2020-02-23, 19:40
Medlem
Hallå,

Behöver lite råd,

vet inte om det går att se från denna bild men, här är den,
https://imgur.com/a/zxoFgEu

Det är en spricka som går från ena kokzonen till den andra, kan fortfarande använda kokzonerna, men stör mig på sprickan...

Vet någon hur mycket det kan kosta att fixa något sånt ?
går det ens eller måste jag köpa en helt ny ?
går det att få ut det på hemförsäkringen ?
blir min hemförsäkring dyrare om jag går denna väg ?

Tackar
Citera
2020-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpleStreet
Hallå,

Behöver lite råd,

vet inte om det går att se från denna bild men, här är den,
https://imgur.com/a/zxoFgEu

Det är en spricka som går från ena kokzonen till den andra, kan fortfarande använda kokzonerna, men stör mig på sprickan...

Vet någon hur mycket det kan kosta att fixa något sånt ?
går det ens eller måste jag köpa en helt ny ?
går det att få ut det på hemförsäkringen ?
blir min hemförsäkring dyrare om jag går denna väg ?

Tackar

Bara att byta hällen, tvivlar starkt på att det ens går att bara byta keramiktoppen, och det skulle vara lönsamt.
I värsta fall kan ett överkok tränga ner till högspända delar, obra....

Vilken hemförsäkring du har vet ju inte vi...
Men sådana skador kan ev täckas ja. Kolla med ditt försäkringsbolag. Räkna med att de gör ett skapligt åldersavdrag och så självrisk på det
Citera
2020-02-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara att byta hällen, tvivlar starkt på att det ens går att bara byta keramiktoppen, och det skulle vara lönsamt.
I värsta fall kan ett överkok tränga ner till högspända delar, obra....

Vilken hemförsäkring du har vet ju inte vi...
Men sådana skador kan ev täckas ja. Kolla med ditt försäkringsbolag. Räkna med att de gör ett skapligt åldersavdrag och så självrisk på det

Grymt tackar, ska kolla med försäkringsbolaget imårn,
Använder IF just nu, och betalar ungefär 170kr per månad (2 pers), hur mycket ungefär kan det stiga per månad om jag då skulle be dom om hjälp med detta ?
är det värt att bara köpa en ny själv ?
Citera
2020-02-23, 21:08
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Grymt tackar, ska kolla med försäkringsbolaget imårn,
Använder IF just nu, och betalar ungefär 170kr per månad (2 pers), hur mycket ungefär kan det stiga per månad om jag då skulle be dom om hjälp med detta ?
är det värt att bara köpa en ny själv ?

Försäkringen ersätter inte hällen bara för att den är trasig. Försäkringen ersätter händelser så centralt för att kunna nyttja försäkringen är att det är en ersättningsbar händelse som omfattas av försäkringen.

Försäkringen stiger sannolikt inte alls.
Citera
2020-02-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Försäkringen ersätter inte hällen bara för att den är trasig. Försäkringen ersätter händelser så centralt för att kunna nyttja försäkringen är att det är en ersättningsbar händelse som omfattas av försäkringen.

Försäkringen stiger sannolikt inte alls.

Ja, normalt krävs att TS kan redogöra för ett händelseförlopp där sprickan uppkom prlötsligt och oförutsett. Om sprickan upptäcktes utan att någon vet varför och inte någon särskild händelse fick den att spricka så är det inte lätt att få ut något.
Citera
2020-02-23, 21:25
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, normalt krävs att TS kan redogöra för ett händelseförlopp där sprickan uppkom prlötsligt och oförutsett. Om sprickan upptäcktes utan att någon vet varför och inte någon särskild händelse fick den att spricka så är det inte lätt att få ut något.

Ja och en allrisk lösöre kommer inte räcka för att få ersättning då hällen inte är lösöre utan fast inredning så beroende på om det är en bostadsrätt eller en villa så behöver TS en allrisk för fast inredning om det nu är en plötslig och oförutsedd händelse. Är det en hyresrätt blir det inte ersättning utan TS får kontakta värden. Har den bara självspruckit utan direkt anledning och är relativt ny är det reklamation till butik/tillverkare som gäller.
Citera
2020-02-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Ja och en allrisk lösöre kommer inte räcka för att få ersättning då hällen inte är lösöre utan fast inredning så beroende på om det är en bostadsrätt eller en villa så behöver TS en allrisk för fast inredning om det nu är en plötslig och oförutsedd händelse. Är det en hyresrätt blir det inte ersättning utan TS får kontakta värden. Har den bara självspruckit utan direkt anledning och är relativt ny är det reklamation till butik/tillverkare som gäller.

Egen lägenhet,

Men kollade min försäkring, och såg att olycksfall ingår ej i den försäkring jag hade valt, så får bara suga upp det och betala för en ny,

jag vet riktigt inte om det var en olycka eller inte, då jag bara märkte det fredags kväll, och jag har en kompis som bor hos mig för tillfället... måste kolla med honom, om vad det var som hände, men tror säkert att han råkade tappa en panna eller nåt...
Citera
2020-02-23, 23:03
Medlem
Citat:
Egen lägenhet,

Men kollade min försäkring, och såg att olycksfall ingår ej i den försäkring jag hade valt, så får bara suga upp det och betala för en ny,

jag vet riktigt inte om det var en olycka eller inte, då jag bara märkte det fredags kväll, och jag har en kompis som bor hos mig för tillfället... måste kolla med honom, om vad det var som hände, men tror säkert att han råkade tappa en panna eller nåt...

Olycksfall är skador på person.
Som någon annan påpekade så är hällen i te lösöre utan tillhör den fasta inredningen så det är i så fall bostadsrättstillägget i hemförsäkringen som är sktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in