2020-03-15, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
så du tror börsen kommer sjunka -43%?

det har jag faktiskt svårt att tro.
-5% till, ok

om det sjunker till -50 så ska jag åka till tibet och bli munk
Tror inte 43% kommer räcka, 2000 var nergången ca70% och 2008 ca50%.

Denna kris kommer mer likna 2000.
Citera
2020-03-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
så du tror börsen kommer sjunka -43%?

det har jag faktiskt svårt att tro.
-5% till, ok

om det sjunker till -50 så ska jag åka till tibet och bli munk

Börsen sjönk mer än 50 procent från toppen, både 2000 och 2008 så det är inte det minsta osannolikt.
Citera
2020-03-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

2000 var en dubbelsmäll. Först sprack IT-bubblan, sedan när börsen precis börjat återhämta sig kom 9/11 och världen gick i krig. Det är två krascher som samverkar.

Det är nog så, att detta inte liknar något annat.
Citera
2020-03-15, 08:35
Medlem
Citat:

Ja, alla gör klokt i att hålla sig borta från börsen de närmaste månaderna. Ett riktigt minfält i nuläget.

Hela väst är lamslaget på ett sätt som aldrig tidigare setts i modern tid. 2000 berodde i grunden på en bubbla och övervärdering. 2008 berodde på bankkrisen. Den här gången är det grunden för den fria rörligheten som hotas på ett okontrollerat sätt, vilket är ett mycket större hot, då det inte går att skaka av sig på samma sätt.

Även om alla skulle vaccineras imorgon kommer detta få skadeverkningar lång tid framöver. De skador som redan skett får förljdeffekter på ekonomin. Människor har dessutom förändrat sitt beteende i en icke-kommersialistisk och icke-globalistisk riktning.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-15 kl. 08:38.
Citera
2020-03-15, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
2000 var en dubbelsmäll. Först sprack IT-bubblan, sedan när börsen precis börjat återhämta sig kom 9/11 och världen gick i krig. Det är två krascher som samverkar.

Du tycker inte oljekris och global pandemi är 2 kriser?
Citera
2020-03-15, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag önskar att du får rätt, vad baserar du det på dock? Jag tror tyvärr det kommer fortsätta ner baserat på händelseutvecklingen bara de senaste dygnen.. Det har kommit massor av negativa nyheter men ingenting positivt tyvärr, därav att jag tror det blir fortsatt resa söderut på alla börser med avbrott för en och annan tjurfälla.
Nu mer än någonsin kär det omöjligt för börserna att gå ner. Det ligger tiotusentals miljarder på obligationsmarknaden som har negativ ränta. De MÅSTE in i aktiemarknaden för det finns inget alternativ. Var ska de parkera sina pengar?

Tro mig när jag säger att uppgången blir nästan lika kraftig. Att vi steg hela tiden i höstas är för att smart money blrjat med portfolioskiftet. När euron rasar mot dollarn så vill alla röra sig mot dollarn för att det finns en valutaeffekt. Har man inte köpt på sig stora bolag i usa (för det är där stora pengar parkerar) så ska man göra det väldigt snart. Jag akämtar inte när jag söger att vi kan se 35000 i dow jones nästa år.
Citera
2020-03-15, 08:41
Medlem
Citat:
Du tycker inte oljekris och global pandemi är 2 kriser?

Vad är det för oljekris? Den billiga oljan stimulerar ekonomin för de flesta.

Att oljan är billig är främst ett resultat av virusutbrottet.
Citera
2020-03-15, 08:42
Medlem
Citat:

Sannolikt är detta den värsta kraschen i mannaminne och kommer inte trumfas under vår livstid.

År 2000 var det en bubbla i aktier och fallet var tungt, då sänkte man räntan och folk kunde låna och starta en ny bubbla i fastighetsmarknaden, fallet blev tungt. Nu har pengar varit gratis i tio år och vi har en bubbla i ALLA tillgångar. Som om det inte vore nog kommer en pandemi och lamslår produktionen i hela världen. Folk som tror att vi kommer återhämta oss från detta är mer än lovligt naiva och borde omyndighetsförklaras. Frågan är inte om utan hur jävligt det blir.
Citera
2020-03-15, 08:43
Medlem
Citat:

Trippelsmäll egentligen eftersom SARS kom när börsen skulle börja återhämta sig.
Citera
2020-03-15, 08:50
Medlem
Citat:
Vad är det för oljekris? Den billiga oljan stimulerar ekonomin för de flesta.

Att oljan är billig är främst ett resultat av virusutbrottet.

Vad händer med alla de oljebolag som inte går med vinst på dessa låga nivåer? Ryssarna hävdar att de klarar sig mellan 6-10 år på priser runt $30, där kan vi räkna med att de flexar duktigt och kanske 2-5 år är mer rimligt. Hela Saudiarabiens ekonomi vilar på oljan och med tanke på IPOn av Aramco kan vi gissa att statsfinanserna ser sisådär ut....

edit: att oljan är billig är också en produkt av att Ryssland inte gick med på OPECs krav på produktionssänkningar.
Senast redigerad av Nemeiska-Lejonet 2020-03-15 kl. 08:52.
Citera
2020-03-15, 08:59
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
en del branscher är nog kaputt för överskådlig tid, kanske föralltid, som tex. internationella kryssningar.
Sluta nu. Klart det är jobbigt just nu men om några år finns vaccin och allt är tillbaka som vanligt.
Citera
2020-03-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Vad händer med alla de oljebolag som inte går med vinst på dessa låga nivåer? Ryssarna hävdar att de klarar sig mellan 6-10 år på priser runt $30, där kan vi räkna med att de flexar duktigt och kanske 2-5 år är mer rimligt. Hela Saudiarabiens ekonomi vilar på oljan och med tanke på IPOn av Aramco kan vi gissa att statsfinanserna ser sisådär ut....

edit: att oljan är billig är också en produkt av att Ryssland inte gick med på OPECs krav på produktionssänkningar.

Om du kikar på oljepriset har vi varit på de här nivåerna tidigare, 2016 senast. I det läget torde högkostnadsproducenterna fått ge vika. Då var texasoljan t o m under 30.

Skifferoljan är ju kortsiktig. Vid ett lågt pris stoppar man nyproduktionen av hål,så minskar tillgången.

Vi får väl se vad ryssen lyckas förhandla fram, Putin sitter i ett bra läge.

Men oljepriset är tveeggat, normalt sett är nog låga priser bättre än höga för ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in