2020-06-25, 16:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men det sista tror jag kommer att motbevisas redan i år. Och jag har satsat mina egna pengar på det. Och även 70% av Nordnets kunder.
Det finns dock ett problem. Ett stort problem. Ett känt citat från Keynes nära hundra år sedan beskriver problemet kort och koncist. Alla som har investerat en längre tid kan citatet utantill så jag behöver inte upprepa det här.
Citera
2020-06-25, 16:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Naturligtvis.

Hur analyserar du, nu igen?
Dagens läge? Kostnaderna och intäktsminskningarna efter corona är nu beräknade till 0 av aktiemarknaden i USA och Sverige. Jag tror inte detta är sant, det kommer att ta 4-5 år för många länder och företag att återhämta sig, vissa branscher är för alltid förstörda. Börsvärdena är alltså omotiverat höga och man ska inte köpa nu. Varken indexfonder eller något annat.
Citera
2020-06-25, 16:59
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Dagens läge? Kostnaderna för corona är nu beräknade till 0 av aktiemarknaden i USA och Sverige. Jag tror inte detta är sant, det kommer att ta 4-5 år för många länder och företag att återhämta sig, vissa branscher är för alltid förstörda. Börsvärdena är alltså omotiverat höga och man ska inte köpa nu.
Du utgår alltså från att börsen var rätt värderad tidigare och är nu felvärderad.

Fast du tyckte ju även innan viruset att börsen var felvärderad.
Citera
2020-06-25, 17:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du utgår alltså från att börsen var rätt värderad tidigare och är nu felvärderad.

Fast du tyckte ju även innan viruset att börsen var felvärderad.
September 2019 till februari hade en kraftig uppgång som inte kunde motiveras av att företagen gick bättre med högre vinster. Helt enkelt en bubbla, som man kan se i alla diagram som visar P/E eller P/S 10-20 år tillbaka i tiden. Bubbeltoppen 20 februari var bra nära IT-bubbeltoppen 2000 som var otäck.

Dagens USA- och Stockholmsbörs har med råge passerat det läge som jag redan innan fann omotiverat högt. Sannolikheten för en sänkt börs är alltså ännu större nu är i t.ex december 2019 enligt mig.

Som brasklapp till ovanstående kan ingen veta var dagens börser befunnit sig om inte corona kommit.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-25 kl. 17:07.
Citera
2020-06-25, 17:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Tror tvärtom, tror på en röd vecka överlag. Men väldigt svårbedömt just nu så vi får se.

Det ser som sagt ut som konsolidering på 4h och 1d så det är bäst att inte tro särskilt mycket för tillfället. Detta blir särskilt påtagligt när OMXS30 går från -0.5% till +1% under samma dag.

Om man bottenfiskade, alltså försöker köpa bottnar, skulle man annars söka efter någon typ av extrema värden för 30min och 1 timme (helst 1h), men några sådana kommer inte riktigt. Kort skulle man kunna påstå att börsen trollar/lurar investerarna för tillfället (men det blir vild spekulation).

Konsolidering blir annars tydligt om man ser på de kortare medelvärdena som EMA10 och 21. När dessa får kryss ganska korta perioder efter varandra så är det nästan alltid konsolidering.

Här är en linjegraf på 4h med endast EMA10+21 (lila) samt SMA200 (gult) som visar ovan ganska tydligt:
https://i.imgur.com/EGBefoQ.png
S&P500 (SPX500USD)

Ovan visar också ganska tydligt att bottenfiskarna i tråden verkar försvunnit för dessa skulle förmodligen vara något mer benägna än ej att köpa kring nivåerna där SMA200 testas..
Citera
2020-06-25, 17:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det beror väl som vanligt mest på om underliggande trend är stark eller svag hur nyheter tas emot och hur mycket dom påverkar.

Jag vet inte vad dina siffror säger men jag som går mest på känsla upplever att vi är lite i ett vacum just nu och att det inte behövs allt för mycket för att dra igång en korrigering neråt om det inte fortsätter lunka på i sakta takt uppåt.

Kraftiga fortsatta uppgångar tror jag i alla fall inte på.

Det finns ingen analys att göra om man går på den dagliga datan och trenderna. Där är det nämligen så att kursen för t ex S&P500 är tydligt över de flesta medelvärden, dvs vi befinner just nu i en tjurtrend.

Det som gör att man kan börja tro annat är att t ex kursen handlas under EMA21 för tillfället. Sådant kan dock inträffa i olika lokala kluster under ett par dagar utan att det nödvändigtvis betyder att det går åt skogen.

Jag blir mer björn än tjur när EMA10 korsar EMA21 uppifrån på dagliga dock, detta då det är något som sällan händer.

Se denna enkla linjegraf med kryss utmärkta (röda cirklar) för EMA10/21 som ganska tydligt illustrerar det ovan:
https://i.imgur.com/wIn4kRC.png
S&P500, dagliga (SPX)
Citera
2020-06-25, 19:05
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Ganska zaggigt på börsen nu, dom flesta har nog sålt av innan semestern. Är det någon som tror på någonting fantastiskt kommer hända närmaste månaden? Jag funderar på att sälja allt i morgon och eventuellt gå in igen efter sommaren.
Citera
2020-06-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Ganska zaggigt på börsen nu, dom flesta har nog sålt av innan semestern. Är det någon som tror på någonting fantastiskt kommer hända närmaste månaden? Jag funderar på att sälja allt i morgon och eventuellt gå in igen efter sommaren.
Kommer ju en massa q2 rapporter snart, många kommer nog vara värre än väntat, vissa kan nog briljera (är själv rätt så förväntansfull inför Getinge och Telia).
Citera
2020-06-25, 20:55
Medlem
Citat:
September 2019 till februari hade en kraftig uppgång som inte kunde motiveras av att företagen gick bättre med högre vinster. Helt enkelt en bubbla, som man kan se i alla diagram som visar P/E eller P/S 10-20 år tillbaka i tiden. Bubbeltoppen 20 februari var bra nära IT-bubbeltoppen 2000 som var otäck.

Dagens USA- och Stockholmsbörs har med råge passerat det läge som jag redan innan fann omotiverat högt. Sannolikheten för en sänkt börs är alltså ännu större nu är i t.ex december 2019 enligt mig.

Som brasklapp till ovanstående kan ingen veta var dagens börser befunnit sig om inte corona kommit.

Jag håller med dig i sak. Men oavsett om man tycker det är vettigt eller inte bör man också beakta den rekordlåga räntan som inte verkar stiga under överskådlig tid. Samt riksbankernas rekordstora stimulanser. Detta gör att värderingsmultiplarna inte kan jämföras rakt av med dåtidens.
Citera
2020-06-25, 20:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jag håller med dig i sak. Men oavsett om man tycker det är vettigt eller inte bör man också beakta den rekordlåga räntan som inte verkar stiga under överskådlig tid. Samt riksbankernas rekordstora stimulanser. Detta gör att värderingsmultiplarna inte kan jämföras rakt av med dåtidens.
Detta finns och är naturligtvis största orsaken till bubbelvärderingarna. Jag kan lova att aktiekurserna fullt ut tagit höjd för detta, så det kan bara gå neråt. Räntan kan inte bli ännu lägre och större stimulanser än under corona kommer aldrig att finnas.
Citera
2020-06-25, 21:22
Medlem
Hur långt kan Spotify gå, hur högt kan Tesla, Apple, Netflix och andra tech bolag nå egentligen?
Ponera att 5G nätet byggs ut i planerad takt; Det skulle väl innebära att att teknikbolagen ovan får ännu bättre luft under vingarna....
Citera
2020-06-25, 21:22
Medlem
Citat:
Detta finns och är naturligtvis största orsaken till bubbelvärderingarna. Jag kan lova att aktiekurserna fullt ut tagit höjd för detta, så det kan bara gå neråt. Räntan kan inte bli ännu lägre och större stimulanser än under corona kommer aldrig att finnas.

Verkar ju inte finnas någon gräns för hur mycket stimulanser som kan ges eftersom riksbankerna har monopol på att trycka pengar. Var det inte FED som sa "Will Do Whatever It Takes for as Long as Necessary." Riksbankens verkar inte låta börserna och lånemarknaderna krascha. De kom nog till den insikten efter finanskrisen.

Summa summarum: Don't fight the FED
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in