Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-23, 00:20
Medlem
SweAmers avatar
Hur är det att köra mellan söder om Stockholms området till Oslo, Norge? Hur mycket trängselskatt blir det? Intressant på vägen dit?
Citera
2020-02-23, 01:47
Medlem
Bara att köra, ingen trängselskatt.
Citera
2020-02-23, 03:22
Medlem
knarkarlistans avatar
Om du kör E20 söder om mälaren så är det ingen trängselskatt, men du kommer däremot få betala vägtullar i Norge.
Senast redigerad av knarkarlistan 2020-02-23 kl. 03:44.
Citera
2020-02-23, 07:18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Om du kör E20 söder om mälaren så är det ingen trängselskatt, men du kommer däremot få betala vägtullar i Norge.
När jag var i USA så var det verkliga tullar på vägarna som man fick sakta ner och betala nån eller några dollar och sen åka vidare. Hur är det i Norge, kommer faktura på posten eller är det 'riktiga' tullar?
Citera
2020-02-23, 11:36
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När jag var i USA så var det verkliga tullar på vägarna som man fick sakta ner och betala nån eller några dollar och sen åka vidare. Hur är det i Norge, kommer faktura på posten eller är det 'riktiga' tullar?
Förr kunde man betala i en riktig tull, men nu är det kameror och så kommer en faktura hem på posten.

Sist jag var i Oslo så tog det flera månader innan fakturan dök upp.
Citera
2020-02-23, 12:35
Medlem
Kom ihåg att betala för dig om du har dubbdäck, annars är böterna ganska saftiga om du kör in till Oslo. Vägen är väl av enklare standard i gränstrakterna. Vägtullarna kom på posten ganska långt efter att jag körde förbi.

Se upp för spårvagnarna om du hamnar i innerstaden. Har ett par duktiga nära döden-upplevelser därifrån.

Tänk på att de norska fartkamerorna mäter snitthastighet.
Citera
2020-02-23, 12:52
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Kom ihåg att betala för dig om du har dubbdäck, annars är böterna ganska saftiga om du kör in till Oslo. Vägen är väl av enklare standard i gränstrakterna. Vägtullarna kom på posten ganska långt efter att jag körde förbi.

Se upp för spårvagnarna om du hamnar i innerstaden. Har ett par duktiga nära döden-upplevelser därifrån.

Håller med. Glömde avgiften för "piggdekk". Körde utan dubbar sist. Har för mig att det kostade 30nok/dygn man kör med dubbar. Man behöver inte betala de dagar bilen är parkerad.

Edit: Kollade upp, det kostar 35nok nu.
Senast redigerad av knarkarlistan 2020-02-23 kl. 12:55.
Citera
2020-02-23, 12:55
Medlem
Japp, 35nok betalde jag. Vill minnas att man enklast gjorde det på lämplig bensinmack.
Citera
2020-02-25, 00:47
Medlem
Enda trängselskatten blir ju om du åker genom STHLM....

Samt sen vägtullar i Norge...

Men det är ju ingen direkt förmögenhet det kostar såvida du inte har en extrem tight budget och konstan kör på bensinångorna innan nästa tankning för att ha råd m trippen till Oslo.

Mitt råd.

Spara några tusen till innan du åker...blir trevligare då, då du kan lyxa till det för dig, ex en korv m bröd o en kopp kaffe på vägen tom.
Citera
2020-02-25, 00:53
Du får betala när du åker in och ut
https://www.fjellinjen.no/private/toll-calculator/

Finns ingen gratisparkering.
Varierar från 160:- dygnet till 890:- beroende på vart du står.
Citera
2020-02-25, 07:07
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
( ... )
Ingen måling av snitthastighet i Oslo.

Måling av gjennomsnittshastighet skjer bare på noen utvalgte steder i Norge - og altså ikke Oslo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in