2020-03-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
En helt vanlig grådaskig aktie som kan åtminstone generera nån form av avkastning, har klurat ut ett sätt att rida på topparna och den aktien brukar synka med topp/botten med en annan också grådaskig historia, nåväl företaget köper mycket grejer från kina så de har nog en bit kvar till de nått botten

De grådaskiga aktierna är inte de sämsta...
Citera
2020-03-07, 20:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du säger att det är enkelt att klå index men du vågade inte anta utmaning. Eller rättare sagt, först antog du utmaningen men du backade när jag skrev att den kursen vi utgår ifrån vid affärer är den som gäller när man skriver i tråden. Dvs. när din möjlighet att fantisera ihop affärer togs bort. Skämskudde fram

Jag håller med dig. Ska man syssla med indexfonder någorlunda lyckosamt, är det inte "day-trading" man håller på med normalt, handlar om att kunna "pricka in" stora världsomvälvningar. (I princip världskriser). Då ska man sälja "allt", och när börsen nått "bottenläge" köpa tillbaka, och så att säga "rida på uppgången". Har funkat bra för mig hittills.

Skit samma egentligen vad för skit världen drabbas av, terrorister mot WTC, Brexit eller Corona, har man fingertoppskänsla kan man garanterat göra pengar på "andras olycka".
Citera
2020-03-07, 20:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jaså, vi har haft både hög avkastning och höga räntor tidigare.
Tvärtom. Förutom för vissa korta perioder så har alla värderingsmått varit lägre än vad de har varit de senaste 7-8 åren, och ändå har börsen stigit så som den har gjort.

Om du vill lära dig mer kan du se här. https://www.multpl.com/
Citera
2020-03-07, 20:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Tvärtom. Förutom för vissa korta perioder så har alla värderingsmått varit lägre än vad de har varit de senaste 7-8 åren, och ändå har börsen stigit så som den har gjort.

Kolla in perioden 1983 - 2000 och återkom.
Citera
2020-03-07, 20:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tror du att du motsäger något jag skrivit, vadå i så fall?

Motsäger inte, håller väl snarare med med "modifikation":
Högt ränteläge behöver inte betyda kassa börskurser, om räntan/avkastningen är avdragsgill mot progressiv inkomstskatt. (Det var i princip så jag blev förmögen en gång i tiden).

Corona går över, men som idé gällande placeringar av kapital, är den inte alls dum.
(KÖPLÄGE!)
Citera
2020-03-07, 20:16
Medlem
Citat:

Om det du säger är att börsen är högt värderad, att man betalar mer för en vinstkrona, så beror väl det på låga räntor eller? Det finns ingen annanstans att ta vägen med pensionspengar osv.
Citera
2020-03-07, 20:18
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Kolla in perioden 1983 - 2000 och återkom.
Skriv själv ut vad du syftar på för en gångs skull istället för torra oneliners. Om du syftar på perioden 97-2000 så har jag använt den perioden flera gånger i tråden för att visa hur skevt det var.

Övrig tid så var värderingarna klart lägre och räntan högre.
Citera
2020-03-07, 20:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Om det du säger är att börsen är högt värderad, att man betalar mer för en vinstkrona, så beror väl det på låga räntor eller? Det finns ingen annanstans att ta vägen med pensionspengar osv.
Ja det är det jag säger. Därför är det så svårt att jämföra med perioden innan It-kraschen exempelvis.
Citera
2020-03-07, 20:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skriv själv ut vad du syftar på för en gångs skull istället för torra oneliners. Om du syftar på perioden 97-2000 så har jag använt den perioden flera gånger i tråden för att visa hur skevt det var.

Övrig tid så var värderingarna klart lägre och räntan högre.

Den perioden motsäger ditt påstående om att hög avkastning inte är möjligt utan de låga räntor vi har nu.
Citera
2020-03-07, 20:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Den perioden motsäger ditt påstående om att hög avkastning inte är möjligt utan de låga räntor vi har nu.
Då har du tolkat det fel. Den förra användaren tolkade det rätt. Vi är beredda att investera till betydligt högre multiplar än historiskt, eftersom räntan är så låg i jämförelse med historien.
Citera
2020-03-07, 20:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det var inte det påståendet jag invände emot utan att det du skrev att vi inte kunde haft hög avkastning på börsen med högre räntor.

Du har helt enkelt tolkat mitt inlägg fel, inget mer med det.
Citera
2020-03-07, 20:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har helt enkelt tolkat mitt inlägg fel, inget mer med det.

Så här skrev du:

Citat:
Hade folk bara fått några procent i avkastning på annat så hade det inte varit det köpsuget och börserna hade aldrig stigit så de senaste 7-8 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in