2020-02-23, 15:03
Medlem
Hej!

Jag har satt mig i en rätt knivig sits som jag vet att jag helt har mig själv att skylla. Men vill göra rätt för mig.

Pluggar, tar CSN och bidrag 100 % och tar examen i juni. Har nu fått ett återkrav på drygt 40 000 kr. Jag har blivit ombedd att redovisa mina inkomster för år 2018. Saken är den att jag har CSN på heltid nu fram till juni månad och är beroende av de pengarna för att kunna ta examen i juni.

Frågorna är således följande:

1) Kan jag upprätta någon form av delbetalning mot att jag får fortsätta med CSN fram tills juni? Vad är minimibeloppet då?
2) Kommer de dra in CSN med omedelbar verkan?
3) Kan jag skjuta fram förfallodatumet? Jobbar extra så kan tjäna ihop summan på några månader mot att jag får behåll CSN fram tills examen.

Tacksam för hjälp. Har väldigt mycket ångest men vill göra rätt för mig.
Citera
2020-02-23, 15:18
Medlem
Teleslingas avatar
Vad står det i beslutet? Hur motiverar CSN återkravet?
Citera
2020-02-23, 15:18
Bannlyst
Nu kanske jag slår in en öppen dörr, men du har inte funderat på att fråga CSN hur du kan lösa problemen med CSN istället för att fråga random folk på FB hur du kan lösa problemen med CSN?
Citera
2020-02-23, 15:26
Medlem
Ska ringa dem i veckan men har svårt att koncentrera mig på annat, därför jag tänkte om någon visste så jag hade kunnat känna mig lite lugnare.

För hög inkomst.. överstigit fribeloppet.
Citera
2020-02-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jusher
Ska ringa dem i veckan men har svårt att koncentrera mig på annat, därför jag tänkte om någon visste så jag hade kunnat känna mig lite lugnare.

För hög inkomst.. överstigit fribeloppet.

Det skulle förvåna mig om det inte går att lägga upp en avbetalningsplan.

Det går ju ändå inte att lugga en skallig, eller hur?
Citera
2020-02-23, 15:59
Avstängd
321js avatar
CSN är förvånansvärt flexibla. Det är bara att berätta hur din ekonomiska situation är så kommer de upprätta en avbetalningsplan som du klarar av.

Du får betala mera senare och du åker på lite extra avgifter, men det kommer att ordna sig, var bara ärlig och konsekvent när du beskriver ditt ärende.

CSN vill ha tillbaka skulden på lång sikt, enstaka år med låg eller ingen betalning spelar ingen roll.

Jag har haft ett liknande ärende så jag vet vad jag talar om.

Du ska inte ringa. Du mejlar dem via "Mina Sidor" på csn.se

https://www.csn.se/om-nagot-hander-e...tt-betala.html
Senast redigerad av 321j 2020-02-23 kl. 16:52.
Citera
2020-02-23, 16:21
Medlem
TonyFlygares avatar
CSN anlitar inte OG för att driva in skulder som denna, ring dem och förklara läget så är jag övertygad om att ni kan hitta en lösning gemensamt. Tänk på att CSN är en svensk myndighet, inte ett privatägt företag med vinstintresse, de jobbar i syfte att utbilda sina medborgare.
Citera
2020-02-23, 17:19
Medlem
Armyants avatar
Ja, absolut. Någon nämnde att du ska ringa in och berätta läget. Sommaren 2018 var jag i en likadan sits. De ville att jag skulle betala tillbaka drygt 6000 kronor. Den sommar och fram till och med i januari 2020 har jag delbetalat 400 kronor i månaden. Dessutom är de väldigt flexibla. Jag menar kan du inte betala 400 kronor en månad så kan du istället betala 800 kronor den kommande månaden.
Citera
2020-02-23, 19:26
Medlem
pyro860s avatar
Antar det är för ett gammalt lån du har liggandes som dom vill du ska betala tillbaka på? Om du klarat av dina poäng och nu bara får bidragsdelen så är det bara att ansöka om att betala mindre för förra året och detta om du jobbat under X antal kronor. Du behöver alltså inte betala under perioder där du jobbar under X antal tusen och du kan fortfarande få ut bidragsdenel (även lån har jag för mig). Andelen du ska tillbaka är kopplat till din inkomst, så säg att du jobbat lite så kan du fortfarande få det sänkt. Har du inte jobbat alls så kommer dom att sätta inbetalningen på 0 kr det året. Men det beror på hur mycket/om du jobbat i år och förra året
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in