Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det är ju ett standard tweet, allt är så fantastiskt och bra alltid.
Vi fått höra detta så många ggr och en lögn, så det är omöjligt och tro på dessa.
Men visst sure, ibland kan de stämma, men ofta inte.
Så det blir som alltid vänta och se, och ofta besvikna.
Ja, dom kommer ha en lagg på 1-3 veckor innan man ser hur illa det är.
Dock är det skönt veta att procenten inte är så höga som initiala dödssiffror, men det är illa för den åldrade befolkningen.
Lyssna en del på slutet och där de pratade om restauranger bland annat, och hur trumpen sa businesses var och vartannat ord ett tag.
Har man löst vad paketet går till, kommer det hjälpa folket som blir smittade främst?
Två tankar.
1. Även en blind höna hittar ett korn ibland.
2. Om vi betraktar USA som en oligarki och Trump som en representant för oligarkerna, så kan man spetsa till det och se ett vägval med två huvudvägar:
(a) Försök att förskona så många som möjligt från att dö.
(b) Oligarkerna kommer att få bra vård vad som än händer. Dom vill se att inga åtgärder som bromsar ekonomin införs och att dom som inte klarar sig ska ses som "collateral damage" i kriget mot corona.
Om 75% måste smittas för att flockimmunitet ska uppnås och
om 3,4% av dom smittade dör (troligen betydligt fler om vården kollapsar) så blir det 340 x 0,75 x 0,034 ≈ 8,7 miljoner amerikaner som riskerar att få sätta livet till.
Om detta skulle bli följden av en avsiktlig politik så kan det betraktas som ett "folkmord" som överträffar det mesta.
För mig är det uppenbart att Trump nu är utsatt för påtryckningar från sina oligarkkollegor att välja väg (b).
Jag ska tillägga att jag inte helt instämmer med att USA är en oligarki, men tycker att det finns en del sanning i att säga att det är.
–