Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-25, 20:50
Medlem
Köp 1 prillans snussats
1 l kokande vatten med 1,2 dl salt
Blanda ordentligt med en tårtvisp

In i ugnen 24 Tim

Ta ut satsen koka upp 6dl vatten och tillsätt 1 dl målarsoda, mixa med vispen ordentligt (host,host)😉

I ugnen 12 timmar

Nu till det viktiga. 8 matskedar av gummi arabicum hårdbevarande (finns att köpa 1 kg runt 350 Sek)samt glycerol ca 10-15 ml lite
smakarom

Där har du ett perfekt kramsnus varje gång👌
Citera
2020-02-25, 20:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sompong
Köp 1 prillans snussats
1 l kokande vatten med 1,2 dl salt
Blanda ordentligt med en tårtvisp

In i ugnen 24 Tim

Ta ut satsen koka upp 6dl vatten och tillsätt 1 dl målarsoda, mixa med vispen ordentligt (host,host)😉

I ugnen 12 timmar

Nu till det viktiga. 8 matskedar av gummi arabicum hårdbevarande (finns att köpa 1 kg runt 350 Sek)samt glycerol ca 10-15 ml lite
smakarom

Där har du ett perfekt kramsnus varje gång👌

Gummi arabicum kan du köpa ett kg för 99 kr i kristallform, bara att köra i en kaffekvarn så får du mjöl, om du vill spara lite pengar. Tillsätt en god whiskey 1,5dl istället.
Citera
2020-02-27, 12:50
Medlem
För att få till ett bra snus, är det bästa att köra tobaken i en assistent pga den mekaniska nötningen, det är den som gör att tobaken blir kramvänlig och då behövs det oftast inget gummi.

När det gäller Prillans satser så tycker iaf jag att vätskemängden skiljer sig för att det ska bli bra.

En norrlands som består av enbart Virginiatobak så är det bäst köra 1L+0,5L enl recept annars är risken stor att den upplevs för blöt.

En Grov som är en mix av Virginia och Burley så krävs det lite mer vätska 1,1L+0,5L

Sedan angående sodan, 100g blir åt H-E för mycket, jag får ett PH på 8 efter lagring vid 80g,
redan där tycker jag det blir lite väl mycket svid så jag kör numera på 75g och ett PH på 7-7.5 vilket i mitt tycke blir perfekt.

Saltet har ju två olika uppgifter, dels konservera tobaken och sedan som smaksättare, jag
kör 100g.

Glycerolet som är en 60/40 blandning av Glycerin och propylenglykol (enl Prillan själva) är viktigt inte ha allt för lite av, Propylenet är bakteriedödande och Glycerinet mjukgörande, vet man av att man använt engångshandskar vid beredningen av tobaken för att minimera bakterierna så kan man minska Glycerolet en aning
Senast redigerad av peckapecan 2020-02-27 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in