2020-03-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Sitt still i båten när båten läcker

Inte bara läcker, nu har båten fullständigt havererat!
Citera
2020-03-12, 13:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Inte nog med livbåtar så någon måste gå ned med skeppet. Verkar bli småspararna. En del av dom har börjat sälja idag dock.
Citera
2020-03-12, 13:23
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:

Klart det är mest optimalt att kliva av innan krasch och kliva på i botten men i verkligheten vet man först efteråt när detta var. Många som klivit av nu kommer missa nästa uppgång och antagligen förlora mer på det än på vad de hade gjort om de suttit still i båten. Jag har backat strax över 50k i år men har inte ”förlorat” pengarna förrän jag säljer och plockar ut pengarna. Något jag inte behöver göra eftersom jag har en kontantbuffert.
Citera
2020-03-12, 13:36
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvesteraMera2020
Klart det är mest optimalt att kliva av innan krasch och kliva på i botten men i verkligheten vet man först efteråt när detta var. Många som klivit av nu kommer missa nästa uppgång och antagligen förlora mer på det än på vad de hade gjort om de suttit still i båten. Jag har backat strax över 50k i år men har inte ”förlorat” pengarna förrän jag säljer och plockar ut pengarna. Något jag inte behöver göra eftersom jag har en kontantbuffert.

Samtidigt lär det en väääääldigt lång tid innan du har återhämtat dig...

Personligen så fattar jag inte hur folk inte kan sälja, vi går mot helt oprövade vatten, ingen vet hur detta ska sluta. Du kan inte liksom få folk att spendera mer pengar genom dom vanliga stimulanser, detta är något helt nytt.
Citera
2020-03-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag var ju en av de som blev mobbad i tid och otid för att jag sålde allt i okt 2018.. känner mig rätt nöjd nu 🙂

Jag sålde rubb och stubb sista veckan i januari i år. Det tackar jag gudarna för
Senast redigerad av TakeThisThingBack 2020-03-12 kl. 13:47.
Citera
2020-03-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic

Personligen så fattar jag inte hur folk inte kan sälja, vi går mot helt oprövade vatten, ingen vet hur detta ska sluta. Du kan inte liksom få folk att spendera mer pengar genom dom vanliga stimulanser, detta är något helt nytt.

Har inte Trump haft vissa åtgärder redan som inte gick så bra?

Man vet inte heller vilka företag som kommer att gå i konkurs nu heller. Är en som just börjat fundera på aktivitet på börsen. Men hann inte in vilket känns som en lättnad på sätt och vis. Det hela är ju tragiskt på det stora hela.
Citera
2020-03-12, 13:48
Medlem
Citat:

Jag gick ur i februari, men tveksamt om jag skulle gå ur nu. Sitter man kvar kommer man få ta del av all uppgång, går man ur är risken att man inte går in vid rätt tillfälle. Pengarna har ju inte försvunnit, folk sitter likvida, när oron är över kommer börsen gå upp snabbt. Räcker med att ett vaccin kommer ut så kan det gå fort uppåt igen. Å andra sidan lär det dröja några månader innan uppgången kommer. Värt att komma ihåg är att om börsen tappat 50% så måste den sen öka med 100% för att man ska vara tillbaka på urpsrungsnivån.
Citera
2020-03-12, 13:52
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:

Kanske. Jag fortsätter månadsspara som tidigare. Förr eller senare så vänder det förhoppningsvis. Historiska data är på min sida. Hoppas framtiden också är det. Sitter inte belånad och står inte i begrepp att köpa bostad eller något annat stort. Hade antagligen bara köpt onödiga prylar för pengarna annars.
Citera
2020-03-12, 13:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kommer du få ett mail där det står att nu har vi nått botten? Eller hur kan du veta när botten är nådd? Det vet man bara då man tittar i backspegeln, eller vet ni något som vi andra inte vet? Det kan finnas många falska signaler och börsen kan både agera tidigare och senare på rykten och nyheter än vad man tror. Ta bara hur denna kraschen kom. Viruset hade stängt ner kina i 2 månader och en pandemi var oundviklig, börsen sket i detta i 2 månader för helt plötsligt få panik. Lika obegripligt kan uppgången starta, den kan starta imorgon.

Givetvis gör man detta efter eget förnuft och på känn. Botten är inte nådd än. Att pricka in (och köpa vid) den exakta bottnen är i princip omöjligt, men man kan vara nöjd om man köper i närheten av bottnen. Blir det en uppgång, som du säger "i morgon" är det sannolikt en falsk botten:
Market bottom

A market bottom is a trend reversal, the end of a market downturn, and the beginning of an upward moving trend (bull market).
It is very difficult to identify a bottom (referred to as "bottom picking") before it passes. The upturn following a decline may be short-lived and prices might resume their decline. This would bring a loss for the investor who purchased stock(s) during a misperceived or "false" market bottom.

Baron Rothschild is said to have advised that the best time to buy is when there is "blood in the streets", i.e., when the markets have fallen drastically and investor sentiment is extremely negative.

https://en.wikipedia.org/wiki/Market_trend#Bear_market

Rotschilds råd att det är köpläge "när blod flyter på gatorna", där är vi inte riktigt än.
När marknaden på något sätt får indikationer på något positivt, vänder marknaden uppåt.
Vi har inte sett något positivt i världsutvecklingen som tyder på att en vändning kommer att ske.

När kurserna vände uppåt för en vecka sedan, trodde jag att jag missat köpläget, men det var en false bottom. Skulle det här vara en enkel konst, skulle alla vara vinnare på börsen...
Citera
2020-03-12, 13:53
Medlem
Ungefär nu är 2019 års uppgång utraderad, det som står i det Oranga kuvertet kan de flesta glömma...
Citera
2020-03-12, 13:53
Medlem
OMX Stockholm 30 gick ner på 1398 och vände. Lägsta på hur många år??
Citera
2020-03-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnbabyjohn
OMX Stockholm 30 gick ner på 1398 och vände. Lägsta på hur många år??

Typ sommar 2016
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in