2020-02-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
vet att jag läste i min bils instruktionsbok (som inte är volvo, men bör vara samma) att nyckeln kan tappa syncen med bilen. då måste man göra en viss procedur för att synca nyckeln. se i instruktionsboken. händer bl.a. om nyckelns batteri är urplockad för länge.

Jag kunde inte hitta nåt i bilens instruktionsbok.
Citera
2020-02-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Här lär du inte bli hjälpt , som du ser av svaren hittills..
Nä, mitt råd är att sätta igång sedelpressen, för tusenlappar kommer det att kosta för den okunnige..
Kommer du undan med 2 laxar så ska jag be att få gratulera..

Finns ingen tvivel att du är ekonom utbildad. Du är optimism mördare 🤦🏽‍♂️
Kanske nån kommer med en knep, låt mig hoppa 😄
Citera
2020-02-23, 18:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sam13
Jag testade denna metod men utan resultat. Det är c30 2008 d 2.0. Det tog tid för mig att byta batterierna för att jag tog ut de först från dosan och sen gick jag och köpte nya åkte hem och bytte. Kan det beror på det att det dröjde så att nyckeln tappade sync med bilen? Det är alls i nyckeln
Ja där har du problemet, låter.du nyckeln vara strömlös mer än någon minut tappar den syncen och måste paras mot bilen igen.
Citera
2020-02-24, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja där har du problemet, låter.du nyckeln vara strömlös mer än någon minut tappar den syncen och måste paras mot bilen igen.

Du säger det. Jag kollar med verkstan till veckan och se. Tack så mycket allihopa!
Citera
2020-02-24, 09:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du säger det. Jag kollar med verkstan till veckan och se. Tack så mycket allihopa!
Ja verkstaden fixar det enkelt på 5 minuter :-)

Var länge sedan jag mekade Volvo men har för mig att proceduren är
1 Ta ur nyckeln, stäng av allt i bilen vänta 5 minuter och ta sedan bort minuspolen från batteriet
2 Sätt i nyckeln i tändningslåset i vrid till position II sätt tillbaka minuspolen på batteriet
3 Vrid nyckeln till O
4 Lås och lås upp bilen
5 Ställ in klockan och annat som tappat minnet

Dock kan jag ha blandat ihop det med någon annan bil eller årsmodell så verkstaden är nog att föredra i alla fall
Citera
2020-03-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ja verkstaden fixar det enkelt på 5 minuter :-)

Var länge sedan jag mekade Volvo men har för mig att proceduren är
1 Ta ur nyckeln, stäng av allt i bilen vänta 5 minuter och ta sedan bort minuspolen från batteriet
2 Sätt i nyckeln i tändningslåset i vrid till position II sätt tillbaka minuspolen på batteriet
3 Vrid nyckeln till O
4 Lås och lås upp bilen
5 Ställ in klockan och annat som tappat minnet

Dock kan jag ha blandat ihop det med någon annan bil eller årsmodell så verkstaden är nog att föredra i alla fall

Hej!
Jag vågade inte testa denna. Jag tog bilen till MECA och de sa att tändningslåset är trasig och behövs bytas. Jag har sparat din kommentar för svarta tider ✌🏽
Citera
2020-03-01, 09:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hej!
Jag vågade inte testa denna. Jag tog bilen till MECA och de sa att tändningslåset är trasig och behövs bytas. Jag har sparat din kommentar för svarta tider ✌🏽
Nej tändningslåset går inte sönder av att man tar ur batteriet ur nyckeln en halvtimme. Det behöver synkas om bara antingen genom någon procedur som jag beskrev ovan eller att man kopplar in bilen i diagnostikdatorn och fixar det där....
Citera
2020-03-01, 09:27
Medlem
Citat:
Nej tändningslåset går inte sönder av att man tar ur batteriet ur nyckeln en halvtimme. Det behöver synkas om bara antingen genom någon procedur som jag beskrev ovan eller att man kopplar in bilen i diagnostikdatorn och fixar det där....
Verkar vara ett typiskt projekt som passar bäst att genomföras av en märkesverkstad, de har säkert råkat på fler av samma modell som krävt åtgärd.
Citera
2020-03-02, 07:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Verkar vara ett typiskt projekt som passar bäst att genomföras av en märkesverkstad, de har säkert råkat på fler av samma modell som krävt åtgärd.
Ja jag råkade ut för det en gång (hade inte använt reservnyckeln på något år och inte märkt att batteriet hade dött fullständig) Ringde "min verkstad" o pratade med "min mekaniker" han talade om hur jag skulle gå tillväga. Lite spring runt bilen, blinka med lyset och vrida på nyckel och trycka på färddatorn och nyckel fungerade igen (med nytt batteri) black magic
Citera
2020-03-02, 15:43
Medlem
Är batterierna rätt satta?
Citera
2020-03-11, 15:56
Medlem
Hej igen!
Jag fick tid hos meca igår och innan jag skulle köra bilen till de så sätt jag mig i den och försökt starta och då var bilens batteriet helt dött pga att tändningslåset stänger inte helt när man vrider den och jag har inte märkt det. Mekaniker där sa att det verkar vara ett vanligt problem med volvo. Han har bytt tändningslåset och allt funkade kanon som förut. Hoppas att alla som möter sånt problem får hjälp av detta inlägg. Och tackar av mig igen för alla hjälp.
Btw kostade 3700 kr för den som intresserad och tog 1.5 timme för serva den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in