2020-02-27, 21:37
Medlem
Pannknackarns avatar
Hur kommer det sig att man litar blint på läkarna och trycker i sig allt möjligt dom skriver ut när det oftast är själen som behöver läka?

Dämpa med massor av mediciner i olika kombinationer kan ju inte vara läkande.

Vilka biverkningar sen och jobbigt att trappa ner/sluta
Citera
2020-02-27, 21:39
Medlem
MrMadoffs avatar
Vem talar du för?
Citera
2020-02-27, 21:45
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vem talar du för?

För dom som tar massa mediciner o kombinerar men mår dåligt iaf. Det är en FRÅGA till dom.
Citera
2020-02-27, 21:49
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
För dom som tar massa mediciner o kombinerar men mår dåligt iaf. Det är en FRÅGA till dom.

Ja då får dom fel medicin och /eller inte kompletterande behandling dom behöver.
Citera
2020-02-27, 21:55
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn

Tror det snarare handlar om okunskap och att dessa individer har ett för stort förtroende för auktoritets personer som läkare och andra kvackare.. Tyvärr
Citera
2020-02-27, 22:19
Medlem
Pannknackarns avatar
Så sjukvården har inget bättre att erbjuda än piller då i detta kaos samhälle?!

Herregud så hemskt att dämpa människor i stället för att arbeta på att få fram deras fördelar, intressen o talanger. Tänk hur många som bara inte hittar sin rätta plats där de mår bra i livet. Stress o prestation överallt.

Det värsta är att dom tror att det är DOM det är fel på, när det i själva verket är samhället som e sjukt.

Hade önskat att dom inte litade så blint på läkare. Jag har själv fått diagnoser ställda men alltid vägrat medicin. Som dom har tjatat o erbjudit! Allt från Concerta, till annan adhd medicin, Lyrica, Litium, sömntabletter o till o med naturmedicin som L tryptofan mm mm

Idag när jag är äldre, har mindre måsten o ansvar o känner mig tryggare i mig själv så mår jag förhållandevis bra. Jag har lärt mig att handskas med mitt mående o vet vad jag ska göra om jag känner att det är på väg åt fel håll. Jag har hittat mina verktyg.

Det hade jag aldrig uppnått om jag va en zombie o inte haft utrymme lära mig hur allt hänger ihop med kropp o själ. Önskar att fler får den möjligheten.

Det är världen som är galen inte den som mår dåligt..

Måste lägga till det också att dom som äter mediciner ofta blir fixerade av tabletter, styrkor, läkare, biverkningar samt att de själva ökar styrkan utan läkares ordination osv o det tycker jag är sjukt.

Blir mer eller mindre galen när jag tänker på hur mycket pengar det det handlar om. Vilken sjuk industri
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-02-27 kl. 22:41.
Citera
2020-03-01, 19:31
Medlem
neuron-drones avatar
Jag har inte träffat folk som blint trycker i sig medicin. Däremot ganska många pålästa människor som gör avvägningar om det är värt att testa en viss sorts medicin eller inte. Du kanske borde börja umgås med lite smartare människor?
Citera
2020-03-01, 23:06
Medlem
Många letar snabba sätt att få bukt med sitt mående. Teorin om en obalans i hjärnan är alldeles för utpräglad. Det stämmer att våra signalsubstanser inverkar på vårt psykiska mående men det betyder inte att man ska in och röra om i hjärnan med kemikalier på ett onaturligt sätt.
Det finns massor att göra för att må bättre.
De flesta litar även på läkare och tror att dessa piller är harmlösa.
Tror intelligens spelar in också i det hela. En smart person läser på innan och bildar sig en egen uppfattning.
Citera
2020-03-10, 14:34
Medlem
"Det är själen som behöver läkas"
Jag är ledsen men jag måste komma med lite realism här. Själen finns inte, allt du upplever är för att din hjärna skickar elektriska signalen med hjälp av signalsubstanser. De som säger att teorin om obalans av signalsubstanser är felaktig har både rätt och fel. Obalansen som man har orsakar en form av celldöd i vissa delar av hjärnan, det är denna minskade aktivitet i delar av hjärnan som får oss deprimerade etc. Signalsubstanser är för övrigt inte som många verkar tro bara Dopamin och Serotonin. Det finns otaliga signalsubstanser som alla är precis lika viktiga som de två. Histamin,kolin,glutamat, GABA osv osv. Får man en obalans av någon av dessa signalsubstanser påverkas olika delar av hjärnan, vilket orsakar symptom.
Citera
2020-03-22, 17:30
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastlilsshit999
"Det är själen som behöver läkas"
Jag är ledsen men jag måste komma med lite realism här. Själen finns inte, allt du upplever är för att din hjärna skickar elektriska signalen med hjälp av signalsubstanser. De som säger att teorin om obalans av signalsubstanser är felaktig har både rätt och fel. Obalansen som man har orsakar en form av celldöd i vissa delar av hjärnan, det är denna minskade aktivitet i delar av hjärnan som får oss deprimerade etc. Signalsubstanser är för övrigt inte som många verkar tro bara Dopamin och Serotonin. Det finns otaliga signalsubstanser som alla är precis lika viktiga som de två. Histamin,kolin,glutamat, GABA osv osv. Får man en obalans av någon av dessa signalsubstanser påverkas olika delar av hjärnan, vilket orsakar symptom.

Förstår du inte vad jag menar med att det är själen som behöver läkas? Man kan göra mycket för att läka utan att behöva trycka i sig massa piller o förändra substanser i hjärnan. Hört talas om kognitiv terapi t.ex?

Många känner sig deprimerande. Det kan men bli utav att länge vara på en plats i livet som inte passar en. Har man en lättare depression måste man göra nåt åt den direkt så man inte rasar för långt ner i det svarta. Man kan ju få hjälp av en psykolog eller annan utbildad person genom att få stöd o hjälp i sitt förändrings- o tankearbete. Tyvärr är det lång kö till dessa.. Många fler psykologer behövs.

Man kan även få hjälp av en vän eller genom en förening där man kan bolla med personer som har varit i en liknande situation men lyckats göra rätt förändringar i livet, lärt sig tackla motgångar o nu mår bra.

Alltså få hjälp o stöd för att kunna hamna bättre i fas med sig själv för att sen ha möjlighet att komma ur sitt dåliga mående.

Det bästa (tycker jag) är att först ta bort all ev kemisk inverkan så som självmedicinering i form av alkohol, droger eller annat man tröstar sig med o samtidigt vara väldigt försiktig med läkares lättvindigt utskrivna preparat! Man kan ju inte förändra sig om man är helt dämpad.

Det är klart att om man är VÄLDIGT illa ute som t.ex självmordsbenägen, har psykos eller är schizofren m.m då förstår jag att man behöver medicin men då skulle det behövas en inläggning också.

Som jag uppfattar det så käkar folk gärna piller emot dåligt mående o sen bara kör på som vanligt. Var o varannan verkar ha nåt för att dämpa livet o det är hemskt tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in