Citat:
Ursprungligen postat av
löl
Är dessa lagar fortfarande aktuella?
Jag är inte hos KF än. Men betalar sjukt mycket varje månad till mina skulder och det kommer vara så i 10 år till. Orkar inte längre.
Kan jag då skita i att betala mina skulder så de per automatik hamnar hos KF?
Längre fram tänker jag följande.
Funderar på att leta jobb i danmark.
Skriva mig hos en släkting i Sverige och behålla min gamla lägenhet utan att vara skriven där. Och inte skriva ut mig från Sverige. Har dock hört att det finns ett avtal mellan Sverige och Danmark där det skickas uppgifter om medborgare jobbar i respektive land?
Vilket gör att jobba i Danmark och dodga KF kanske inte går?
Jag ställde följande fråga till Kronofogden via mejl:
Citat:
Hej
Jag önskar härmed få klarlagt huruvida Kronofogden, efter meddelat utslag avseende indrivning av skuld, har befogenhet att besluta om löneutmätning avseende ersättning som utbetalas från en utländsk arbetsgivare, samt att utmäta tillgångar som innehas på bankkonton hos utländska banker med utländsk IBAN, i det fall gäldenären är bosatt i Sverige.
Med vänlig hälsning,
XX
Svar från Kronofogden:
Citat:
Hej!
Tack för ditt mejl.
Vi har enbart möjlighet att utmäta från svenska banker och arbetsgivare. Vi kan dock i vissa fall be om hjälp från andra stater att driva in skulden beroende på vilka avtal som finns mellan staterna och vilken skuld det gäller. Kronofogden har däremot ingen behörighet att ansöka om verkställighet utomlands av privaträttsliga fordringar.
Med vänlig hälsning
XX på Kronofogden
Nej, Kronofogden har inte behörighet att utmäta lön från danska arbetsgivare. De får överhuvudtaget inte utmäta inkomster från utländska arbetsgivare. Det finns inget avtal mellan Sverige och Danmark om att utbyta uppgifter om vilka medborgare som arbetar i respektive land.
Om du arbetar i Danmark måste du själv meddela Skatteverket i den årliga deklarationen i mars, under fliken ”Utländska inkomster”, om du har haft inkomster i utlandet. Det är dock inget krav att du anger utländska inkomster till Skatteverket, eftersom du inte beskattas i Sverige när du arbetar för en utländsk arbetsgivare.
Kronofogden får inte utmäta inkomster och tillgångar som finns i utlandet.