Mini moons är ett koncept lanserat, för mig, av Bill Bottke på en SETI talk, som jag för mitt liv inte kan hitta på deras kanal nu. Och googlar man mini moon så kommer det bara upp konstiga indiska saker. Men grejer från asteroidbältet stannar gravitationellt ett tag i Jordens lagrangepunkter innan de återvänder. Förväntningen är statistiskt att det finns en klump minst ett par meter i diameter i denna tillfälliga roll som minimåne. Den här saken verkar dock ha en mer komplicerad bana.
Tony Darnell är en riktigt schysst snubbe. Nån man vill ha som en hundvakt (även om man får räkna med en stinkande fläck på hallmattan för att han är för snäll för att ha hund). Han lyckas ibland bjuda in riktigt top-of-the-edge aktuella scientists på sin youtube-kanal och är därför värd att hålla ett halvt öga på. Som angående denna nya mini moon:
https://youtu.be/71o4Gy7cZac?t=591
"- We have to ask Tony about that."
"- Tony? That's me!"
"- No, not you, the other Tony, the one who knows something about this."
"- Oh."
Av någon anledning påminner han mig om min idrotts"lärare" på högstadiet:
"- Idag ska vi spela brännboll!"
"- Nämen fyfan! Kom igen, låt oss för i Helvete röra på oss istället!"
"- Näe, jag är certifierad fritidsarbetare. Det betyder inte att jag arbetar på min fritid, utan tvärtom att fritid ÄR mitt låtsasarbete. Målet med dagens lektion är att alla ska stå stilla. Och en tennisboll."