2023-08-22, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
man betalar skulder så är det bara

Alldeles oavsett hur de uppkommit? Herregud.
Citera
2026-04-29, 09:08
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Eftersom jag har läst juridik på universitet så kan jag svara på vad som händer när man struntar i att betala sina skulder efter en utlandsflytt och vilka befogenheter borgenärerna, inkassobolagen och Kronofogden har utomlands.

Kronofogden har ingen befogenhet att driva in skulder i utlandet. Kronofogden verkställer i Sverige och kan enbart utmäta inkomster och tillgångar som finns i Sverige. Kronofogden kan inte driva in skulder på gäldenärer som har sina inkomster och tillgångar i utlandet. Däremot kan Kronofogden mäta ut inkomster och tillgångar som gäldenären har kvar i Sverige trots att gäldenären har bosatts sig i utlandet. När en borgenär lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, så skickar Kronofogden ut ett brev till gäldenärens adress i Sverige där de vill att gäldenären skriver under och intygar att gäldenären har mottagit informationen och skickar tillbaka brevet. Om gäldenären inte gör det så skickas en delgivningsman ut till gäldenärens adress i Sverige för att delge gäldenären eftersom Kronofogden kan inte påbörja sin utredning och utmäta gäldenärens tillgångar om gäldenären inte har skrivit under delgivningskvittot. Gäldenären måste informeras annars så kan Kronofogden inte agera. Men om gäldenären i det här fallet befinner sig i utlandet och saknar inkomster och tillgångar i Sverige, så lägger Kronofogden skulden på bevakning tills preskriptionstiden löper ut. Kronofogden skickar aldrig brev till utlandet då de inte är behöriga att driva in skulder från gäldenärer som är bosatta i utlandet. När man har en skuld och lämnar Sverige så det viktigt att man inte lämnar kvar några tillgångar så att Kronofogden kan utmäta dem här. Alla tillgångar som man lämnar kvar i Sverige som har ett värde som kan täcka skulden kan mätas ut av Kronofogden. Tipset är att man tar med sig sina tillgångar till utlandet, där Kronfogden inte kommer åt dem. Dessutom så ska man inte skriva ut sig från Sverige när man flyttar utomlands. Det är när gäldenären meddelar Skatteverket att man flyttar utomlands, det är då samtliga borgenärer får reda på det och jagar gäldenären i utlandet genom sociala medier, personliga platsannonser, folkbokföringen i utlandet och kontakt med familj och anhöriga i Sverige. Man ska också undvika kontakter med svenska myndigheter, ambassader och borgenären. Genom att fortsatt stå folkbokförd i Sverige och nolltaxera hos Skatteverket så kan man slippa betala sina skulder när man flyttar utomlands och undgå att bli hittad i utlandet.

När det kommer till borgenärerna i Sverige och deras möjligheter till indrivning av skulder i utlandet, så beror det i första hand på om hur mycket gäldenären är skyldig och i vilket land gäldenären är bosatt i. Om det visar sig att gäldenären har en låg skuld och har bosatt sig i ett land där det är dyrt att driva in skulden så kommer borgenären avstå indrivning och ta den ekonomiska förlusten. Om gäldenären har en hög skuld och har bosatt sig i ett land där det är billigt för borgenären att driva in skulden så kommer de att göra det så länge de kan bevisa skulden för den utländska domstolen så utmätning kan ske av gäldenärens inkomster och tillgångar i bosättningslandet. Kan inte den svenska borgenären bevisa för den utländska domstolen med dokumentation (tex. skuldebrev med signatur) att gäldenären har en skuld så kommer den utländska domstolen att avvisa ärendet. Allt detta förutsätter att borgenärerna har hittat dig i utlandet, dvs din utländska adress och kontaktuppgifter. De måste få tag på dig först och informera dig om skulden innan de kan driva in beloppet genom den utländska domstolen. Borgenären måste inte bara bevisa skulden för den utländska domstolen utan de måste också bevisa att de har informerat gäldenären och har hittat gäldenärens adress i det berörda landet. Skatteskulder är lätta att driva in då det finns ett internationellt system vid indrivning av skatter. Däremot är det svårare att driva in studieskulder, privaträttsliga fordringar och skulder som saknar skuldebrev då det inte finns ett internationellt eller EU-samarbete gällande indrivning av dessa skulder. Skulder som har ett löpande skuldebrev är lättare att driva in i utlandet då det är enklare att bevisa dessa skulder i en utländsk domstol men det finns heller inget internationellt eller EU-samarbete kring indrivning av skulder som har ett löpande skuldebrev.

Inkassobolagen har möjlighet att driva in skulder från gäldenärer i utlandet som har lämnat kvar sina skulder i Sverige. Borgenären kan sälja vidare skulden i Sverige till ett inkassobolag som har säte i samma land där gäldenären har sin hemvist. Däremot har inkassobolaget ingen befogenhet i form av att utmäta gäldenärens inkomster och tillgångar i utlandet, det har bara den lokala civilrättsliga domstolen i det beröra landet. Inkassobolagen kan också sälja skulden till ett annat inkassobolag för att driva skulden i det landet där gäldenären är bosatt. Inkassobolagen vill precis som borgenärerna uppnå ett preskriptionsavbrott vilket menas med att de vill komma i kontakt med gäldenären i syfte med att förlänga preskriptionstiden för skulden. Detta kan inkassobolagen och borgenärerna uppnå genom att skicka faktura, påminnelse och kravbrev till den senast kända folkbokföringsadressen i Sverige och utlandet, ifall de har lyckats hitta gäldenärens adress i utlandet. Om breven går i retur så är adressen inte giltig eftersom gäldenären inte har mottagit informationen. Däremot om breven inte går i retur så är sannolikheten stor att gäldenären har mottagit brevet och då har inkassobolagen och borgenären uppnått ett preskriptionsavbrott. Tipset är att man alltid kontrollerar de brev som man får i brevlådan om de är från ett inkassobolag eller en tidigare borgenär. Om de är det så ska man alltid skicka breven i retur till inkassobolaget och borgenären så man kan förhindra att det sker ett preskriptionsavbrott och att borgenären vidtar rättsliga åtgärder vid det lokala landets domstol. Det är svensk lag som tillämpas trots att gäldenären är bosatt i utlandet, eftersom att skulderna skapades i Sverige. Enligt svensk lag så preskriberas hyresskulder hos hyresvärden efter 2 år, skatteskulder hos Skatteverket efter 5 år, konsumtionsskulder/privaträttsliga skulder hos kreditinstitut och företag efter 3 år, skulder med löpande skuldebrev tex. banklån/bostadsbidrag efter 10 år och studieskulder hos CSN efter 25 år. Detta förutsätter att borgenärerna inte har lyckats kontakta gäldenären under dem här åren genom brev, telefon eller mejl.

Är dessa lagar fortfarande aktuella?

Jag är inte hos KF än. Men betalar sjukt mycket varje månad till mina skulder och det kommer vara så i 10 år till. Orkar inte längre.
Kan jag då skita i att betala mina skulder så de per automatik hamnar hos KF?

Längre fram tänker jag följande.

Funderar på att leta jobb i danmark.
Skriva mig hos en släkting i Sverige och behålla min gamla lägenhet utan att vara skriven där. Och inte skriva ut mig från Sverige. Har dock hört att det finns ett avtal mellan Sverige och Danmark där det skickas uppgifter om medborgare jobbar i respektive land?

Vilket gör att jobba i Danmark och dodga KF kanske inte går?
Senast redigerad av löl 2026-04-29 kl. 09:18.
Citera
2026-04-29, 16:28
Medlem
Om din skuld hamnar hos KF så kommer de att försöka delge dig i Danmark om de får kännedom att du befinner dig där.

Beroende på storlek och ursprung på din skuld samt din ålder kan ett alternativ vara att ansöka om skuldsanering. Att leva livet på flykt från fordringsägare är garanterat ingen höjdare för de flesta (även om en del får kickar av det).

Citat:
Ursprungligen postat av löl

Jag är inte hos KF än. Men betalar sjukt mycket varje månad till mina skulder och det kommer vara så i 10 år till. Orkar inte längre.

Skriva mig hos en släkting i Sverige och behålla min gamla lägenhet utan att vara skriven där. Och inte skriva ut mig från Sverige. Har dock hört att det finns ett avtal mellan Sverige och Danmark där det skickas uppgifter om medborgare jobbar i respektive land?

Citera
2026-05-01, 18:36
Medlem
mimimexs avatar
Citat:

Jag ställde följande fråga till Kronofogden via mejl:

Citat:
Hej

Jag önskar härmed få klarlagt huruvida Kronofogden, efter meddelat utslag avseende indrivning av skuld, har befogenhet att besluta om löneutmätning avseende ersättning som utbetalas från en utländsk arbetsgivare, samt att utmäta tillgångar som innehas på bankkonton hos utländska banker med utländsk IBAN, i det fall gäldenären är bosatt i Sverige.

Med vänlig hälsning,
XX

Svar från Kronofogden:

Citat:
Hej!

Tack för ditt mejl.

Vi har enbart möjlighet att utmäta från svenska banker och arbetsgivare. Vi kan dock i vissa fall be om hjälp från andra stater att driva in skulden beroende på vilka avtal som finns mellan staterna och vilken skuld det gäller. Kronofogden har däremot ingen behörighet att ansöka om verkställighet utomlands av privaträttsliga fordringar.

Med vänlig hälsning
XX på Kronofogden

Nej, Kronofogden har inte behörighet att utmäta lön från danska arbetsgivare. De får överhuvudtaget inte utmäta inkomster från utländska arbetsgivare. Det finns inget avtal mellan Sverige och Danmark om att utbyta uppgifter om vilka medborgare som arbetar i respektive land.

Om du arbetar i Danmark måste du själv meddela Skatteverket i den årliga deklarationen i mars, under fliken ”Utländska inkomster”, om du har haft inkomster i utlandet. Det är dock inget krav att du anger utländska inkomster till Skatteverket, eftersom du inte beskattas i Sverige när du arbetar för en utländsk arbetsgivare.

Kronofogden får inte utmäta inkomster och tillgångar som finns i utlandet.
Citera
2026-05-02, 12:14
Medlem
löls avatar
Citat:

Svar från Kronofogden:

Nej, Kronofogden har inte behörighet att utmäta lön från danska arbetsgivare. De får överhuvudtaget inte utmäta inkomster från utländska arbetsgivare. Det finns inget avtal mellan Sverige och Danmark om att utbyta uppgifter om vilka medborgare som arbetar i respektive land.

Om du arbetar i Danmark måste du själv meddela Skatteverket i den årliga deklarationen i mars, under fliken ”Utländska inkomster”, om du har haft inkomster i utlandet. Det är dock inget krav att du anger utländska inkomster till Skatteverket, eftersom du inte beskattas i Sverige när du arbetar för en utländsk arbetsgivare.

Tack för svaret,

Jag har dock hört att de som går på bidrag av olika sorter och jobbar i danmark kan dyka upp i svenska skatteverkets system som arbetande i danmark och på så sätt bli påkomna. Kanske bara kan se att de arbetar där men inte var eller hur mycket? Men det kanske är en skrämsel grej och inte stämmer?

Eller kanske en grej mellan försäkringskassan/soss och Danmark i syfte att ta de som får bidrag i Sverige?
Senast redigerad av löl 2026-05-02 kl. 12:37.
Citera
2026-05-02, 22:12
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Tack för svaret,

Jag har dock hört att de som går på bidrag av olika sorter och jobbar i danmark kan dyka upp i svenska skatteverkets system som arbetande i danmark och på så sätt bli påkomna. Kanske bara kan se att de arbetar där men inte var eller hur mycket? Men det kanske är en skrämsel grej och inte stämmer?

Eller kanske en grej mellan försäkringskassan/soss och Danmark i syfte att ta de som får bidrag i Sverige?
Nej, Skatteverket får inga uppgifter vare sig från den danska staten eller arbetsgivare om vilka inkomster du har, oavsett om det handlar om lön eller bidrag. Den danska staten och arbetsgivare har inga skyldigheter att rapportera enskilda personers inkomster till svenska Skatteverket. Du måste själv ange din utländska inkomst i den årliga deklarationen hos Skatteverket. Gör du inte det blir du nolltaxerad, vilket innebär att du har 0 kr i inkomst i Sverige.

Jag bor själv i Österrike och svenska Skatteverket får inga inkomstuppgifter från min österrikiska arbetsgivare. Finanzamt har inga skyldigheter att rapportera mina inkomster i Österrike till Skatteverket. Eftersom jag har låtit bli att ange min österrikiska inkomst i min årliga deklaration hos Skatteverket i sex år nu, har jag varit nolltaxerad i Sverige i sex år.
Citera
2026-05-03, 15:05
Medlem
löls avatar
Citat:
Nej, Skatteverket får inga uppgifter vare sig från den danska staten eller arbetsgivare om vilka inkomster du har, oavsett om det handlar om lön eller bidrag. Den danska staten och arbetsgivare har inga skyldigheter att rapportera enskilda personers inkomster till svenska Skatteverket. Du måste själv ange din utländska inkomst i den årliga deklarationen hos Skatteverket. Gör du inte det blir du nolltaxerad, vilket innebär att du har 0 kr i inkomst i Sverige.

Jag bor själv i Österrike och svenska Skatteverket får inga inkomstuppgifter från min österrikiska arbetsgivare. Finanzamt har inga skyldigheter att rapportera mina inkomster i Österrike till Skatteverket. Eftersom jag har låtit bli att ange min österrikiska inkomst i min årliga deklaration hos Skatteverket i sex år nu, har jag varit nolltaxerad i Sverige i sex år.

Ok tack, då har bilden klarnat över min fråga.
Och stort tack för ditt engagemang i att svara i tråden
Senast redigerad av löl 2026-05-03 kl. 15:09.
Citera
2026-05-03, 19:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Har du någon trovärdig källa till att danska staten/Skatteverket inte rapporterar inkomster till Skatteverket i Sverige?

"Finanzamt har inga skyldigheter att rapportera mina inkomster i Österrike till Skatteverket."

Har du någon trovärdig källa till detta?

"Automatiskt informationsutbyte inom EU
Skatteverket tar emot uppgifter om inkomster, bankkonton och tillgångar från andra EU-länder samt en rad andra länder. Detta innebär att bankinformation och arbetsinkomster som du har i ett annat EU-land ofta rapporteras direkt till Skatteverket i Sverige
."

https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet/skattekontroller/specialgranskningar/utlandstransaktioner.4.58a1634211f85df4dce80001140 1.html

Om du bor i Österrike så har du din skattemässiga hemvist där, inte i Sverige.

Om Skatteverket vill veta din eventuella inkomst i ett EU land så ställer Skatteverket frågan till skattemyndigheten i det aktuella landet och får ett svar.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.5/351510.html
Senast redigerad av trottwell 2026-05-03 kl. 19:40.
Citera
2026-05-03, 19:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Den svenska Kronofogden kan inte göra utmätning i Danmark, men fordringsägare kan överlåta fordran till internationella inkassobyråer eller en dansk inkassobyrå för indrivning i Danmark.
Citera
2026-05-06, 02:25
Medlem
Uppdatering 6 år senare

Preskriptionstiden löper ut om ca 3,5 år och då ansöker jag om preskription då ingen delgivning/preskriptionsavbrott skett. Jag är inte folkbokförd i Sverige sedan 2020 och ingen adress har angetts i utlandet.

Ratsit/Mrkoll m.m titulerade mig som utvandrad fram tills nyligen då det står "adress okänd".

Livet går bra i utlandet och tiden har gått fort. Inga samarbeten mellan banker/myndigheter finns och vardagen är kanon.
Citera
2026-05-12, 13:27
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till att danska staten/Skatteverket inte rapporterar inkomster till Skatteverket i Sverige?

"Finanzamt har inga skyldigheter att rapportera mina inkomster i Österrike till Skatteverket."

Har du någon trovärdig källa till detta?

"Automatiskt informationsutbyte inom EU
Skatteverket tar emot uppgifter om inkomster, bankkonton och tillgångar från andra EU-länder samt en rad andra länder. Detta innebär att bankinformation och arbetsinkomster som du har i ett annat EU-land ofta rapporteras direkt till Skatteverket i Sverige
."

https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet/skattekontroller/specialgranskningar/utlandstransaktioner.4.58a1634211f85df4dce80001140 1.html

Om du bor i Österrike så har du din skattemässiga hemvist där, inte i Sverige.

Om Skatteverket vill veta din eventuella inkomst i ett EU land så ställer Skatteverket frågan till skattemyndigheten i det aktuella landet och får ett svar.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.5/351510.html

Jag kan lova dig att under de sex år som jag har deklarerat mina inkomster i Österrike genom Einkommensteuerbescheid från Finanzamt har inte en enda inkomstuppgift rapporterats till Skatteverket.

Det ska tilläggas att jag var folkbokförd i Sverige fram till 2025, varefter Skatteverket avregistrerade mig från den svenska folkbokföringen med motiveringen att de inte hade kunnat fastställa min hemvist.

Så länge du betalar skatt i det land där du arbetar har utländska arbetsgivare inga skyldigheter att skicka in inkomstuppgifter till Skatteverket. Inte heller har den danska Skattestyrelsen (Skat.dk) någon skyldighet att skicka in dina inkomstuppgifter från Årsopgørelsen till det svenska Skatteverket, eftersom du beskattas i Danmark.

Till och med CSN nämner på sin egen hemsida att om du har utländska inkomster måste du skicka in din slutliga taxering för det aktuella inkomståret, så att de kan beräkna årsbeloppet utifrån din inkomst.

Om CSN inte automatiskt får tillgång till dina utländska inkomster får inte heller Skatteverket det, eftersom CSN endast kan se dina svenska inkomster via Skatteverket. Skatteverket kan enbart redovisa inkomster som har beskattats av svenska arbetsgivare.

CSN: Intyg för inkomster i utlandet https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/intyg-for-inkomster-i-utlandet.html
Citera
2026-05-12, 22:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Svar från Kronofogden:

Bara för att klargöra, gäller det här även personer som är folkbokförda i Sverige men jobbar i Danmark?
Det finns ett avtal mellan länderna som huvudsakligen rör Öresundspendlare. Jag har för mig att personer som jobbar i DK men är folkbokförda i SE endast betalar skatt till DK, som sedan skickar vidare en del till SE. För att det ska fungera smidigt bör inkomstuppgifter mm delas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in