• 1
  • 2
2021-02-27, 09:02
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Som någon annan skrev kan jag rekommendera periodisk fasta. Det har funkat för mig. Annars tänker jag att det är bra att sätta upp små små delmål, typ mellan klockan 17.00 och 18.00 ska jag inte äta något onyttigt, sen utöka den tiden.

Rent spontant tänker jag att en komponent av ditt ätande handlar om ångestreglering och att det vore bra för dig att försöka arbeta bort den, främst genom samtalsterapi.
Citera
2021-06-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Nu är det här inlägget 1 år gammalt men hoppas på att du är kvar på FB 🙂
Hur åt du under en dag/vecka?
Ditt inlägg gav mig hopp och motivation just på grund av att du skrev om insulin och blodsocker.
Jag är en sockerknarkare och stupar alltid pga det. Är så trött på att misslyckas jämt, jag är 100% motiverad att gå ner i vikt från början men sen fallererar det efter någon vecka..🙄

Första målet är middag kl. 13.00. Åt vanlig husmanskost, men undvek i regel bröd, pasta eller dylika raffinerade kolhydrater. Ris eller potatis, rotfrukter etc. var dock helt okej.
Kan tipsa om standardlunchen om tre kokta ägg och ett paket matjessill med gräslök, gräddfil och lite rom. Ett äpple på det. Sen kaffe med mjölk.

Valfri frukt på eftermiddagen.

Kvällsmål bestående av blandad husmanskost och en frukt före kl 19.
Citera
2021-06-11, 19:52
Bannlyst
Att äta är att leva! Periodisk fasta är ett helvete.
Citera
2021-06-13, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta

Tvärtom, det gör maten och måltiderna så mycket godare, tar fram smaker och aptit på ett helt annat sätt.
Citera
2021-06-13, 11:37
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta

Jag kör periodisk fasta just för att jag uppskattar mat och dryck. Då kan jag njuta fullt ut utan att gå upp en massa i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Tvärtom, det gör maten och måltiderna så mycket godare, tar fram smaker och aptit på ett helt annat sätt.

Exakt! När man väl öppnar sitt ätfönster efter fastan så är både smak- och luktsinnen förstärkta och man njuter ännu mer av måltiderna.
Senast redigerad av Cindell 2021-06-13 kl. 11:47.
Citera
2021-07-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enprocentt
Hej. Jag var en gång i tiden väldigt smal & trivdes otroligt bra i det. Efter 4 fruktansvärd år med mycket skit som hände i livet blev maten en tröst & nu står jag här med övervikt. Jag har sån grov ångest över min vikt & vill bara bli av med den.
Har börjat löpträna & ta långa promenader om dagen. Jag försöker hålla mig till att äta bra & ligga på ett kaloriunderskott men minst 10 gånger om dagen / när blodsockret dippar så blir jag otrooligt sugen på fet o onyttig mat. Mitt tänk förändras då helt plötsligt till ”jag börjar imorgon” eller ”whats the point.” & så hetsäter jag istället hamburgare, chips eller godis. Efter att jag gjort det så har jag sån svår ohanterlig ångest vilket antingen tvingar mig till att spy upp allt eller ut & springa.

Hur ska jag sluta vika mig för mina ”vill ha” känslor & istället skaffa mig lite karaktär? Hur gjorde ni?
Jag vill verkligen bara gå ner i vikt till sommaren men dethär beroendet går fan inte att bli av med.!!

Läs på om hur du kan motivera dig, finns en drös olika knep.
Tänk på biggest losers, de har säkert gett upp tusen ggr innan - men väl i programmet så kör de. Grupptryck kanske? Kameran?

Applicera allt sådant så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in