2020-02-23, 20:17
Medlem
SkithusetBrinners avatar
Käkat 1,5 mg ikto i 2,5 år. Nu ville läkaren byta till stess istället samråd med mig för att se om den ger mig en bättre effekt mot min gad. Enligt tabellen som blir det omräknat 30mg stess om dagen. Doseringen under dagen är samma. Dagen efter skippade jag ikton helt och åt stessen istället. Nu har det gått ca 2 månader och personer i min närhet har upplevt mig som väldigt trött, seg och sluddrig.

Min fundering är hur fasen det kan bli så här. Skullle läkaren trappat ur ikton samtidigt som stessen sattes in??

Ska försöka få en samtalstid med läkaren inom kort, men skulle uppskatta funderingar. Sökt, men står lite om benzobyte.
Citera
2020-02-23, 20:20
Medlem
rackcropleys avatar
Längre halveringstid på diazepam än klonazepam. Ackumuleras i kroppen.
Citera
2020-02-23, 20:31
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2020-02-23, 20:41
Medlem
boqpods avatar
Har aldrig ätit iktro, men äter stesolid då och då. Att du upplevs trött och sluddrig på 30 mg är inte konstigt.
Tar jag 15mg. Sover jag som en gris efter någon timme och vaknar 12 timmar senare med dreggel i mungipan.
Kan ta 5-10 mg. Dagtid, men då blir jag seg och min omgivning lär märka detta.
Och som nämndes innan, halveringstiden (50-100 timmar/10mg!).
Citera
2020-02-23, 20:48
Medlem
SkithusetBrinners avatar
men grejen är att 0,5mg iktorivil motsvarar 10mg stess.
innan: ikto 0,5 morgon, 0,5 middag och0,5 kväll
nu: samma, men med stess
Senast redigerad av SkithusetBrinner 2020-02-23 kl. 20:50. Anledning: glömde skriva
Citera
2020-02-23, 20:52
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkithusetBrinner
men grejen är att 0,5mg iktorivil motsvarar 10mg stess.
innan: ikto 0,5 morgon, 0,5 middag och0,5 kväll
nu: samma, men med stess

Visst är det så, men det är olika substanser och iktorivil har halveringstid på 18-50 timmar, så där finns förutsättningar att slå olika över tid.
Citera
2020-02-23, 20:59
Medlem
SkithusetBrinners avatar
Jo, det är sant. Trodde ikton hade längre halveringstid. Men då borde man väl gjort nån form av "övertrappning" ??
Citera
2020-02-24, 00:39
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Förstår inte det här som står på nätet och som läkare påstår, att 0,5mg Ikto skulle motsvara 10mg Stess. Känns extremt överdrivet enligt mig. Har haft 1,5mg Ikto dagligen i över 5 år nu och jag känner betydligt mycket mer effekt på bara 2mg Stess än vad jag gör på ens 2,5mg Ikto. Ikton ger mig i princip inget mer än en viss seghet efter en bra stund medans jag blir glad och motiverad att göra saker samt får en tydlig ångestdämpande effekt av 5 - 10mg Diazepam. Har i princip slutat att ta Ikton helt och tar den bara nån gång ibland då den som sagt knappt ger mig något.
Har också 10 - 15mg Oxazepam att ta vid behov och även det ger mig betydligt mycket mer effekt på alla sätt än vad Ikton gör.

/Mvh
Citera
2020-02-24, 10:46
Medlem
rackcropleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Förstår inte det här som står på nätet och som läkare påstår, att 0,5mg Ikto skulle motsvara 10mg Stess. Känns extremt överdrivet enligt mig. Har haft 1,5mg Ikto dagligen i över 5 år nu och jag känner betydligt mycket mer effekt på bara 2mg Stess än vad jag gör på ens 2,5mg Ikto. Ikton ger mig i princip inget mer än en viss seghet efter en bra stund medans jag blir glad och motiverad att göra saker samt får en tydlig ångestdämpande effekt av 5 - 10mg Diazepam. Har i princip slutat att ta Ikton helt och tar den bara nån gång ibland då den som sagt knappt ger mig något.
Har också 10 - 15mg Oxazepam att ta vid behov och även det ger mig betydligt mycket mer effekt på alla sätt än vad Ikton gör.

/Mvh

Hur mediciner påverkar folk är väldigt individuellt, men du har väl inte tänkt så långt.
Citera
2020-02-24, 12:36
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackcropley
Hur mediciner påverkar folk är väldigt individuellt, men du har väl inte tänkt så långt.

Jag skrev ju faktiskt att det är hur det påverkar mig. Jag personligen får ut mycket mer av Diazepam än vad får av Klonazepam. Därför känns det överdrivet för mig att jämföra 0,5mg Klonazepam med 10mg Diazepam.
Om andra får ut bra effekt av Klona så är det såklart positivt för dom.

/Mvh
Citera
2020-02-24, 17:35
Medlem
SkithusetBrinners avatar
Men jag har ju samma där. Jag kan äta 2mg ikto och ingen ser eller säger något. Nu äter jag en 10:a stess o direkt ser jag helt slut ut och sluddrar. Men enligt deras tabeller motsvarar 0,5 ikto en 10mg stess. Men det som jag reagerade på är ju att ikto o stess är ju båda benzo, men skiljer ju sig en del ändå.

Men sen klippte jag ju ikton o gick över till stess samma dag. Kanske skulle jag trappat över på något sätt. Läkaren ringer om 1 vecka så vi får se vad han säger.
Citera
2020-02-24, 18:06
Medlem
Tripportreats avatar
Tycker omvandlingstabellen känns lite skev, 30mg diazepam är rätt mycket, prova att sänka dosen till hälften och se om det funkar bättre.

Olika bensodiazepiner fungerar olika bra på olika personer, jag exempelvis får knappt någon effekt av 2mg ikto medan 10mg stessolid ger påtaglig effekt.

//Tripportreat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in