2020-02-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är ganska troligt att du har skulderna kvar, eller du kanske till och med vet att det är så, och även då den dag du kanske tänkt flytta till Sverige igen.
Jag vet, den dagen den sorgen.
Citera
2020-02-25, 22:50
Medlem
%s avatar
Hur gör ni som håller er undan med bankkonton. Det gamla svenska har KFM garanterat koll på. Man måste väl legitimera sig om man startar ett nytt utomlands? Då borde väl även det gå att snoka upp?
Citera
2020-02-26, 00:10
Medlem
Skulle det rent hypotetiskt vara möjligt att komma tillbaka 11+ år senare efter preskriptionstidernas ände om man skrivit ut sig i god tid från moder Svea? Ponera att man skrivit ut sig utan att ge en adress i utlandet, kommer KFM/Inkassobolagen jaga en ännu mer utomlands om man utreggar sig?
Citera
2020-02-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallstreet1337
Thailand är lite för mañana för min del, i övrigt fint land som står på besökslistan. Flyttas skulder inte till KFD per automatik efter ett tag? "God inkassoed" eller något dylikt..?

Jag kommer att flytta en bra bit från Skandinavien...

Jag hade en skuld hos inkasso som steg från 55000 till häpnadsväckande 134 innan den skickades till fogden.

Inkassobolaget öste på med sjuka 19% ränta eller vad det var (kan ha fel det var ett tag sen).
Vet ej vad god inkassosed säger.
Citera
2020-02-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Jag hade en skuld hos inkasso som steg från 55000 till häpnadsväckande 134 innan den skickades till fogden.

Inkassobolaget öste på med sjuka 19% ränta eller vad det var (kan ha fel det var ett tag sen).
Vet ej vad god inkassosed säger.
Räntenivån avgörs inte av inkassobolaget. I grunden skall den vara högst 8 procentenheter högre än referensräntan, men ofta har avtal träffats (i försäljningsvillkor exempelvis) om högre nivå, då är inte 19% orimligt.
Citera
2020-03-15, 21:30
Medlem
mimimexs avatar
Eftersom jag har läst juridik på universitet så kan jag svara på vad som händer när man struntar i att betala sina skulder efter en utlandsflytt och vilka befogenheter borgenärerna, inkassobolagen och Kronofogden har utomlands.

Kronofogden har ingen befogenhet att driva in skulder i utlandet. Kronofogden verkställer i Sverige och kan enbart utmäta inkomster och tillgångar som finns i Sverige. Kronofogden kan inte driva in skulder på gäldenärer som har sina inkomster och tillgångar i utlandet. Däremot kan Kronofogden mäta ut inkomster och tillgångar som gäldenären har kvar i Sverige trots att gäldenären har bosatts sig i utlandet. När en borgenär lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, så skickar Kronofogden ut ett brev till gäldenärens adress i Sverige där de vill att gäldenären skriver under och intygar att gäldenären har mottagit informationen och skickar tillbaka brevet. Om gäldenären inte gör det så skickas en delgivningsman ut till gäldenärens adress i Sverige för att delge gäldenären eftersom Kronofogden kan inte påbörja sin utredning och utmäta gäldenärens tillgångar om gäldenären inte har skrivit under delgivningskvittot. Gäldenären måste informeras annars så kan Kronofogden inte agera. Men om gäldenären i det här fallet befinner sig i utlandet och saknar inkomster och tillgångar i Sverige, så lägger Kronofogden skulden på bevakning tills preskriptionstiden löper ut. Kronofogden skickar aldrig brev till utlandet då de inte är behöriga att driva in skulder från gäldenärer som är bosatta i utlandet. När man har en skuld och lämnar Sverige så det viktigt att man inte lämnar kvar några tillgångar så att Kronofogden kan utmäta dem här. Alla tillgångar som man lämnar kvar i Sverige som har ett värde som kan täcka skulden kan mätas ut av Kronofogden. Tipset är att man tar med sig sina tillgångar till utlandet, där Kronfogden inte kommer åt dem. Dessutom så ska man inte skriva ut sig från Sverige när man flyttar utomlands. Det är när gäldenären meddelar Skatteverket att man flyttar utomlands, det är då samtliga borgenärer får reda på det och jagar gäldenären i utlandet genom sociala medier, personliga platsannonser, folkbokföringen i utlandet och kontakt med familj och anhöriga i Sverige. Man ska också undvika kontakter med svenska myndigheter, ambassader och borgenären. Genom att fortsatt stå folkbokförd i Sverige och nolltaxera hos Skatteverket så kan man slippa betala sina skulder när man flyttar utomlands och undgå att bli hittad i utlandet.

När det kommer till borgenärerna i Sverige och deras möjligheter till indrivning av skulder i utlandet, så beror det i första hand på om hur mycket gäldenären är skyldig och i vilket land gäldenären är bosatt i. Om det visar sig att gäldenären har en låg skuld och har bosatt sig i ett land där det är dyrt att driva in skulden så kommer borgenären avstå indrivning och ta den ekonomiska förlusten. Om gäldenären har en hög skuld och har bosatt sig i ett land där det är billigt för borgenären att driva in skulden så kommer de att göra det så länge de kan bevisa skulden för den utländska domstolen så utmätning kan ske av gäldenärens inkomster och tillgångar i bosättningslandet. Kan inte den svenska borgenären bevisa för den utländska domstolen med dokumentation (tex. skuldebrev med signatur) att gäldenären har en skuld så kommer den utländska domstolen att avvisa ärendet. Allt detta förutsätter att borgenärerna har hittat dig i utlandet, dvs din utländska adress och kontaktuppgifter. De måste få tag på dig först och informera dig om skulden innan de kan driva in beloppet genom den utländska domstolen. Borgenären måste inte bara bevisa skulden för den utländska domstolen utan de måste också bevisa att de har informerat gäldenären och har hittat gäldenärens adress i det berörda landet. Skatteskulder är lätta att driva in då det finns ett internationellt system vid indrivning av skatter. Däremot är det svårare att driva in studieskulder, privaträttsliga fordringar och skulder som saknar skuldebrev då det inte finns ett internationellt eller EU-samarbete gällande indrivning av dessa skulder. Skulder som har ett löpande skuldebrev är lättare att driva in i utlandet då det är enklare att bevisa dessa skulder i en utländsk domstol men det finns heller inget internationellt eller EU-samarbete kring indrivning av skulder som har ett löpande skuldebrev.

Inkassobolagen har möjlighet att driva in skulder från gäldenärer i utlandet som har lämnat kvar sina skulder i Sverige. Borgenären kan sälja vidare skulden i Sverige till ett inkassobolag som har säte i samma land där gäldenären har sin hemvist. Däremot har inkassobolaget ingen befogenhet i form av att utmäta gäldenärens inkomster och tillgångar i utlandet, det har bara den lokala civilrättsliga domstolen i det beröra landet. Inkassobolagen kan också sälja skulden till ett annat inkassobolag för att driva skulden i det landet där gäldenären är bosatt. Inkassobolagen vill precis som borgenärerna uppnå ett preskriptionsavbrott vilket menas med att de vill komma i kontakt med gäldenären i syfte med att förlänga preskriptionstiden för skulden. Detta kan inkassobolagen och borgenärerna uppnå genom att skicka faktura, påminnelse och kravbrev till den senast kända folkbokföringsadressen i Sverige och utlandet, ifall de har lyckats hitta gäldenärens adress i utlandet. Om breven går i retur så är adressen inte giltig eftersom gäldenären inte har mottagit informationen. Däremot om breven inte går i retur så är sannolikheten stor att gäldenären har mottagit brevet och då har inkassobolagen och borgenären uppnått ett preskriptionsavbrott. Tipset är att man alltid kontrollerar de brev som man får i brevlådan om de är från ett inkassobolag eller en tidigare borgenär. Om de är det så ska man alltid skicka breven i retur till inkassobolaget och borgenären så man kan förhindra att det sker ett preskriptionsavbrott och att borgenären vidtar rättsliga åtgärder vid det lokala landets domstol. Det är svensk lag som tillämpas trots att gäldenären är bosatt i utlandet, eftersom att skulderna skapades i Sverige. Enligt svensk lag så preskriberas hyresskulder hos hyresvärden efter 2 år, skatteskulder hos Skatteverket efter 5 år, konsumtionsskulder/privaträttsliga skulder hos kreditinstitut och företag efter 3 år, skulder med löpande skuldebrev tex. banklån/bostadsbidrag efter 10 år och studieskulder hos CSN efter 25 år. Detta förutsätter att borgenärerna inte har lyckats kontakta gäldenären under dem här åren genom brev, telefon eller mejl.
Citera
2020-03-16, 12:38
Medlem
Wow.

Tack för det utförliga svaret! Uppskattas oerhört!

Är själv 50+ varit hos fogden sedan 20 års åldern, hoppas också kunna lämna det här landet.
Citera
2020-03-22, 23:05
Medlem
Adelaides avatar
Det är nog inte värt att fly från sina problem, för hur du än vrider och vänder på det så har du fortfarande skulder hos kronofogden. Och de kommer hitta dig förr eller senare.
Citera
2020-03-24, 21:49
Medlem
Jo för fan. Det är värt.
Ska preskas.
Citera
2020-03-24, 21:52
Medlem
Här ska det flyttas hehe.

Spelar ingen roll om dem skulle hitta mig egentligen, det finns inget att hämta hos mig ändå.

Men lycka till att hitta mig haha
Citera
2023-05-11, 16:26
Avstängd
man betalar skulder så är det bara
Citera
2023-08-20, 12:35
Medlem
Uppdatering ca 3 år senare..

Inga brev eller försökt till kontakt från diverse myndigheter i utlandet - Bedriver både bolag och har bostadslån på min fastighet utomlands. Blev av med mitt mobila bank-ID till följt av att ha blivit registrerad som "utvandrad" då försök till att nå mig på en Svensk adress misslyckats flertalet gånger.

Ca 4 år tills de "stora" skulderna preskas och det ska jag givetvis ansöka om när tiden är inne. Besöker Sverige emellanåt och det har inte varit några konstigheter öht. Greed is good..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in