Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Spridningen, inte typen eller vad den orsakar. Spanska sjukan var extremt dödlig i andra och tredje omgången men det är inte det jag avsåg. Jag tänker på hur det börjar poppa upp fler och fler fall i fler och fler länder. Viruset finns nu på varje kontinent utom antarktis så WHO får det svårare och svårare för varje dygn att motivera varför de INTE skall deklarera pandemi.
Jo, eller vilken annan virusspridning som helst då. Jag har inte riktigt fattat vad själva grejen är.
Folk är livrädda för ett virus som till största del bara drabbar multisjuka äldre (en patientgrupp som riskerar att avlida av en mängd andra virussjukdomar) samtidigt som man ignorerar reella hot som multiresistenta bakterier. Det här är en produkt av medie- och informationssamhället. Som jag skrev tidigare. Sker det ett omfattande terrordåd eller en omfattande konflikt kommer det här prioriteras ner snabbare än ögat.
Den stora läxan av det här blir förhoppningsvis att mänskligheten begriper att man inte kan stänga ner hela världen på grund av en pandemi av det här snittet. Det är
orimligt! Jag kan ju ha fel och att det här eskalerar, men det känns faktiskt inte särskilt sannolikt.