• 1
  • 2
2020-02-22, 06:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Kan tillgga att jag inte skattar p inkomsten (frsljning under 50.000/r skattefritt?)"

Det gller vid frsljning av personligt lsre, det r inte det du sysslar med.

Definiera lsre. Du fr dessutom slja fr en del pengar under hobbyverksamhet ocks. Det terstr att bevisa att det inte r lsre han slt. r ett virtuellt svrd inte lsre nr ett riktigt r det?
Citera
2020-02-22, 07:04
Medlem
wskixs avatar
Ocks, minskar risken att bli pkommen om jag lter pengarna g till olika bankkonto?

Jag r tacksam fr er hjlp

Vnliga hlsningar
Citera
2020-02-22, 07:29
Medlem
Sg bara att du slt av gammla saker du haft liggandes hemma :P
Citera
2020-02-22, 07:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Definiera lsre. Du fr dessutom slja fr en del pengar under hobbyverksamhet ocks. Det terstr att bevisa att det inte r lsre han slt. r ett virtuellt svrd inte lsre nr ett riktigt r det?

"Personliga tillgngar

Personliga tillgngar innebr tillgngar som till vervgande del anvnds av den skattskyldige eller hans familj fr nyttobruk eller som prydnadsfreml. Det r den faktiska anvndningen som r avgrande fr grnsdragningen. Tillgngar kan anvndas fr personligt bruk ven om det finns ett inslag av kapitalplacering. Om detta inslag dominerar ska egendomen dremot inte anses som en personlig tillgng."

https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html

Vinst frn hobbyverksamhet r skattepliktigt frn frsta kronan, det finns inget fribelopp.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....8/326279.html

"Om verksamheten ger intkter som kommer frn egen arbetsprestation och det uppkommer ett verskott, r verskottet skattepliktigt och avgiftspliktigt."

https://www.bjornlunden.se/foretagsk...rksamhet__8057
Citera
2020-02-22, 08:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Och om jag vljer att inte deklarera och istllet blir pkommen, vad blir konsekvenserna?

Skattetillgg.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html
Citera
2020-02-22, 09:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Hej vnner,

Jag har senaste tiden slt virtuella (spel) valutor fr verkliga pengar och tagit emot ca 15000kr i Swishbetalningar frn olika personer under relativt kort tid. Jag har tv frgor:

1. Vad r sannolikheten att bankens system reagerar p detta och brjar stlla frgor?
2. r det otillten verksamhet? Dvs om jag skulle behva redogra fr mina affrer, skulle jag kunna f problem?

Kan tillgga att jag inte skattar p inkomsten (frsljning under 50.000/r skattefritt?)

Vnliga hlsningar

Gr inte in p skatte biten alls d det inte har med banken att gra.

Som andra har sagt s r det helt beroende p ditt vanliga mnster och vad banken vet om dig i dagslget s med det sagt s kan vi andra bara spekulera fr vi har inte den bakgrunden.

Men med det sagt s r risken ganska s hg att du blir flaggad med tanke p summan (nej, 15K r inte "smpengar utan flaggning kan komma lngt inna beroende p olika faktorer) och att pengarna kommer ifrn olika personer.

Att sprida ut det p olika bankkonton kan du gra fr att dmpa risken som dock alltid kommer att finnas men d fr det givetvis vara bankkonton i olika banker annars gr det inte mycket skillnad.

Det bsta du kan gra r att helt sonika ta kontakt med banken och bertta fr dom vad du gr och hur du gr det och frga vad dom vill se fr underlag (om ens ngot).

Och nej, banken har inget med din skatt att gra.
Citera
2020-02-22, 10:53
Medlem
Citat:
Om jag vljer att istllet deklarera denna inkomst och ponerar att den understiger 50000, riskerar jag att behva skatta d?

Ja.

Men d uppstr ju ocks mjligheten att gra avdrag fr phittade eller faktiska kostnader kopplade till verksamheten.

r du "kreativ" r det vl ingen omjlighet att kostnaderna rkar vara ganska lika intkterna = noll vinst.
Citera
2020-02-22, 11:16
Medlem
wskixs avatar
Hjlper det mig om jag istllet tar emot betalning med paypal? Jag vill inte att Skatteverket ska lgga sig i min frsljning av items/valuta i spel
Citera
2020-02-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja.

Men d uppstr ju ocks mjligheten att gra avdrag fr phittade eller faktiska kostnader kopplade till verksamheten.

r du "kreativ" r det vl ingen omjlighet att kostnaderna rkar vara ganska lika intkterna = noll vinst.

Drvid prknas att det genom bokfring eller annat liknande stt (om ingen nringsverksamhet idkats) kan visa vad som inkpts till syfte att generera en intkt.
Citera
2020-02-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja.

Drvid prknas att det genom bokfring eller annat liknande stt (om ingen nringsverksamhet idkats) kan visa vad som inkpts till syfte att generera en intkt.
Citera
2020-02-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Vad menar du med "prknas" ?

Det jag menar r att det finns tre mjligheter fr ts om man beaktar hur han frhller sig till lagar och regler:

1. Avdrag fr faktiska kostnader han haft direkt kopplade till att intkter genereras.

2. Avdrag fr det som ligger i grzonen som han faktiskt skulle ha kunnat anvnt fr att generera intkter, ex inkp av en ny dator men som i sjlva verket hamnat hemma hos hans pappa.

3. Avdrag fr tex inkp av frimrken som han rkade hitta ett kvitto p i en soptunna.

Har man dessutom det kreativa sinnelaget som ts har r det vl ingen omjlighet att kostnaderna landar p ungefr samma belopp som intkterna och det brukar inte skattemyndigheten bry sig speciellt mycket om frsta ret nr det gller en bisyssla.

Det kan i alla fall vara ett bttre alternativ n att mygla med swish transaktioner.
Citera
2020-02-22, 23:07
Medlem
Citat:
Hjlper det mig om jag istllet tar emot betalning med paypal? Jag vill inte att Skatteverket ska lgga sig i min frsljning av items/valuta i spel

Det lter som om du brjar lite i fel nde. Skattemyndigheten kan f upp gonen fr dig genom en mngd olika kanaler och Swedbank mfl gr inte sina kontroller enbart i syfte att vara skattemyndighetens frlngda arm.

Fr Swedbanks del kan du f fra ver en miljon om verfringen anses "grn" i deras system. Hur du sedan deklarerar den eventuella vinsten och vad skattemyndigheten tycker om det skiter Swedbank (eller PayPal) i

Av en eller annan orsak fr du skattemyndigheten efter dig. Tex kan dom ha ftt ett tips eller med egna gon/system sett att du annonserar dina varor/tjnster p ett stt som r mer omfattande n en privatpersons husbehovsfrsljningar.

Och nr den dagen kommer kan du glmma allt vad sagor och konstruerade historier r.

Det funkade kanske hjlpligt, om ens d, p klassfrestndaren i nian nr du kom fr sent.

Eller om du sitter tyst i ett frhr hos polisen och dom inte har ngra bevis.

Nr skattemyndigheten hr av sig talar dom i princip bara om hur det ligger till sen r det du som ska fram med bevisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in