Citat:
Ursprungligen postat av
Ponkidonk
Senaste åren har det poppat ut massor med självutnämnda börsorakel som utger sig för att nästa mästerinvesterare. Mästerinvesterare som till största del försöker pumpa illikvida papper till sin sekt och i alla forum de kan. Eller alternativt paketerar självklarheter som genidrag o säljer på de okunniga ”kurser” info de lätt skulle kunna läsa sig till på internet gratis.
Kommer vi se att dessa falska profeter försvinner nu?
Eller kommer de köra med klassisk backtrading o påstå sig göra stora vinster för att kunna lura samarbetspartners att fortsatt hålla pengakranen öppen?
De värsta fallen är i min mening de som finns på Instagram och sen får vi inte glömma den uppblåsta börshajen. Dock är väl den sistnämnde för uppbackad för att kunna falla på eget bevåg.
Det har funnits lika många börsorakel som förutspått såväl krascher som kraftiga nedgångar!
Det finns inget facit där det står exakt hur börsen ska gå eller vilken nivå den ska ligga på!
Men jag antar att du menar alla dessa typer som är så unga att de aldrig upplevt en nedgång likt den vi ser nu?! De var helt enkelt inte inne på börsen 2008 vid Lehmankrashen eller nät IT-bubblan brast!
Expressen hade en artikel förra veckan om en kvinna som hoppat av sitt lågkvalificerade arbete och försörjde sig som swingtrader, hon lär nog svettas nu!
Sedan har vi en hel kader unga killar likt Blondinbellas ex Hampus Jarlbo som tror att de är odödliga och osårbara efter att de åkt med uppåt några år! De lär se om sitt hus ni!
Jag ger ett rungande ja på din fråga! Antalet börsexperter som "vet" att börsen avkastar 12% om året och ditt och datt lär nog minska drastiskt!
Blankarna däremot lär gnugga händerna nu!
Sedan ska vi minnas att återhämtningen brukar gå rätt fort när den väl tar fart, det är inte omöjligt att börserna når ATH i år.