musklerna på sidan av vaden (två st i varje vad, utsidan) är alltid hårda när man känner på dem. Det bränner och svider inne i musklerna och längre in.

Jag har små stickningar i huden i lår och vader, brännande smärtkänsla ovanpå huden på samma ställen där jag också saknar känsel. (ologiskt, men så är det)

Fick ett andra känselbortfall i somras, då halva benet. Är fortfarande nedsatt känsel i en del av smalbenet, men det har blivit mycket bättre.

Jag trodde en period att jag fått detta problem på något sätt av medicinering av elvanse och attentin, eller någon form av kompartment eller liknande, då det kom i samband med att jag började med medicinerna, men besvären har inte minskat sedan jag slutade med medicinerna. (7 månader sedan nu)
Citera
2020-02-28, 11:13
Medlem
I övrigt;

Har ett diskbråck på c3 c4-nivå och en skada på c4, skadan är gammal.

Har en (tarlovs) cysta inne i ryggraden vid s2 s3.
Citera
2020-02-28, 11:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det låter ju neurologiskt pga kramperna. Känslobortfall kan man ju få av diskbråck, men kramper har jag inte hört talas om vid diskbråck. Men jag kan ha fel i den frågan.

Varför tror du det inte är en neurologisk sjukdom? Det finns ju andra neurologiska sjukdomar än ms.
Citera
2020-02-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det låter ju neurologiskt pga kramperna. Känslobortfall kan man ju få av diskbråck, men kramper har jag inte hört talas om vid diskbråck. Men jag kan ha fel i den frågan.

Varför tror du det inte är en neurologisk sjukdom? Det finns ju andra neurologiska sjukdomar än ms.

Jo, jag vet att det finns andra. Men tror inte det är ms pga att jag hittills inte har den typen av lesioner. Har ett par förändringar i hjärnan, men de är inte ms. Har precis gjort en mer detaljerad röntgen av ryggmärgen som jag väntar på svar på. Har gjort ryggmärgsprov med igår.

Enligt en läkare (inte neurolog) så kan inte diskbråck i nacken ge symptom i benen. Vet heller inte om det alltid är så.

Jag tror man kan få vissa neurologiska symptom om man har diskbråck, men det stämmer ju isf inte med att det sitter i nacken.

Har överaktiva reflexer också, fast bara i fötter och knän. Undrar om man kan få det av någon annan anledning än en neurologisk.

Skälet att jag undrar är för att jag inte står ut med tiden det tar att få en behandling för vad det nu är. är det något annat kan man kanske göra nåt åt saken.
Citera
2026-06-18, 21:15
Medlem
Tjenare mannen!
Jag har haft liknande symptom som har dykt upp senaste månaderna och de har inte hittat något fel förutom en cysta i s2-s3 som läkarna inte tycker orsakar problemen.

Hur mår du idag? Har det blivit bättre? Gjorde du något speciellt för problemen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in