2020-03-03, 08:55
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det mest oroväckande är att den här smittspridningen liknar tidigare pandemier som asiaten, spanska sjukan. Om mönstret går igen så kommer vi se exponentiell tillväxt på antalet smittade ganska snart och då skiter investerarna ner sig ordentligt.

Jag kan ha fel men är beredd att ta risken att tappa vinst. Ligger helt likvid åtminstone in i slutet av april då det känns alldeles för osäkert nu.

Hur menar du att den liknar spanska sjukan?
Citera
2020-03-03, 08:57
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kika omx30... den har backat 1.2 % de senaste fem åren

Kika SIXRX så du får med utdelningen också.
34,78% upp.
Citera
2020-03-03, 09:04
Medlem
JustinTrudeaus avatar
USA går alltså upp nästan 5% och Asien börserna klarar knappt 1% uppgång dagen efter. Känns snarast som ett svaghetstecken. Skulle inte förvåna mig och Europa inte ens grejar 1% uppgång idag.
Citera
2020-03-03, 09:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hur menar du att den liknar spanska sjukan?

Spridningen, inte typen eller vad den orsakar. Spanska sjukan var extremt dödlig i andra och tredje omgången men det är inte det jag avsåg. Jag tänker på hur det börjar poppa upp fler och fler fall i fler och fler länder. Viruset finns nu på varje kontinent utom antarktis så WHO får det svårare och svårare för varje dygn att motivera varför de INTE skall deklarera pandemi.
Citera
2020-03-03, 09:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kika omx30... den har backat 1.2 % de senaste fem åren

Amatörmisstag att kolla på ett icke utdelningsjusterat index som dessutom bara har med 30 aktier. En tidshorisont på 5 år är också för kort för att mäta normal avkastning. Tre misstag alltså.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-03-03 kl. 09:13.
Citera
2020-03-03, 09:15
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Spridningen, inte typen eller vad den orsakar. Spanska sjukan var extremt dödlig i andra och tredje omgången men det är inte det jag avsåg. Jag tänker på hur det börjar poppa upp fler och fler fall i fler och fler länder. Viruset finns nu på varje kontinent utom antarktis så WHO får det svårare och svårare för varje dygn att motivera varför de INTE skall deklarera pandemi.

Jo, eller vilken annan virusspridning som helst då. Jag har inte riktigt fattat vad själva grejen är.

Folk är livrädda för ett virus som till största del bara drabbar multisjuka äldre (en patientgrupp som riskerar att avlida av en mängd andra virussjukdomar) samtidigt som man ignorerar reella hot som multiresistenta bakterier. Det här är en produkt av medie- och informationssamhället. Som jag skrev tidigare. Sker det ett omfattande terrordåd eller en omfattande konflikt kommer det här prioriteras ner snabbare än ögat.

Den stora läxan av det här blir förhoppningsvis att mänskligheten begriper att man inte kan stänga ner hela världen på grund av en pandemi av det här snittet. Det är orimligt! Jag kan ju ha fel och att det här eskalerar, men det känns faktiskt inte särskilt sannolikt.
Citera
2020-03-03, 09:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Det mest oroväckande är att den här smittspridningen liknar tidigare pandemier som asiaten, spanska sjukan. Om mönstret går igen så kommer vi se exponentiell tillväxt på antalet smittade ganska snart och då skiter investerarna ner sig ordentligt.

Jag kan ha fel men är beredd att ta risken att tappa vinst. Ligger helt likvid åtminstone in i slutet av april då det känns alldeles för osäkert nu.

Corona är ju inte direkt lik spanska sjukan.. Spanskan tog livet av unga män i stor omfattning och älfre och barn klarade sig bättre.

90 000 smittade i går uppskattades det till världsomfattande och 3000 döda dey är runt 3% dödlighet
om 100 000 000 smittas blir det 3 milj döda en droppe i havet och inget som crashar världsekonomin.
Bakåt ja på kort sikt och kanske 1 eller 2 års återhämtning. Sedan är det funn fart igen.

Bättre då att köpa in sig i företag som satsar på energieffektiva internet lösningar..
Citera
2020-03-03, 09:23
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Inte du heller.

Nej, men indikationer finns. Det är bara i början av pandemin och börsen har skakat rejält världen över. Detta kommer få enorma konsekvenser när tillverkning ligger nere, städer isoleras osv. Titta bara på OECD rapporten som kom igår!
Citera
2020-03-03, 09:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Corona är ju inte direkt lik spanska sjukan.. Spanskan tog livet av unga män i stor omfattning och älfre och barn klarade sig bättre.

90 000 smittade i går uppskattades det till världsomfattande och 3000 döda dey är runt 3% dödlighet
om 100 000 000 smittas blir det 3 milj döda en droppe i havet och inget som crashar världsekonomin.
Bakåt ja på kort sikt och kanske 1 eller 2 års återhämtning. Sedan är det funn fart igen.

Bättre då att köpa in sig i företag som satsar på energieffektiva internet lösningar..

Det viktiga är effekterna av åtgärderna. Halva Kina har stått still i flera veckor, detta kommer helt garanterat synas i företagens rapporter för Q1 och Q2 även om allt återgick till det normala imorgon..

Själva viruset är egentligen inte så farligt nej men i dagens samhälle där information tar sig runt jorden på millisekunder så kräver folk åtgärder oavsett om det är sans och balans bakom eller inte.
Citera
2020-03-03, 09:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det viktiga är effekterna av åtgärderna. Halva Kina har stått still i flera veckor, detta kommer helt garanterat synas i företagens rapporter för Q1 och Q2 även om allt återgick till det normala imorgon..

Själva viruset är egentligen inte så farligt nej men i dagens samhälle där information tar sig runt jorden på millisekunder så kräver folk åtgärder oavsett om det är sans och balans bakom eller inte.

Ja så är det och för de ekonomiska konsekvenserna är det inte primärt dödligheten som är avgörande, åtminstone inte på kort sikt, utan det är mer att samhället stängs igen eftersom vi inte accepterar riskerna med att hålla det öppet. Om folk inte går till jobbet, inte reser osv så får det ekonomiska konsekvenser oavsett hur många eller vilka som dör.
Citera
2020-03-03, 09:35
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Den stora läxan av det här blir förhoppningsvis att mänskligheten begriper att man inte kan stänga ner hela världen på grund av en pandemi av det här snittet. Det är orimligt! Jag kan ju ha fel och att det här eskalerar, men det känns faktiskt inte särskilt sannolikt.

Det gäller att ha fler saker i huvudet än att stirra sig blind på enkom dödstal. I Lombardiet har de 1 254 positiva fall, varav 478 är inlagda på sjukhus, respektive 127 människor som kräver intensiv sjukvård.

I Sverige har vi totalt 500 intensivvårdsplatser som skall täcka alla vårdbehov utöver corona-viruset.

Är det verkligen så svårt att räkna ut konsekvenserna om man inte sätter in drakoniska åtgärder såsom karantän och flygresor?

Källa: https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/02/news/cornavirus_italia_nave_comandante-250007023/?fbclid=IwAR3D7Cj8UFLLyOn9UY6gwWNdpyDMgL7JfyE0qd1h T_pK2BUXU7wp9g4maCU
Citera
2020-03-03, 09:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej, men indikationer finns. Det är bara i början av pandemin och börsen har skakat rejält världen över. Detta kommer få enorma konsekvenser när tillverkning ligger nere, städer isoleras osv. Titta bara på OECD rapporten som kom igår!

Marknaden bedömer det inte så uppenbarligen, konsekvenser ja men inte enorma konsekvenser för då skulle vi fått större börsfall. Man kan visserligen spekulera kring att vi kommer få det, och personligen tror jag på ytterligare nedgång innan det vänder upp på allvar, men om vi förhåller oss till läget idag så håller marknaden inte med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in